maandag 26 december 2016

Hoe kom je aan genoeg mulch?

Hoe kom je aan genoeg mulch voor je permacultuurtuin?

Dat is een vraag die ik me stelde toen ik, nu alweer zes jaar geleden, een plan maakte om onze tuin op te starten volgens de permacultuurfilosofie. Ondertussen heb ik wel wat ervaring opgedaan in mulch bij mekaar zoeken!

Eerst dacht ik dat we wel genoeg zouden hebben aan gewoon onkruid wieden en aan zelfgesnoeide takken etc. Die takken zou ik fijnmalen in de hakselaar die ik van mijn opa geërfd heb.

Maar... Toen bleek:

-dat snoeien veel werk was en uiteindelijk weinig haksel opleverde

-dat onkruid heel goed kon dienen als mulch, maar dat het heel erg snel verteerde

-dat mulch eigenlijk in het algemeen heeeeel snel verteert - tenzij je een echt dikke laag kan leggen, en die regelmatig ian aanvullen.

Ik kreeg al gauw hulp van een buurvrouw die me haar gazonmaaisel kwam leveren. Dat gazonmaaisel bleek ideaal als fijne mulch tussen pasgezaaide plantjes. Zij wou er van af en ik kon het goed gebruiken: ideaal!

Ik besliste na de goeie ervaringen met het grasmaaisel om een deel van onze bermen en kanten te bosmaaieren en te grasmaaien: dat levert heel erg goeie mulch op, en regelmatig, zodat ik makkelijk op tijd kan aanvullen, voor het verteerd is.

Ook maai ik nu onze tuinpaden, in plaats van dat ik ze met hakselhout bedek. Hakselhout ziet er prachtig uit, rustiek en heel natuurlijk, maar wij 'produceren' zelf niet genoeg om op regelmatige tijden onze paden mee te bedekken. Wil je meer lezen over tuinpaden, klik hier. Gazongemaaide graspaden zien er ook netjes en toch natuurlijk uit en zoals gezegd: mulch die je op regelmatige tijden verkrijgt uit eigen tuin is echt fantastisch.

Vorig tuinjaar mulchte ik met zowat alles dat ik tegenkwam: gesnoeide wilgen - en vliertakken, brandnetels in het zaad, guldenroede, ... Dat werkte echt heel goed, zo hadden wij nog een mooie aardappeloogst terwijl de patattenboeren in de straat klaagden dat ze 1/3e van hun oogst kwijt waren door de aanhoudende regen - zie mijn tuinevaluatie 2016.

Ik vroeg me af of ik niet kon samenwerken met iemand om nog meer goeie mulch te verkrijgen.

Op een wandeling zag ik een hele berg maaisel liggen op een terrein van Natuurpunt.

Ideaal!


Gigahoop geleverde Compost op onze oprit!


Ik nam contact op met de lokale afdeling en het werd een win-win situatie: Natuurpunt was blij dat ze hun maaisel ergens dichtbij het gemaaide terrein kwijt konden. Zij beheren natuurlandschappen, en paradoxaal genoeg verkrijg je meer plantensoorten als je de grond verarmt (wars tegen alle economische principes in!) door te maaien en af te voeren. Voor hen is het dus belangrijk om het voedingsrijke maaisel af te voeren.

Voor mij is dat maaisel dan weer ideaal: het voedt en bedekt mijn bodem en trekt allerlei soorten insecten aan.

Heb jij nog ideeën om aan mulch te geraken?

Geen opmerkingen: