vrijdag 20 mei 2022

Boekbespreking: De DIY Parfumeur


Boekbespreking: De DIY Parfumeur, Karen Vande Wiele, Uitgeverij Stichting Kunstboek

Toen ik acht maanden zwanger was, ging ik een workshop 'Zelf natuurlijk parfum maken' volgen bij Karen Vande Wiele

Toen ze mijn buik zag, nam Karen me onmiddellijk apart en vertelde me aan welke geuren (zoals salie) ik onder geen beding zou mogen ruiken, tijdens de workshop. Essentiële olie is straf spul, en sommige geuren zijn zo krachtig dat ze weeën kunnen opwekken. Daar had ik met mijn hoogzwangere kop niet aan gedacht, oeps! 

Toen de workshop van start ging, herhaalde Karen de boodschap voor iedereen. 'Mocht er nog iemand zwanger zijn, ...' begon ze. 

'Euh, ik heb het eigenlijk nog aan niemand verteld,' klonk een aarzelende stem, 'maar sinds gisteren weet ik dat ik drie maand zwanger ben!'

'Oh!' riep haar vriendin uit, en ze gaf haar een knuffel, en er klonken veel welgemeende 'proficiat's.

'Euh, en ik geef al zes maanden borstvoeding,' sprak een tweede dame: 'Moet ik dan ook opletten met de geuren?'

'Jah,' zuchtte Karen op komische wijze, 'hoogzwanger, pas zwanger, borstvoeding -- nu hebben we echt wel alles gehad!' Iedereen moest lachen, het ijs was gebroken! En daarna gaf ze ons nogmaals specifieke richtlijnen: deze geuren zijn veilig voor jullie. 

Voorts verliep de workshop heel vlot en fijn, en ik ging naar huis met twee zelfgemaakte parfums, één op basis van alcohol, eentje op basis van olie. 


 Mijn destijds zelfgemaakte parfums: 'India Blues' en 'Deep South'...

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door geuren. In mijn beroep als ambachtelijke zeepmaakster (hier kan je mijn zepen bekijken en kopen) komt kennis van geur heel erg van pas. Maar ook als je thuis aan de slag wil, met parfum maken, of als jij net als ik gefascineerd bent door geur, dan is dit boek voor jou.  

In De DIY-parfumeur vind je heel veel fascinerende weetjes en achtergrondkennis rond geur, parfum en geschiedenis. Wist je bijvoorbeeld dat de taal der parfumeurs, het vakjargon, vaak verwijst naar muziek, koken en kunst? Of dat de professionele term voor een parfummaker een 'neus' is? Dat de oorsprong van het woord 'parfum' 'par la fuméé' is: het roken van geurige harsen en houtsoorten? Over dat roken van heerlijk ruikende, lokale kruiden en harsen -- ook wel smudging genaamd -- kan je hier meer lezen: zelf smudge-sticks uit eigen tuin maken!

Het rijk der geuren is mysterieus en magisch -- en iets van die magie vind je ook in dit boek terug. Zo krijg je er niet alleen handige tools in aangereikt om zelf een (huis)parfum te brouwen (definities, geurenclassificaties, charts) maar je kan bv ook uitzoeken welk geurtype je bent. En ook aan het esthetische dat rond het olfactorische (wat een heerlijk woord) hangt, besteedt Karen aandacht: met niet enkel recepten voor parfums, kleine gerechtjes, en boeketten, maar ook met uitleg over glasblazen (de parfumflacon moet bij de geur passen, want het oog wil ook wat) en droogbloemkunst. 

Wat ik ook fijn vind aan dit boek, is dat het een heldere uitleg bevat over waarom geur herinneringen (en bijgevolg emoties) oproept.

Verder leerde ik onder andere bij dat je het aroma van citrusachtige oliën (dat snel vervliegt) langer kan vasthouden door o.a. bergamot en vetiver. En dat je een geur van een parfum, als ze voor jou niet klopt, ook kan corrigeren. Dat je je reukzin kan trainen, en dat daar specifieke oefeningen voor bestaan. (Handig, als je corona met geurverlies hebt gehad). En dat de geur van koffie je kan helpen wanneer je hoofd duizelig wordt van een teveel aan geuren.

Karen werkt enkel met natuurlijke geuren, maar ze biedt je wel uitleg over de opkomst en werkwijze van chemische en kunstmatige geuren.   

Waar ik zeker meer over wil leren en mee experimenteren, is verjus: een recept in de DIY-parfumeur met sap van onrijp fruit dat als smaakversterker of 'lokale citroen' dient.

De DIY-Parfumeur is in pre-sale hier te koop, vanaf juni te koop bij Stichting Kunstboek en in de boekhandel, en als je een geurconsult, een parfumworkshop of een workshop natuurlijke verzorgingsproducten wil maken, kan je terecht bij Karens bedrijf ortiga.be




Geen opmerkingen: