zondag 29 april 2018

Makkelijk Vegan Ontbijt: Je Eigen Muësli!

Ik ben dol op ontbijt. Ik kan wegkwijlen bij foto's van vegan wentelteefjes, of scrambled tofu, of pains-aux-chocolats...

Maar...

Ik ben iemand die 's ochtends echt wakker moet worden. Ik zie mezelf na het opstaan absoluut geen ingewikkelde kookhandelingen uitvoeren. Ik wil niet hoeven nadenken met mijn slaapkop, het moet 's morgens simpel zijn!

Ook heb ik in de ochtenduurtjes honger. Ik wil gewoon meteen aan de ontbijttafel schuiven en niet eerst nog uren in de keuken staan, ook niet in het weekend. Vaak denk ik bij die waanzinnig mooie ontbijtfoto's: in hoeveel tijd heb je dat klaargespeeld?! Ben je om 04:00 u opgestaan?!
=> voor alle duidelijkheid: dat heb ik er niet voor over, voor mn lekker ontbijtje, om extra vroeg op te staan. No way.

Ook heb ik gemerkt dat hartige ontbijten, en zware ontbijten, hoe heerlijk ze ook mogen zijn, mij niet liggen, zo vroeg 's morgens, op mijn nuchtere maag. Nee, doe dat maar als lunch!

Dus: ik wou iets eenvoudigs, makkelijk verteerbaars, snel klaar voor ontbijt.

Meestal nam ik gewoon havervlokken en schepte ik er een beetje van dit, een beetje van dat bij. Dadels, chiazaad, kokoschips, nootjes. En ik at er vers fruit bij. Met water.

Onlangs kwam ik op het wereldschokkende idee: wat als ik nu eens op voorhand al die ingrediënten samenstel die ik elke dag lukraak met mijn slaapkop zit te kiezen en te scheppen?

Rocket science, ik weet het, maar voor mij voelde het als een aha-erlebnis!

Je mengt op voorhand een grote pot muesli, die heel lang meegaat, en het enige wat je dan nog moet doen s'ochtends is een half kopje daarvan in een kom doen, fruit erbij, en de kraan erover heen laten gaan!

Vandaag deel ik een muësli-formule en ingrediënten waar je uit kan kiezen. Wist je trouwens dat muësli een Zwitsers verkleinwoord is voor "moes"? : mengelmoesje!





Zelf Muësli Maken
Nodig:
°Granen
=> je kan kiezen uit:
-tarwevlokken
-spelt
-kamut
-rogge
En voor glutenvrije muësli uit:
-haver
-quinoavlokken of gepofte quinoa* zie ook de nota over zelf granen poffen*
-amaranth
-boekweit
-teffvlokken

°Noten/Zaden/Pitten
=> kies uit:
-lijnzaad
-sesamzaad
-chiazaad
-pompoenpit
-zonnebloempit
-walnoot
-hazel
-cashew
-pecan
-amandel
-...

°Gedroogd Fruit:
-abrikoos
-appel
-pruim
-rozijn
-dadels
-vijgen
-cranberry
-gedroogde vlierbes (kan je uit eigen tuin maken, zie hier hoe)
-banaan, mango, aardbei, moerbei, ...
-gedroogde kokos, in schilfers of fijn geraspt

°Smaakmakers
=> kies of combineer uit:
-kaneel
-gemberpoeder
-kurkuma
-kardemompoeder
-nootmuskaatpoeder
-cacaopoeder
-cacao nibs

-Mengkom
-bewaarpot (afsluitbaar)
-scheplepel

Hoe maak je het?

-Tip op voorhand: als je de granen en of noten in een droge pan roostert tot ze licht verkleuren en het lekker begint te geuren, heeft je muësli nog meer smaak. Let er dan wel goed op dat alles volledig afgekoeld is voor je het met de andere ingrediënten mixt.

*Je kan je granen ook poffen! Hoe?
Zelf granen poffen
 Nodig
-hoge pot met dikke bodem en passend deksel
-ovenhandschoenen
-eventueel: gezichtsbescherming
-granen die je wil poffen: sorghum, boekweit, amaranth, rijst, quinoa, tarwe, ...
-platte grote schaal
Hoe doe je het?
1.Verhit de pot droog op het vuur.
2. Het moet zo heet zijn, dat als je er een drup water op laat vallen, dit onmiddellijk sissend verdampt.
3. Doe kleine hoeveelheden graan in de pot.
4. Deksel er op.
5. Schudden met de pot — als het goed is kan je het poffen horen.
6. Af en toe deksel er af nemen - HEEL VOORZICHTIG ZIJN MET OPSPATTENDE HETE GRANEN: WEND JE GEZICHT AF! - om de stoom te laten ontsnappen.
7. Eens het poffende geluid is gestopt, is het klaar.
8. Giet de gepofte granen nu onmiddellijk in de platte schaal om af te koelen, anders blijven ze verder koken.
9. Je kan de volgende te poffen batch er nu in gieten!

Je Muësli Samenstellen
1.Neem 4 delen graan, in de verhouding die jij lekker vindt (vb 3 delen haver 1 deel boekweitvlok)
2.Al naargelang hoe "granig" je het wil hebben, kan je nu kiezen tussen 4 delen noten/zaden/pitten of
1 deel noten/zaden/pitten om daar aan toe te voegen.
3.Neem 1 deel gedroogd fruit (of meer, naar smaak: hoe meer gedroogd fruit, hoe zoeter je muësli
4.Voeg met mate smaakmakers toe, niet te veel want sommige smaken (zeker kurkuma) overheersen snel
5.Meng alles in mengkom.
6.Giet of schep over in bewaarpot.
7.Meng 's morgens een half kopje met vers fruit, water, plantaardige yoghurt, of plantaardige melk.

Zelf Granola Maken
Van je Muësli kan je ook nog een zoetere, crunchy variant maken: granola.

Ik droog die in mijn droogoven, maar je kan het ook gewoon in de oven bakken, twintig minuten (roer alles na tien minuten om) op 180° C.
Om granola in de droogoven te drogen, moet je alles uitspreiden op matjes, en dan tussen de 6 en de 18 uur laten drogen op 115°Fahrenheit. 

Wat je moet doen om granola te bekomen is kokosolie toevoegen en ahornsiroop aan je muëslimengsel. Experimenteer zelf met hoe zoet je het wilt hebben, en hoeveel olie je wil toevoegen. Meestal is weinig vet al meer dan genoeg.

Volgende keer meer over plantaardige melk!

Ben ik nog een toevoeging vergeten? Hoe maak jij je muësli?

Geen opmerkingen: