zaterdag 8 september 2018

Netelzaad: hoe verzamelen, gebruiken en recept ideetjes

Sinds enige jaren is het hier traditie om in het voorjaar netel/kervelsoep te maken, en verder gestoofde netels, gefermenteerde netels, netellasagne, oosterse couscous met netels, enzovoort...

Ik hou van de uitgesproken smaak van netels die bij de lente past, en van hun bloedzuiverende werking.

Ik pluk in het voorjaar dus heel wat neteltoppen, en die blaadjes die ik niet onmiddellijk verwerk, droog ik voor later, in thee.

Wil jij ook van de vele voordelen van deze bijzondere maar verguisde plant willen genieten, maar ben je er in de lente niet toe gekomen om te gaan oogsten?

Dan is er nu, als je snel bent, nog een kans: je kan nu netelzaad oogsten!



De netelplanten hebben op dit moment, de herfst, namelijk al hun gezonde stoffen geconcentreerd in de kleine zaadjes, die nu als mini-druiventosjes aan aartjes aan de planten hangen. Netelzaad is je reinste superfood, er wordt zelfs aangeraden om er niet meer dan twee eetlepels per dag van te eten omdat het zo krachtig is. Het zou heel sterk op je nieren en je lever werken.

Hoe netelzaad oogsten?
Nodig:
-handschoenen
-optioneel: schaar
-kom
-voor nadien: droogoven, of gewone oven, of grote schalen
-zeef
-bewaarpotjes
Hoe doe je het?
1. Je kan met handschoenen aan eenvoudigweg grote trossen afknippen. Persoonlijk vind ik dat nogal een gepriegel, ik rits de trossen er van onder naar boven af, en sorteer later het blad eruit.
Het is belangrijk dat je enkel groene zaadtrossen oogst, dus niet de trossen die er al wat schraler, bruiner en verdroogder uitzien. Maak het jezelf makkelijk en kies de dikste zaadtrossen uit.
2. Verzamel alles in een kom.
3. Spreid uit op schalen, en laat enkele dagen drogen, of droog in een droogoven (laagste stand 12 uur drogen). Het is heel belangrijk dat de zaden door en door droog zijn, je wil er geen schimmels in!
4. Eens droog wrijf je, nog steeds met handschoenen, boven een zeef de zaadjes van de aartjes. Je vangt de zaadjes in een kom eronder op.
5. Doe alles in bewaarpotjes. Blijft 1 jaar goed.

 Vers geoogste trossen, uitgespreid op droogovenschalen.

 Eens gedroogd gaan ze de zeef in.
Je wrijft de steeltjes tegen elkaar en het zaad valt door de zeef de kom in. De uiteindelijke opbrengst van 1 droogovensessie zie je op de bovenste foto in deze post.

Hoe gebruik je netelzaadjes?
Receptideeën:
-richtlijn: gebruik niet meer dan twee eetlepels per persoon per dag in voeding
-doorheen cakes en taarten, zowel zoet als hartig
-in energierepen en energieballetjes
-in pesto
-voor dagelijks gebruik: in je ochtendthee (let wel: netelzaad heeft ook een eigen smaak)

-voor dagelijks gebruik: in je muësli of haverpap
-in sushi (als een soort gomasio)

-in sausjes
-gemengd met zout en zeewier, als een gezond kruidenzout
-in brood en crackers
-en uiteraard, heel makkelijk,in bouillon en soep
We gingen op vakantie naar Duistland, en leerden daar dat de Duitse keuken heel wat meer behelst dan enkel worst en zuurkool. Duitsland blijkt een enorme kookcultuur te hebben, met heel wat recepten waar ik nog nooit van gehoord had, en ontelbare koek en broodvariaties. Ze hebben zelfs hun eigen noedels: de spaetzle. Ik probeerde een vegan spaetzle variant uit, en in het eenvoudige tomatensausje verwerkte ik twee eetlepels netelzaad. Het werd één van de lekkerste sausjes ooit!

Extra receptidee voor vers netelblad:

-ik kwam een bijzonder Georgisch recept tegen, dat je zowel met vers netelblad als spinazie en warmoes kan maken. Een soort groenten/notenballetjes die pkhali worden genoemd, men serveert ze
met granaatappelpitjes.

Huishoudelijk gebruik ideeën voor netelzaad:

-in een voetbad, essentieel olietje erbij, zalig!
-als een haartonicum: vers zaad of blad tien minuten zacht koken, dan afgieten en zeven. Droog zaad of blad overgieten met kokend water en twintig minuten laten trekken. Zeven. Na het wassen van je haar je hoofdhuid met het afgekoelde aftreksel inmasseren, tien minuten laten zitten, dan uitspoelen. Ik voeg er vaak ook nog een weinig appelazijn aan toe: dit verzacht je haar.


Hebben jullie nog recepten of toepassingen met netels of netelzaad?

7 opmerkingen:

Angelika zei

Dankjewel voor deze fijne informatie!

Krol zei

Jij bedankt voor de fijne reactie! 😊

Anoniem zei

Wat is het beste moment om te oogsten ?

Krol zei

Ik zou ze oogsten wanneer ze in dikke trossen, goed rond, en mooi gerijpt maar nog groen hangen: ik schreef de blogpost in een septembermaand en ik geloof dat ze dan pas echt plukklaar zijn, of toch op hun best. Je kan ze natuurlijk ook nog vroeger of later (als ze al wat meer gedroogd aan de plant zijn) oogsten, maar best is om naar de dikte en kleur te kijken. Veel succes en veel plukplezier!

Krol zei

Toevoeging bij het vorige antwoord: ondertussen naar de netels in mijn tuin gaan kijken: sommige hadden nu (midden juli) al mooie trossen: ik heb al twee keer geoogst en gedroogd! En gisteren aardappel/zoete aardappel/wortelpuree met netelzaad in gegeten!

Anoniem zei

Super leuke pagina heb je! Ik ga zeker wat dingen maken :)

Krol zei

Dankjewel zeg! Wat leuk om te horen! Ik wens je alvast veel succes :)