zondag 26 mei 2019

Waarom ik een droogoven kocht en wat mijn ervaringen ermee zijn

Ik heb heeeel lang gedroomd van een droogoven in de tuin op zonne-energie. Ik zou er kruiden en fruit in drogen, groentechips in maken, fruitleer, ...

Een emmertje vol gedroogde appelschijfjes, en - rechts beneden - gedroogde peerschijfjes: gezonde snoepjes!

Maar, noch mijn vriend noch ik zijn erg handig. We spraken wel vrienden aan om er eentje voor ons te designen en te maken, maar het kwam er niet van.
Ondertussen probeerde ik andere droogexperimenten uit :

-ik gebruikte onze oude caravan (met enkel glas) om kamille in te drogen. Het lukte uiteindelijk wel, maar het was een heel gedoe.
Het mosterdzaad dat ik er in probeerde drogen (zelf mosterd maken van mosterdzaad uit je eigen tuin!), schimmelde. Ik merkte dat een "buitendroger" heel erg afhankelijk is van het weer, en dat het weer hier, op zijn zachtst gezegd, heel wisselvallig is.

-ik droogde fruitleer in de auto op een warme dag. Rabarberfruitleer, bramenleer, frambozenleer, en aardbeienleer. Het lukte! Maar er waren enkele nadelen: net op die dagen dat ik tijd had scheen de zon niet. De methode in de auto bleek dus erg weer - en tijdsafhankelijk te zijn. Bovendien wordt het fruitleer er in feite niet in gedroogd, maar wel gekookt. Je kan de temperatuur niet regelen, en het kan erg heet worden in de auto. Ik zocht naar een manier om fruit gelijkmatiger te drogen, zodat niet alle waardevolle inhoudsstoffen verloren gaan.

-ik experimenteerde met een zelfgemaakte buitenoven door een oude autoband met aluminiumfolie te bekleden, er een isolatieplaat onder te zetten, en een glazen plaat boven. Het lukte me om - op een ronde bakplaat - hierin fruitleer te maken op een warme dag. Het idee haalde ik op youtube van een slimme ondernemer uit Afrika. De oven werkte wel degelijk, maar opnieuw stootte ik op enkele  problemen: de temperatuur was niet controleerbaar en was in feite te heet. Opnieuw was ik heel afhankelijk van het weer en van tijd. En door de "platheid" van de oven kon de waterdamp niet goed ontsnappen. Bovendien sta ik wat weigerachtig tegenover autobanden en voedsel - waarschijnlijk bevatten autobanden allerlei ongewenste stoffen, die mogelijks vrijkomen als je ze verhit.

Ondertussen bereikten me alsmaar meer negatieve verhalen over zelfgemaakte droogovens in de tuin in België. Mensen vertelden me dat het toch niet zo goed werkte als gehoopt. Slechts een vriend was er enorm enthousiast over.

Na alles in overweging genomen te hebben, en na een enorm grote appeloogst (waarvan we nog veel weggegeven hebben) heb ik beslist om toch een droogoven op elektriciteit te kopen. Ik kocht een Excalibur met negen drooglades. Tot nu toe ben ik er heel tevreden over!

Waarom?
1. Stabiliteit: je droogt wanneer jij wil, overdag of 's nachts, zonder dat de zon daarom moet schijnen. Je kan het tijdstip kiezen: heerlijk.
2. Temperatuur kunnen regelen: doordat ik droogtijd - en temperatuur kan afstellen, ben ik er zeker van 1) dat de voedingswaren niet zullen gaan schimmelen, achteraf, 2) dat waardevolle inhoudsstoffen bewaard blijven.
3. Ik probeer duurzaam te leven. Ik vond het daarom niet fijn om alweer een toestel te kopen, dat alweer afhankelijk is van elektriciteit. Aan de andere kant verbruikt een professionele droogoven echt weinig (hij kan bv ook 's nachts werken) en ik vond het evengoed zonde om voedsel te moeten weggooien (zoals appels) omdat ze niet lang bewaarden. In gedroogde vorm kan je voeding echt lang bewaren.

Wat zijn mijn ervaringen ermee?

1. Kruiden drogen: heerlijk! Na tien tot twaalf uur drogen op een lage temperatuur ben ik er zeker van dat de kruiden veilig zullen bewaren. Brandnetel, hyssop, frambozenblad, bessenblad, bergamot, munt, melisse, kamille, vlierbloesem... uit eigen tuin, het hele jaar door, voor in recepten of in zelf gefermenteerde thee uit eigen tuin, die als zwarte thee smaakt! Zelf lokaal superfood maken: Netelzaad!

2. Fruitleer: een smakelijke en gezonde traktatie.  Rabarberleer met appelmoes, peren-courgetteleer,
appel-bramenleer. Wil je geen droogoven kopen dan kan je fruitleer ook drogen in een auto op een warme dag, lees hier hoe!

3. Gedroogde selder: ideaal want ik gebruik niet zo vaak selder en op deze manier kan ik toch veel oogsten en lang bewaren. Voor soepen en sauzen, als natuurlijke bouillon. Vermalen tot poeder: als kruidenzout.

4. Gedroogde peren, als snoepjes

5. Gedroogde appelschijfjes, gezonde snack, ook ideaal kauwsnoepje voor je (vegan) hond!

6. Gedroogde boerenkool, daarna vermalen tot poeder: superfood uit eigen tuin, ideaal om over sauzen en gerechten te strooien en zo extra voedingswaarde toe te voegen, om voldoende calcium op te nemen, bijvoorbeeld. Je kan er ook chips van maken die je dan droogt.

7.Ook brandnetelchips bestaan, in zoete en hartige versie, je kan ze allemaal drogen in de droogoven!

8. Gedroogde gezoete rabarberstukjes (leuke snack maar de smaak viel me een beetje tegen)

9. Hazelnootjes drogen na ze eerst geweekt te hebben voor een betere vertering en optimale bewaring. Lees hier hoe een hazelaar perfect past in een permacultuurtuin!

10. Courgetteschijfjes: men noemt het chips maar ik vind ze eerder taai dan crunchy, wat niet betekent dat ik ze niet lekker vind: ze zijn heerlijk! Met olijfolie en zout, met provencaalse kruiden, ... Ook gewoon om je overvloed aan courgettes te bewaren en in de winter eens een lekkere courgettesoep/saus mee te maken! Let wel op: ik heb gemerkt dat gedroogde courgette niet langer dan
een half jaar bewaart.

12. Bepaalde vetten kan je in je droogoven smelten zonder dat ze gaan koken, en zonder dat je een bain-marie moet opzetten: kokosolie, shea, ... en vooral: cacaoboter! Cacaoboter moet je onder de 52 graden smelten om zelf chocolade te maken en te temperen.

13. Als incubator om tempeh zelf mee te maken, misschien ook amazake?

14. Om zelf plantaardige yoghurt in te maken, bv van zelfgemaakte havermelk!

15.Gedroogde vlierbessen voor bij muësli

16.Gedroogde rozenbottels voor in thee

17.Granola : maak eerst zelf muësli , vermeng met ahornsiroop en olie, spreid uit, droog op 115°F tussen 6 en 18 u.

18.Gedroogde pompoen, pompoenchips, pompoenpoeder, en pompoenleer: receptjes hier!

19.Bouillonpoeder: droog restjes groenten of schillen die je niet gebruikt, droog ze, vermaal en meng met zout

20.Allerlei gezonde koekjes en crackers.

21.Kruidenzout: zout plus gedroogde look of met gedroogde citroenschil
...

Wat ik zeker nog wil drogen:
Tomaten! Druiven (rozijnen)! En Plantaardige yofu waarin je dan rozijntjes en nootjes doopt, zodat je een zoete snack krijgt!

Heb jij al een droogoven? Ben je er tevreden mee? Wat maak jij er zoal in? 

4 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Toevallig heb ik ook een voedseldroger gekocht, en vind het erg leuk om te doen.

Droogt de Excalibur alles helemaal gelijktijdig/ gelijkmatig?
Of moet je daar ook nog opletten dat het op sommige plekken eerder droog is?

Ik merk bij mijne dat ik moet opletten dat dingen voorin minder snel drogen, halverwege draai ik de roosters een keertje om.

Krol zei

Hoi Maia, leuk! Ik heb de indruk dat alles vrij gelijk droogt, ja. Ik leg de lades niet te vol. Als het dikkere schijfjes zijn, draai ik ze wel eens om. Bij mij kan de lucht tussen de lades door ontsnappen, het gaat goed! Wat heb jij al allemaal gedroogd? Xx

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Ik heb hem pas een weekje ongeveer.
Ik ben begonnen met kruiden: brandnetel, hondsdraf, paardenbloem blad en wortel, citroenmelisse, duizendblad, munt.
Verder maakte ik appelchips en courgettechips. De courgettechips werd bij mij trouwens wel knapperig. Volgens mijn boek moet hij op 52 graden en dan 3 tot 7 uur. Ik heb ze er zeker 6 uur in gehad en daarna waren ze knapperig.

Ik heb ook nog rozenblaadjes gedroogd, dat rook heerlijk :)

Ik kijk er enorm naar uit om deze zomer tomaten te drogen, en ik las nog wat toffe tips bij jou er tussen staan. Het is zeer verslavend moet ik zeggen :)

Krol zei

Rozenblaadjes heb ik ook al gedroogd, dat is inderdaad geweldig, ziet er prachtig uit en ruikt heerlijk! Ook andere bloemen voor in thee (kaasjesjkruid, goudsbloem, ...) droog ik vaak, die ben ik vergeten vermelden. En hondenkoekjes droog ik er ook af en toe in :)
Heel veel droogplezier en laat zeker weten als je een goed recept vindt!