zondag 29 december 2019

Over jagen en jagers...

Over jagen en jagers...
Ik had onderstaande tekst al langer klaarstaan. Maar ik twijfelde om te posten: ik hou niet van verboden, en ook niet van negativiteit.
Deze ochtend was het echter wéér zo ver: de hond en ik maken een prachtige ochtendwandeling, tot onze rust verstoord wordt door schoten, wanneer we een bos passeren aan onze linkerkant.
Jagers.
We draaien links, nemen de volgende straat -- daar eindigt het bos alweer: wat je een idee geeft hoe klein het is -- en daar zie ik, op een wei geparkeerd, vier auto's, en vier in het groen geklede mannen met dubbelloopsgeweren, die net uitstappen.
Nog een twééde groep jagers, dus.
Mijn 'goedemorgen' wordt niet beantwoord, er is enkel een nors en stuurs staren - behoorlijk intimiderend, van mannen met geweren.
Ergens is hun onvriendelijkheid 'begrijpelijk'. De hond en ik komen immers de 'sport' van deze heren verstoren: met ons luidruchtig, amateuristisch gewandel verjagen wij de echte prooien. Ik heb weet van jagers die bordjes op openbare wandelwegen in het bos hangen met 'prive - verboden doorgang' erop, omdat ze niet van pottenkijkers houden.
De hele verdere wandeling worden we opgeschrikt door schoten, die uit elke richting komen waar nog wat groen standhoudt, in dit versnipperde landje.

                                Een klein stukje resterend bos, tussen akkergrond, met een zakkende volle maan...

Ik vind het ver-schrik-kel-lijk om tijdens een rustige wandeling doorheen het schaars resterende natuurschoon gewapende mannen te moeten kruisen die voor hun lol levende wezens doden.

Het 'bos' is een zakdoek groot. Quasi elke dag zie ik er herten, en ik heb er ook al heel wat roofvogels en konijnen gespot. Tussen de stammen door klinkt autogeruis: de wilde dieren die hier leven, hebben het al niet makkelijk - ze krijgen weinig ruimte. Dat ze dan ook nog worden opgejaagd en gedood, in ons mini landje dat stilaan volgebouwd wordt: ik vind dat onvoorstelbaar.

Eergisteravond nog zag ik 's avonds, bij het licht van de straatlantaarn, een vos een andere vos door het veld jagen. Ik schreef hier eerder over ratten en hoe ze een behoorlijk probleem kunnen vormen. De laatste tijd kreeg ik de indruk dat de rattenpopulatie binnen aanvaardbare perken bleef, en die twee vossen die ik zag kunnen daar veel mee te maken hebben.
Want vossen jagen op ratten -- jagers: niet. Wanneer je als mens je verantwoordelijkheid neemt om je kippen goed te beschermen, zou de vos ons allemaal kunnen helpen om het teveel aan ratten in te perken.

Na wat ik deze ochtend zag en hoorde: dat kleine bosje dat aan twee kanten ingesloten werd door afzonderlijk van elkaar jagende jagers, vrees ik echter voor het leven van die mooie vossen.
Het maakt me boos en triest, dat gejaag. Wat mij betreft is de maat vol. Hier volgt mijn anti-jagers blog. En terwijl ik deze tekst herlees en aanpas, klinken op de achtergrond schoten... 

Elke herfst zie ik op wandelingen plots talloze fazanten en fazantenhennen opduiken. Ze komen dan vaak zelfs mijn tuin in, scharrelen er onbevreesd rond. Deze dieren zijn zo goed als zeker gekweekt, en daarna uitgezet: zodat de jagers wat te schieten hebben. Ik vind het belachelijk, en tragisch: doordat deze dieren in gevangenschap geleefd hebben, en doordat ze gevoed zijn geweest, zijn ze quasi tam. Wat is dat voor sport, vraag ik me af, waarbij je nietsvermoedende, goed van vertrouwen zijnde dieren gaat afknallen?!

Wat me ook enorm stoort, is het feit dat die stoere macho's blijkbaar niet kunnen mikken. Telkens ik een schot hoor, wordt dat gevolgd door een salvo aan schoten. Eerste keer raak, en dus een dier 'snel' uit zijn lijden verlossen: dat zit er niet in. Zo triest, te beseffen dat gewonde dieren soms nog dagenlang pijn moeten lijden vooraleer ze bezwijken, enkel omdat een troepje testosteronbazen niet kan schieten...

De afgelopen maanden stapelden de incidenten met jagers en/of de jacht zich op - wat maakte dat ik deze tekst schrijf: uit frustratie en woede!

Het gaat over:

1. Een hele reeks bizarre en tragische schiet incidenten , zoals bijvoorbeeld:
 
-In 2018 schoten jagers een papegaai dood

-In 2019 schoot een jager een ara, geliefd huisdier dat van zijn lokale inwoner even vrij mocht rondvliegen, zomaar dood, omdat hij 'dacht dat hij op exoten mocht schieten'. De bedroefde eigenaar: 'Hoe is het mogelijk dat een jager die de wetgeving van de jacht niet kent met een wapen en jachtvergunning ongestraft kan rondlopen.'Het volledige artikel lees je hier.

-Naar aanleiding van de moord op de ara stelden bezorgde huisdiereneigenaren een petitie op, om hun dieren te beschermen tegen jagers. Jagers mogen bijvoorbeeld ook op verwilderde katten schieten, alleen: hoe weten ze zeker dat de kat in kwestie verwilderd is en niet iemands huisdier?
Ook jij kan tekenen: https://petitie.be/petitie/bescherm-huisdieren-tegen-jagers

-Heel recent gebeurd: een wandelaar kan een foto nemen van een jager die, ondanks zeer korte afstand tussen hem en de wandelaar, op een haas schiet
Het incident vond ook nog eens in een natuurgebied plaats!

-Een verzamelsite op facebook die alle jactincidenten bundelt: jachtmisstanden

Ook in het buitenland gebeuren met de regelmaat van de klok jachtincidenten. Enkele van de talloze voorbeelden:
-een jager schiet per ongeluk zijn dochter dood in Duitsland

-een vrouw, zes maand zwanger, laat haar honden uit in het bos dicht tegen de Belgische grens en wordt gedood door honden die deelnamen aan een drijfjacht

-Ook aan de Frans-Belgische grens: een jager die per ongeluk zijn zoon doodschiet

-Dan is er nog de afschuwelijke import van exotische jachttrofeeën in België

-Meer dan 8000 mensen hebben de petitie voor een totaalverbod op de jacht in België getekend, dat kan jij ook doen!

-Je kan — op eigen risico — de jacht en de jagers ook saboteren, zoals bv de activisten van Animal Rights doen, zie hier

2. De moord op de wolvin Naya en haar welpen, waarvan gezegd wordt dat enkel 'professionelen' (lees: jagers) het kunnen gedaan hebben.

-Ook in Duitsland werd een wolf door een (Nederlandse) jager vermoord.

-Heel recent schreven de bestuurders van de jagersvereniging een soort van goedpratende tekst over de wolf om hun leden in te lichten. Mij lijkt het een charme offensief. Steeds meer mensen zijn de jagers en hun houding immers beu. Het bestuur heeft dat ook begrepen en wil nu 'sympathieker' uit de hoek komen.
Maar: je kan nooit een hele vereniging van mannen (met wapens) controleren.  

3.De absurditeit van de jacht op de patrijs
-De patrijs is volgens wetenschappers nu een bedreigde vogelsoort (in Nederland en Luxemburg mag men er al lang niet meer op jagen) maar dit artikel heeft het over hoe jagers in België desondanks de vreemdste argumenten bedenken om toch maar verder te jagen op deze soort...

4.De hedendaagse absurditeit van het historisch zo gegroeide jachtrecht
-In België zijn heel wat gronden onterecht ingekleurd als jachtgebied — dat is historisch zo gegroeid, omdat men toen digitaal lang niet zo nauwkeurig kon werken als nu.
De Vogelbescherming wil grondeigenaren informeren over het feit dat hun eigendom vandaag, vaak zonder dat ze het weten, en zonder toestemming, als jachtgebied is ingekleurd. Op hun website Schiet in Actie sporen ze aan om mbv hun kaarten te checken of ook jouw grond onrechtmatig als jachtgebied is ingekleurd.
Bij onze grond was dat het geval, en het kostte best wel wat moeite om hem te laten uitkleuren. 

-Dàt je grond als jachtgebied is ingekleurd, geeft jagers (gelukkig) nog geen recht om op je erf te jagen: daarvoor moeten ze jouw expliciete toestemming hebben.
De jagers kleuren desondanks toch tuinen en privé eigendommen in, omdat ze zo makkelijker aan een gebied van 40 aaneengesloten hectare komen: dat is een voorwaarde om te mogen jagen.

-Een andere, zeer verontrustende voorwaarde — vind ik — is dat jagers wettelijk hun geweren mogen afvuren tot op een schamele 150 meter afstand van huizen en gebouwen! Dat is super dichtbij: wat eng.

-Als meer en meer mensen het gejaag in ons volgebouwde land beu zijn, en hun grond uitkleuren, komen de jagers niet langer aan de vereiste grootte om te mogen vuren. Meer info:
http://www.schietinactie.be/meerinfo/

-Bij de overheid streeft men naar een grotere nauwkeurigheid wat betreft de jachtplannen. Voor updates kan je steeds kijken bij geopunt.be

5.De situatie is veranderd: er is geen plaats meer voor de jacht
-In sprookjes worden jagers vaak voorgesteld als 'goede redders' (denk maar aan Roodkapje). Begrijpelijk, want in vroegere tijden hadden jagers aanzien: zij zorgden voor eten in barre tijden.

Tegenwoordig zie ik geen enkele reden om jagen te gedogen: het is barbaars, achterhaald, onnodig, sadistisch, moeilijk te controleren, gevaarlijk, en er is geen plaats voor.

6.Argumenten pro jacht zijn achterhaald
-Een veelgehoord argument van de kant van de jagers, is dat jagen noodzakelijk zou zijn, omdat het mee het evenwicht in de natuur in stand zou houden.
De natuur heeft echter eeuwenlang helemaal zelf voor evenwicht gezorgd zonder enige inmenging van mensen. De natuur kan perfect zonder mensen (is eigenlijk zelfs veel beter af zonder die hinderlijke, vervuilende soort). Het zijn de mensen zelf, die voor onevenwicht gezorgd hebben.

-Hier kan je lezen waarom bv de vossenpopulatie, zonder 'hulp' van jagers, perfect zichzelf onder controle kan houden: de natuurlijke vijand van de vos is de vos zelf.

-Ook de Morgen geeft argumenten tegen de jacht op vossen (jagers jagen immers, bv, niet op ratten, en de vos wel): https://www.demorgen.be/nieuws/vossenjacht-ligt-onder-vuur~b192dcdb/
 -Volgens Eos is het nut van de jacht in veel gevallen twijfelachtig, en dient de jacht vooral het eigenbelang van de jager, en niet — zoals algemeen natuurbeheer dat wel doet — het algemeen belang: https://www.eoswetenschap.eu/natuur-milieu/zin-en-onzin-van-de-jacht

Mijn Conclusie:  
Een overheid die een 'sport' stimuleert en toelaat waarbij mensen levende wezens opsporen, opjagen en vermoorden - mij klinkt het als absurd in de oren.

Als het aan mij lag: afschaffen, die handel!

Heb jij al incidenten met jagers meegemaakt? Wat is jouw mening over de jacht?

Geen opmerkingen: