donderdag 6 maart 2014

Potgrond Probleem

Hoera, het tuinseizoen is aangebroken!  Elk jaar brengt dat echter een probleem met zich mee: welke zaaigrond gebruik ik?
Ik ben graag zo onafhankelijk mogelijk.  Daarom vind ik het elk jaar opnieuw echt moeilijk om naar een tuincentrum te stappen om... grond te kopen.  Grond!  Aarde!  In plastic zakken verpakt!  Terwijl ik een hele tuin vol aarde heb...
Ik weet wel dat je je eigen tuingrond kan samenstellen om in te zaaien.  Vele bekende tuiniers, waaronder Alice Fowler, die hele leuke permacultuur tuinboeken schrijft, maken hun eigen zaaimengsel.  Vaak bestaat zo'n eigen mengsel uit een deel compost en een deel aarde.  Ook vaak moet deze aarde, opdat je geen ziektes kweekt en opdat er geen onkruidzaden in achter blijven, gesteriliseerd worden. 
Dat steriliseren doen die tuiniers dan, volgens hun boeken, door de aarde in de oven even op te warmen. 
Dat van die grond samenstellen, daar kan ik nog wel inkomen.  Maar in de oven afbakken?  Hoe doe je dat dan?  Ik gebruik toch redelijk wat zaaigrond, en ik heb niet zo'n grote ovenschalen...
Toch maar naar het tuincentrum dan?  In veel gekochte zaaigrond zit turf.  En turf haalt men uit veengronden.  Door de grote vraag naar turf verdwijnt het veenlandschap en de hele biotoop die daarbij hoort.  Daar wil ik eigenlijk ook niet aan meewerken... 
Een alternatief voor grond met turf in is geperste kokos.  De kokosschillen worden vermalen, en je kan plantjes opkweken in de bekomen aarde.  Maar uiteraard groeien er in onze streken geen kokospalmen.  Dat betekent dat die kokosaarde voor transportvervuiling zorgt...  Dus ook al geen echte oplossing...
En dan is er nog al dat plastiek, en al die vrachtwagens die met hele ladingen aarde in zakken van tuincentrum naar tuincentrum rijden. 
Dit jaar heb ik samengeperste kokosvezels, die ik op een rommelmarkt (!) vond, als zaaigrond gebruikt.  Op die manier heb ik gerecycleerd!  Als de zaailingen groot genoeg zijn, hoop ik ze te kunnen overplanten in grond uit de tuin (leem/klei, dus voedzaam).  Maar echt gerust ben ik er niet in: ik weet niet of samengeperste kokos wel een goede basis voor mn plantjes biedt. 
Toen ik nog niet zo begaan was met mijn moestuin heb ik eens groenten opgekweekt in lege yofu-potjes, gewoon met grond uit eigen tuin.  Niks in de oven afgebakken, niks geen compost aan toegevoegd.  Het lukte redelijk goed.  Veel plantjes kwamen op.  Ik was in die tijd absoluut niet van plan om geld uit te geven aan iets wat ik gratis uit de tuin kon scheppen, en waarvoor ik geen plastic zakken nodig had. 
Maar nu eet ik bijna jaarrond uit eigen tuin, en ik wil dat niet meer missen!  Het is dus echt wel belangrijk voor mij dat mijn plantjes goed opkomen. 
Hoe lossen jullie dit probleem op?  Heeft er al iemand geëxperimenteerd met een eigen zaaimengsel?  Of met afbakken in de oven?
Ik hoor ook veel goeds over zelfgemaakte bladcompost.  Maar naar het schijnt moet deze lang (jaren) staan?

7 opmerkingen:

~° Sarah °~ zei

Al een oplossing gevonden? Ikzelf hergebruik gewone grond en meng het met 1/3e compost uit de wormenbak, of giet er gewoon vloeibare mest over (ook uit de wormenbak) maar die ziektes ... Kleine hoeveelheden aarde durf ik nog wel eens op te bakken maar dat ruikt best wel raar :)

Krol zei

Ik heb dit jaar een mengsel van compost en gekochte grond gebruikt, maar ik zal beter moeten leren composteren! Ik heb nog geen tijd gemaakt om het te bekijken, maar op de blog van de natuurlijke moestuin staat een recente post over zaaigrond zelf maken!

~° Sarah °~ zei

"Beter leren composteren" dat had ik je niet gegeven :) ik ben geen lid van de natuurlijke moestuin ... Lijkt interessant

Krol zei

Ik moet nog enorm veel leren :)
Als je "natuurlijke moestuin" en "frank anrijs" googelt, kom je op de blog terecht.

~° Sarah °~ zei

Ik zou denken dat dat vanzelf gaat, maar over tuinieren moet ik dan weer veel leren en daarvan hoor ik soms ook dat dat vanzelf gaat :D ikzelf composteer met een wormenbak, heb er ook over geschreven (https://vlierig.blogspot.com/b/post-preview?token=5L_JpEwBAAA.scpuIWcEa4PUZxomHhZMHw.e1zEKXUz5alzoDHvM1gb_w&postId=75829754748543755&type=POST), hoewel het vast minder relevant is voor iemand met een enorme tuin moet ik zeggen, tgaat echt vanzelf! Soms is het wat te droog of te nat maar die overleven dat allemaal, gaandeweg besef ik dan ook wel wat te nat of te droog is :) te droog: composteert langzamer, te nat: eigenlijk geen problemen, maar ongewenste vliegjes vinden dat leuker ... Hoewel ik mijn afval de laatste tijd niet ingegraven had ... Twijst zichzelf uit, echt!

~° Sarah °~ zei

Ja die website had ik bekeken maar de artikels die gratis beschikbaar zijn zijn beperkt

Krol zei

Ik zal eens kijken op je blog! Ah, ik wist niet dat je voor bepaalde artikels vd natuurlijke moestuin moet betalen. Ik volg gewoon de blog viabloglovin, en daar kwam die post langs.