woensdag 23 september 2020

Zelf Smudge Sticks maken!

Zelf Smudge Sticks maken!

Misschien ken je het ritueel van het zuiveren van een ruimte met een takje rokende gedroogde witte salie: dit is 'smudgen'. Het stamt af van oude Native American tradities. Als je smudget, 'reinig' je je huis van negatieve energie door in elke kamer de heerlijk ruikende rook van gedroogde witte salie te verspreiden. 

Hoewel ik niet honderd procent zeker ben dat de rook van witte salie effectief negatieve energie je huis uit kan  doen waaien, hou ik zowel van het ritueel als van het bezig zijn met geuren en kruiden. 

Rituelen in onze contreien zijn schaars en ze zijn aan het verdwijnen. Terwijl rituelen zo belangrijk en nodig zijn: ze zijn ideale gelegenheden om even stil te staan bij het leven, bij belangrijke momenten of bij overgangsfases. 

Nu we afscheid hebben genomen van de zomer en de herfst begonnen is, biedt ons dat een kans om even tot rust te komen aan de hand van een ritueel, ons voor te bereiden op de winter, onze dankbaarheid uit te spreken voor de mooie lange lichte dagen.

Ik vroeg me af: kan je zelf smudge sticks maken? Met lokale kruiden? Want helaas groeit witte salie hier niet in het wild...


Ik zocht op of dat kan, lokale smudge sticks, en wat blijkt: heel wat van onze inheemse kruiden lenen zich tot roken!
 
Ik noem hier wat mogelijkheden op:
-hibiscus
-bijvoet (alsem)
-jeneverbes (maar deze takjes prikken wel :)
-citroenkruid
-kamferalsem
-sering
-venkel
-toorts
-duizendblad
-goudsbloem
-salie (dus gewone, geen witte)
-heemst
-kamille
-nagelkruid
-munt
-oregano
-citroenmelisse
Fijn toch?! Op dit moment staat er nog bijvoet in mijn tuin: het oogsten en drogen kan beginnen! 
 
Waar kan je smudge sticks voor gebruiken?
-als inleiding voor een ritueel
-om kruidige geuren in je huis te introduceren
-om sfeer in huis te brengen
-als een origineel en duurzaam cadeautje, zeker als je er een handleiding of een wens bijstopt
-tijdens een Vrouwen Cirkel of een Vrouwen-Schrijf-Cirkel -- ik begeleid nu ook Vrouwencirkels en Vrouwen-Schrijf-Cirkels, check voor meer info mijn site 't Schrijf Kaffee


Afbeelding van Pamela Colman Smith's Kelken III kaart - past perfect bij de Vrouwencirkels die ik organiseer...

Recept: Zelf Lokale Smudge Sticks Maken!
Nodig:
-geurige kruiden uit het lijstje hierboven, 1 kruid per stick of een mengeling
-katoenen draad of hennepgaren
-schaar
-om te roken: een vuurvaste schaal, bv van metaal, een lucifer
Hoe doe je het?
1.Je knipt stukken kruid van 10à15 cm lang af, kies geen houterige delen maar pluk of knip de groene stukken af en verzamel tot je een bussel hebt. 
2.Knip 40cm draad af.
3.Bind de draad spiraalvormig rond de bussel kruiden, niet te strak. Knoop vast.
4.Hang het bundeltje kruiden, straks je smudge stick, op aan een draad, en laat zeven à tien dagen drogen.
5.Het smudgen kan beginnen: steek je stick aan, blaas de vlam uit, neem een vuurvaste schaal (bv een metalen schaal) en hou die eronder terwijl je van kamer tot kamer wandelt.
6.Als je er een echt ritueel van wil maken, kan je een wens uitspreken in elke kamer, of een intentie, of een dankbaarheid. 
7.Je sluit af door de smudge stick goed te doven, bv met behulp van water, en door hem buiten in de grond te begraven.
8.Opgelet: wees ajb voorzichtig, kijk goed uit voor vallende, gloeiende stukjes of gensters: de metalen kom dient om die op te vangen. Zorg er ook voor dat de stick zeker uit is, en adem de rook niet rechtstreeks in. Ik ben niet verantwoordelijk als je huis afbrandt: dat is niet de bedoeling, dus let ajb op wanneer je vuur gebruikt, dankjewel, en veel smudge stick plezier!
 

Geen opmerkingen: