zondag 15 september 2013

Creatief met venkelzaad

De venkel in de tuin is doorgeschoten en heeft lang prachtige gele bloemschermen gedragen, die nu allemaal rijpe zaden aan het vormen zijn.  Af en toe snoep ik zo'n zaadje: heerlijk fris en zoet.
De smaak voerde me zo terug naar India, mijn favoriete reisbestemming, waar je op restaurant vaak als digestief een lepeltje venkelzaad aangeboden krijgt.
Het wordt op zijn Indisch gepresenteerd: in de goedkopere eettentjes krijg je een eenvoudig metalen kommetje voorgeschoteld waar je met een lepeltje het droge zaad in je mond mikt.  Soms krijg je suiker apart ernaast geserveerd.
Een hapje venkelzaad na het eten helpt de vertering, en als bonus krijg je er een frisse adem door.  Ik denk met weemoed terug aan de "saunf" (zo heet "gepimpt" venkelzaad in India) in de iets duurdere restaurantjes ginds: een metalen kommetje vol versuikerde venkelzaadjes, vaak met gekleurde suikerbolletjes en rozenblaadjes erdoor gemengd.
Als je teveel venkelzaadjes in je tuin hebt kan je, net zoals ik, de mooie Indische traditie starten van een lepeltje zoet venkelzaad voor na het eten!  En mocht je met suiker willen minderen: ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat iets als agavesiroop evengoed zou kunnen werken...

Recept: Saunf
Nodig:
-een half koffiekopje venkelzaadjes
-1 el water
-suiker naar smaak
-steelpan (die vuil mag worden)
-houten lepel
-luchtdicht potje
Hoe maak je het? 
1.Verhit de venkelzaadjes in de steelpan op een medium vuur.  Roer en gooi ze rond met de houten lepel, tot je ze begint te ruiken en ze een beetje rood/bruinachtig verkleuren.
2.Terwijl de zaadjes bakken, giet je de el water in het lege koffiekopje.  Voeg suiker naar smaak toe, tot je een papje hebt.
3.Giet het suikerpapje over de venkelzaadjes: de suiker begint nu te koken.  WEES VOORZICHTIG: kokende suiker is gloeiend heet!  Proef ook niet tussendoor, suiker blijft heel lang heel warm en je kan je lelijk verbranden.
4.Roer drie a vier minuten tot het water verdampt is en de suiker wit wordt.  Ik roerde nog wat langer, maar daardoor werd de suiker caramelachtig en smaakte hij niet meer zo lekker.  Goed timen dus.
Laat afkoelen en roer af en toe nog eens rond, zodat je pan niet aankoekt.
5.Eens afgekoeld in een luchtdicht potje bewaren.
6.Een lepeltje na de maaltijd! 
Deze mondverfrisser is makkelijk te maken - mocht je ook een makkelijk recept willen voor het maken van je eigen tandenborstels en je eigen tandpasta, klik dan  hier:
http://dezelfvoorzieningsbijbel.blogspot.be/2013/08/zelf-tandpasta-en-tandenborstels-maken.html

5 opmerkingen:

De Gulle Aarde zei

Dat klinkt lekker! Venkel als spijsverteringshulpje na de maaltijd ken ik maar niet in deze vorm. Weer wat leuks om te proberen!

Lizbroodmolen zei

Op zoek naar vega martino vind ik net je blog en wat een heerlijkheden staan er op je site! Ik lees me een slagin de rondte want ik maak ook zelf broodbeleg enz. Ik ga je volgen en ik hoop dat je mijn blogs ook eens bezoekt. Mijn eerste blog gaat over zelf brood bakken, "in de broodmolen" en de andere heet Rins! Deze gaat o.a over vergeten groenten en mengsels als kerrie, dukkah en vegabeleg.
Groeten van Liz

Krol zei

Beste Liz, dankjewel en welkom! Zet hieronder gerust een link naar je blogs, ze klinken interessant. Met broodmaken en vooral zuurdesem wil ik nog veel experimenteren!

Lizbroodmolen zei

www.lizbroodmolen.blogpost.nl

en

www.lizrins.blogpost.nl

ik heb veel geëxperimenteerd met desems en vooral roggedesem is erg leuk om te maken. Makkelijk ook, roggedesem start snel op. Ik maak dan rogge-desem brood - zuur brood, dus- en dat is ook heerlijk met venkelzaad. Venkelzaad is vanouds gekend als broodkruid, net als korianderzaad en karweizaad. Ook een mengsel van deze zaden gaat erg goed in brood. Als je Duits kunt lezen moet je eens kijken op http://www.ploetzblog.de/ Zijn recepten zijn uitstekend, evenals de recepten op deze site http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ Mocht je vragen hebben, je kunt altijd mailen.

Krol zei

Dankjewel, ik ga zeker ns kijken! Ik ga mijn zuurdesem pas opstarten na alle verbouwingsstofwerken hier!