vrijdag 24 januari 2014

Boekbespreking: Peulvruchten door Jenny Chandler

Boekbespreking: Jenny Chandler, Peulvruchten - Meer dan 160 eigentijdse en inspirerende recepten met onder andere bonen, peulen, linzen, kikkererwten.  Uitgeverij Karakter

Ik zou meer met linzen willen koken.  Niet alleen zijn ze goedkoop en lekker, die kleine bolletjes zijn ook nog eens hypergezond en ze bevatten veel eiwitten!  Niks dan voordelen, alleen kampen linzen met een saaiheids imago.
Daar probeert Jenny Chandler wat aan te doen met haar mooie boek Peulvruchten.  Want, zo zegt mevrouw Chandler, niks mysterieuze week - en kooktijden: koken met peulvruchten is een peulschil!

Met veel enthousiasme legt ze uit hoe gezond linzen en bonen zijn.  Weinig vet en cholesterol, veel eiwitten, vezels en vitaminen.  En mocht je je zorgen maken om de winderigheid die bonen nogal eens kunnen veroorzaken, Chandler weet raad!  Ze noemt alle trucjes die je kan gebruiken om die "windkracht" te voorkomen of te beperken.  Verder doet ze er alles aan om het koken met peulvruchten te vergemakkelijken.  Ze bespreekt een groot aantal peulvruchten, hun kooktijden, of je nu best voor vers of in blik of gedroogd kiest, en welke "partners" in smaak je zoal kan meekoken.

De foto's zijn om van te likkebaarden!  In de aparte hoofdstukken hapjes dips en purees, falafel burgers en snacks, soep, stijlvolle voorgerechten, bijgerechten, vegetarische hoofdgerechten, alles erop en eraan (vlees en vis), en zoete toetjes biedt Jenny heel wat ideeën en uitdagingen om uit te proberen in de keuken.  De mooi ogende bietenfalafel, bijvoorbeeld, en witte bonen met venkel en sinaasappel.  Of wat dacht je van bonenbrownies?  Veel inspiratie voor lekkere slaatjes, ook. Leuk is hoe ze telkens een suggestie geeft om in hetzelfde recept eens met andere ingrediënten te werken, onder de noemer Zo kan het ook

Een minpunt vond ik de ietwat hypocriete houding van de auteur ten opzichte van vlees.  In het begin van het boek staat een hele bladzijde met als titel "Red de aarde".  Dit hoofdstuk gaat over de vele nadelen van vlees eten.  Niet alleen is vlees eten vervuilend, zo wordt er verteld - omwille van vleesconsumptie wordt er ook volop aan ontbossing gedaan, worden dieren in megastallen immoreel behandeld, en komt onze gezondheid in gevaar door de vele antibiotica die het "vlees" te verwerken krijgt wanneer nog in leven.
Chandler stelt voor om minder vlees en vis te eten, en in de plaats daarvan te focussen op peulvruchten als volwaardige eiwitleveranciers.  Een mooi initiatief!  Als top of the bill sluit ze af met het fijne weetje dat peulvruchten groenbemesters zijn: ze verbeteren de bodem!  Als je meer linzen en minder vlees eet, red je dus effectief de aarde.
Na het lezen van deze mooie woordenbegrijp ik niet waarom de auteur dan niet voor de volle honderd procent achter haar tekst gaat staan.  Er is een heel hoofdstuk met recepten met vis en vlees, en ook bij de hoofdstukken salades en bijgerechten passeren heel wat dieren de revue.  Ook tonijn (overbevist en met uitsterven bedreigd).  Zelfs al geeft Chandler toe dat ze geen vegetariër wil worden, haar boek was wat mij betreft waardevoller geweest als ze de voordelen van de peulvruchten extra in de verf gezet had met puur vegetarische recepten...

Een ander minpuntje vond ik het dessertenhoofdstuk.  De recepten in dit hoofdstuk zijn prima, maar het zijn er zo weinig!  In Amerika zijn linzenkoekjes en bonencakes heel normaal: ik had graag meer info gewild.  Benieuwd geworden naar het gebruik van peulvruchten in zoetigheden en desserts?  Onlangs testte ik een zelfgemaakte chocolade hummus uit!

Het boek zou er waarschijnlijk veel te uitgebreid door zijn geworden, maar toch had ik informatie over het telen van linzen graag erbij gezien.  Ik heb al een experiment telen van rode linzen achter de rug, maar dat leverde niet zoveel oogst op.  Het zou interessant geweest zijn te lezen hoe je al die wonderboontjes moet telen en zaaien.

Een laatste minpunt: de bonensoort lupine wordt slechts kort vernoemd.  Info over lupine is schaars, terwijl het een bijzonder interessante voedingsstof is.  Steeds meer vleesvervangers bestaan uit lupine.  Van de lupineboon kan je een soort tofu, namelijk lopino, maken.  Mocht iemand daar meer over weten: graag!

Al bij al een mooi, interessant en waardevol boek voor iedereen die eens wilt experimenteren met peulvruchten in de keuken!

2 opmerkingen:

Monica zei