zondag 14 april 2013

Broodbeleg van de Maand: Vegan Martino

Ok, ik weet niet of ik er effectief in zal slagen elke maand een nieuw broodbeleg te verzinnen, maar ik doe toch alvast een poging!
De aanleiding: gisteren kocht ik een tofusmeersel met tomaat dat echt slecht smaakte en dat onwaarschijnlijk veel zout bevatte.  Het kostte veel, en het was verpakt in een plastiek doosje: wegwerpafval.
Door zelf broodbeleg te maken win je veel: je werkt aan je gezondheid, je vermindert de afvalberg (tenminste als je voor je broodbeleg onverpakte lokale en bio producten gebruikt), en je geeft minder geld uit.  Akkoord: broodbeleg maken kost tijd, maar dat is het enige nadeel tegenover drie voordelen, aan de slag dus!

Vegan Martino
Nodig voor een cilinderpot vol:
-een vijftal wortelen
-2 el kappertjes - ik gebruikte paardebloemkappertjes uit eigen tuin, wil je weten hoe je deze kan maken, kijk op: http://dezelfvoorzieningsbijbel.blogspot.be/2012/04/paardebloemkappertjes-geel-is-voor-mij.html
-1 el mosterd
-2 el veganaise
-een scheutje appelazijn
-peper
-zout naar smaak
-2 el in stukjes gesneden selder
-snuf (gerookte, en anders gewone) paprikapoeder
-snuf cayennepeper of chilipoeder
-mixer of pureestamper
-cilinderpot met deksel of hoge, afsluitbare pot
-kookpot
-water

Hoe maak je het?
1.Snij de wortelen in schijfjes.
2.Breng water aan de kook in een kookpot en kook de worteltjes gaar.
3.Pureer de wortelen of stamp ze tot pap.
4.Vermeng azijn, mosterd, veganaise, zout, peper, paprika, cayenne, kappertjes en selder in een hoge cilinderpot.
5.Voeg de wortelen toe en mix alles tot een egale massa.
6.Laat afkoelen en hou er rekening mee dat alle smaken nog moeten trekken - dit broodbeleg is na een nachtje staan op zijn best, en kan in 10 minuutjes 's avonds gemaakt worden!
7.Ik heb geen koelkast, ik bewaar het goedje gewoon in de keukenkast.  Ik schat dat dit beleg 4 dagen houdbaar is buiten de koelkast.  Maar waarschijnlijk is het daarvoor al opgepeuzeld...:)
Meer geveganiseerde recepten?  Kijk op volgende links voor vegan feta, vegan foie gras, en vegan yoghurt maken:
http://dezelfvoorzieningsbijbel.blogspot.be/2013/12/vegan-broodbeleg-van-de-maand-faux-gras.html
http://dezelfvoorzieningsbijbel.blogspot.be/2013/09/broodbeleg-van-de-maand-vegan-feta.html
http://zelfvoorzieningsbijbel.jouwweb.nl/teksten1/zelf-yofu-maken

Geen opmerkingen: