zondag 30 december 2018

Vegan Recepten: Noedels van Groenten Zelf Maken: groentennoedels

Zelf Groentennoedels Maken en Vegan Recept Ideeën

Ik probeer zoveel mogelijk gluten te vermijden, tegelijkertijd ben ik een totale pastafan. Een pastafari, zeg maar. Ik heb me op het internet en in allerlei kookboeken al suf gezocht naar een goed recept om zelf thuis glutenvrije pasta te maken.

Ik heb namelijk een pasta machine, en ik vind die zelfgemaakte pasta echt iets hebben. Zie hier een recept hoe je bv zelf heel makkelijk lasagne pastabladen (met gluten, toen nog) kan maken en drogen.
Ik probeerde al pasta van rode linzenpuree uit (bleef plakken en viel uit mekaar), van rijstmeel (dit soort noedels moet eigenlijk gestoomd worden, is me tot nu toe niet gelukt), en van kikkererwtenmeel (lukt wel, maar is toch niet helemaal hetzelfde)...

Blijkt nu dat er een hele simpele manier is om zelf glutenvrije pasta te maken, alles wat je nodig hebt zijn verse groenten en een spiralizer!

Noedels van Zoete Aardappel: even aanstoven met wat water in een wok, klaar!

Tevoren was ik enkel "Zoodles" ofte "Courgetti" tegengekomen: spaghetti van courgettes gedraaid. Lekker, maar als vervanger voor pasta vind ik het te licht - het past eerder in slaatjes, vind ik. Het was niet bij me opgekomen dat je ook andere gespiraliseerde groenten als pasta kan nemen!

In het Engels zijn die groente-noedels een hele hype, men noemt ze: Voodles (samentrekking van Vegetable Noodles).

Welke groenten kan je tot spaghetti of noedels (Groedels: Groente Noedels) draaien?
Zo veel mogelijkheden! Sommige groenten moet je daarbij een beetje in een worstvorm snijden, of inkorten zodat ze in je spiraalsnijder passen. Belangrijk is ook dat je groenten vers en stevig zijn.

-Courgette
-Komkommer
-Aubergine
-Pompoenen (langwerpige)
-Paprika
-Rammenas
-Knolselder
-Daikon
-Rode bieten, gele bieten
-Rapen
-Rode kool (en dus ook witte kool)
-De geschilde stelen van Broccoli
-Yacon
-Aardappelen
-Zoete aardappelen
-Pastinaak
-Wortelen

Je kan ook fruitspaghetti maken, voor zoete desserten:
-appel
-peer
-kiwi
-meloen
Eén zo'n gekend zoet dessert met vermicelli is het Indische drankje Falooda, je maakt het met plantaardige melk, chia zaadjes, noedels en rozenwater, naar believen kan je nog ijs toevoegen!

Ideeën voor recepten en plezier:

-Denk eens aan alle prachtige kleurencombinaties die je zo kan verkrijgen! Wat heerlijk, een bord vol regenboogpasta :)

-En op je menubord of uitnodiging kan je dan allerlei nieuwe culinaire termen bedenken. Wat zouden je gasten vinden van Gestoofde Poedels in Pompoensaus (Pastinaak-Noedels) als Diner-Idee?! Of Woedels van wortelen, en Boedels van bietjes?
Enfin, ik dwaal af.

Ergens in oktober wordt wereldwijd World Pasta Day gevierd. Want noedels en pasta eet men niet enkel in Italië - ook in China, Thailand, Vietnam, Duitsland, Japan, etc etc verorberen mensen de knusse slierten.

Waar kan je nu je Groenten Noedels allemaal in verwerken?

-Alle klassieke Italiaanse pastaschotels, maar dan vegan, en met groentennoedels.
Wat is jouw favo pastasaus? Kazige cashewsaus met prachtig rode spaghetti van bietjes?
Vegan Alfredo, Stroganoff, Bolognese, ... Alles kan, en kleurrijker dan je gewoon bent!
Wat te denken van een eenvoudige maar o zo lekkere groentennoedelschotel a la puttanesca met olijf, tomaat, en fermentofu? Of zo'n romige pompoensaus in de herfst? Of denk: one pot pasta's... Die eenpanspasta's leerde ik kennen via de blog van Iris!

-Als alternatief voor rijstvermicelli of noedels in Westerse of Oosterse soepen (vegan terriyaki soep, Vietnamese pho, Japanse miso of ramen, Tibetaanse thukpa uit de Himalaya, Peruaanse of Mexicaanse Sopa Seca (noedelsoep met chipotle, koriander en zwarte bonen, ...)

-Als alternatief voor rijstvermicelli in lenterolletjes en sushi

-In slaatjes, rauwe noedels, met name van komkommer, de raap-achtigen, paprika, kool, wortel, biet, knolselder en courgette zijn hier heel geschikt voor!

-Als origineel gepekelde toespijs in gerechten! Denk aan gefermenteerde komkommerspaghetti! Of gefermenteerde bietjesnoedels! Of gefermenteerde courgetteslierten!

-Als gefrituurde snack met saus, of in gerechten ter vervanging van frietjes! In het Engels noemt men gefrituurde gespiraliseerde groenten Curly Fries: Krulfrietjes! Ik denk: een nieuwe kinderfavoriet?! Of kijk naar de prachtige in de oven afgebakken groentennoedel'nestjes' van Green Kitchen Stories.

-In Bhaji: bhaji's zijn een Indische gefrituurde snack, van noedels vermengd met specerijen, kikkererwtenmeel en groenten.


-Bij Nacho's
Hier zie je wortelnoedels en pastinaaknoedels met een cashewroom-prei-kurkuma sausje.

Nog enkele Recept Ideeën:

-Raap-spaghetti met pesto en boerenkool
-Pastinaaknoedels lo mein
-Bloemkool"vleugeltjes" met Zoete Aardappelnoedels
-Duitse Noedels met Zuurkool en Room
-Broccolisteel Noedels met spinazie/roomsaus
-Rode Bietnoedels met citroen/erwten/roomsaus
-Allerlei Groenten Noedels met bonensaus
-...

Goed, nu ga ik even die Poedels wokken!

Hebben jullie al geëxperimenteerd met groentennoedels?

Geen opmerkingen: