zondag 11 september 2016

Hazelnoot: perfect voor de permacultuurtuin!

Vandaag wil ik het even hebben over de hazelnoot.
Toen we ons huis kochten, stonden er al verschillende hazelaars in de tuin. Op plantenruilmarktjes verkreeg ik nog verschillende soorten erbij.

Nu kan ik elk jaar, zo rond augustus, nootjes plukken!





De hazelaar vervult in onze permacultuurtuin vele functies:

-hij is erg mooi in de winter, wanneer hij bloeit
-hij is mooi groen of rood naargelang de soort in de zomer, en hij biedt schaduw
-in de herfst verkleurt vooral de rode hazelaar prachtig
-vogels bouwen er hun nesten in, muizen smullen van op de grond gevallen nootjes, en bijen genieten van het vroege stuifmeel
-de hazelaar is bijzonder vergevingsgezind: snoei je hem tot op de grond af, dan groeit hij gewoon weer terug. Na vier jaar heb je dan niet alleen opnieuw nootjes, ondertussen kan je de gesnoeide of afgezaagde takken gebruiken als palen. De hazelaar staat namelijk gekend om zijn mooie, stevige, en vooral: rechte groeiwijze.
-een hazelaar in de tuin: dat is oogsten zonder zaaien.
Weinig of geen onderhoud, en toch een overvloedige oogst, gezond want rijk aan voedingswaarden, en lekker.
Gebruik hazelnoten in gebak, brood, chocopasta's, of in hartige gerechten, gebakken, geschaafd, in slaatjes, zelfs in drankjes.
De oogst vergt wel tijd en inspanning. Maar als je beslist om er wat uren aan te besteden, dan bespaar je ook veel. Noten zijn duur, en door je eigen tuin nootjes te gebruiken bespaar je ook voedingskilometers: lekker lokaal!

 Hazelnoten oogsten en verwerken
Nodig:
-hazelaar
-kommen
-handdoek of platte stevige steen
-hamer
-optioneel: rubberen weckbandjes om de nootjes op hun plaats te houden
-blikken of lucht afsluitbare doos om de nootjes achteraf in te kunnen bewaren
Hoe doe je het?
1.pluk zoveel noten je wil. In mijn ervaring is het beter om de noten te plukken, net voor ze helemaal rijp zijn, omdat de exemplaren die op de grond gevallen zijn vaak aangetast worden door de hazelnootboorder of door muizen e.d.

2. Laat de noten in hun hulzen nog wat narijpen op een warme,droge plaats, in platte schalen bv.

3. Nu komt het inspannende werkje: eerst ontdoe je de noten van hun hulzen - dat valt nog mee.

4. Daarna worden ze echter stuk voor stuk gekraakt. Dat gaat het beste, niet met een notenkraker (vaak zijn de nootjes daar te klein voor), maar op een handdoek, op een plat, stevig oppervlak, liefst buiten, met behulp van een (kleine) hamer.
Dit youtube filmpje toont een heel handige manier van werken: door rubberen ringetjes worden telkens twee nootjes op hun plaats gehouden zodat je ze makkelijk kan opentikken.

5.de gekraakte noten moeten droog bewaard worden.
-Eventueel kan je ze nu eerst acht uur weken, om ze daarna in een droogoven, als je die hebt, twaalf tot vierentwintig uur te drogen op 51 graden C. Op die manier zijn de noten (door het weken) zowel beter verteerbaar als langer houdbaar.
-Je kan ook nog de schilletjes er af doen (daartoe rooster je de nootjes droog, waarna je ze in een handdoek tegen elkaar aanwrijft, waardoor de schil lost - let op: de noten zijn na het roosteren heel warm!
-Een andere manier om te bewaren is om er hazelnootpasta van te maken, in een keukenmachine. Net zolang blenden tot de olie in de massa vermengd raakt en je een smeuige pasta bekomt.
-Ik bewaar mijn noten in een blikken doos.



6. In mijn ervaring is het beter om de hazelnootjes zo snel mogelijk na de oogst te verwerken (en dus te kraken), opdat ze klaar zijn voor gebruik.
Je kan ze natuurlijk ook in hun bast bewaren, maar voor mij persoonlijk werkte dat niet: telkens ik dacht, vandaag wil ik een dessert met hazelnoot, besloot ik uiteindelijk van dat toch maar niet te doen, omdat ik geen tijd/zin had om de noten nog te kraken.
Dit jaar plan ik, eekhoornsgewijs, om een voorraadje klaar-voor-gebruik nootjes te stockeren, zodat ik eindelijk eens die superlekker uitziende hazelnoot chocoladepuddingtaart kan maken!

Geen opmerkingen: