zondag 16 oktober 2022

Drie Ongebruikelijke Manieren om te besparen

Drie Ongebruikelijke Manieren om te Besparen

Als je dit in oktober 2022 leest, dan weet je dat het bijzondere tijden zijn, met bijzondere prijzen: het is energiecrisis

Naar mijn mening gaat het dan niet enkel over een energiecrisis in de betekenis van gas en elektriciteit, maar ook een crisis wat betreft de energie van jou en mij en van ons allemaal, ook van de andere levende wezens op deze Aarde en van de Aarde zelf. Daarover zal ik het in dit artikel echter niet hebben!

Met mijn gezin leef ik al tientallen jaren het leven dat wij de moeite waard vinden: een eenvoudig leven met weinig geld, maar met veel tijd voor elkaar en voor onze passies, met aandacht voor onze waarden en principes. 

Eigenlijk lijkt onze zoektocht naar onafhankelijkheid wel wat op die van FIRE aanhangers, alleen hebben wij nooit onderzocht hoe we ons geld op de beurs kunnen investeren, vooral omdat we vrezen dat geld in aandelen omzetten tegen onze principes ingaat. (Mocht iemand een tip hebben voor een ethische, duurzame belegging, ...fire away!)

We komen met heel weinig rond, mensen vragen ons steeds hoe we dat toch doen. Wil je onze tips weten, lees dan hier: Rondkomen met een Klein Budget

Op dit moment vliegen de tips om je (energie)kosten laag te houden je om de oren. Maar... wat zeg je van deze drie ongebruikelijke manieren om te besparen?

Besparen besparen bespareeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnn!!!!!

Drie Ongebruikelijke Manieren om te Besparen

Ongebruikelijke Bespaartip 1: Zet je boiler uit en ga voor een Waterkoker Afwas en voor een Bucket Shower!

    In onze keuken hebben wij alleen een koud-water kraan. Water om mee af te wassen (doen we met de hand, geen afwasmachine hier) verwarmen we met de waterkoker

Voordelen van geen boiler in de keuken:

-je verbruikt veel minder (warm) water: ecologisch èn economisch 

-je weet precies hoeveel afwaswater je nodig hebt voor een goeie afwas, want dat meet je af met je waterkoker (bij ons: 1 waterkoker gekookt + 1 volledige koude waterkoker inhoud + 1 net geen volledige koude waterkoker inhoud = aangenaam warm en voldoende afwaswater in onze teil) 

-doordat je precies weet hoeveel afwaswater je nodig hebt hoef je slechts 1 l water op te warmen. Een boiler in je keuken hebben staan kost veel meer omdat die constant erg veel water warm moet houden.

-de vrt berekende dat een boiler een van de duurste elektrische toestellen in huis is: je hebt een boiler alvast niet nodig in de keuken

    Maar hoe doe je dat dan met douchen?

Wij douchen 1x per week lang - de rest van de week wassen we ons dagelijks met koud water en een washandje. 

Niet douchen vinden we geen optie. 

Door alle prijsdiscussies herinnerde ik me echter met veel nostalgie weer de Bucket Showers die ik op reis in India regelmatig nam!

Wat is een Bucket Shower?

Bij een Bucket Shower 'douche' je jezelf mbv 1 emmer warm water, en een klein kannetje of klein kamerplantengiertertje: dat kan je heel gedoseerd over je lichaam heen gieten. 

In India is de Bucket Shower heel normaal, want water is er op veel plekken schaars of komt zelfs niet uit de kraan. 

Voordelen van geen boiler in de badkamer:

-je bespaart enorm veel water als je de bucket shower gebruikt

-met een bucket shower moet je slechts 1 keer per week een kleine hoeveelheid water verwarmen: je bespaart enorm veel energie en dus geld

-zonder boiler is er ook geen gevaar meer voor legionella besmetting 

Extra Bespaartip: Schrap de shampoo en was vanaf nu je haren met zeep: zo bespaar je enorm veel geld aan shampoo èn enorm veel energie (door geen plastic flesverpakkingen aan shampoo meer te kopen)

Ik ben zelf een zeepziedster: mijn gezin en ik wassen onszelf en onze haardossen al jaren met zeep. Mijn zepen kan je hier vinden!

Lees ook Ecologische gewoontes in India voor meer interessante Indische bespaar-spitsvondigheden :) 

En lees hier over de geschiedenis van het douchen: de Romeinen en Grieken kenden het al, bij ons is het pas veel later op gang gekomen.

Ongebruikelijke Bespaartip 2: Verkrijg warme voeten met cayennepeper in je schoenen!

Waarschuwing: als je deze tip gaat toepassen, wees dan heel voorzichtig! Was je handen met zeep nadat je cayenne hebt aangeraakt, ga niet in je ogen wrijven of je gezicht aanraken, wees extra voorzichtig als er huisdieren en kinderen bij je wonen. Weet ook dat cayenne je sokken en de binnenkant van je schoenen kan verkleuren...

Cayennepeper is heel verwarmend, niet alleen als je het eet, maar ook als je het aanbrengt op je huid. Dit is zo'n gekke tip die ik ooit ergens las en die ik leuk vond om uit te testen. Het duurde even voor het effect op gang kwam, maar: het verbaasde me hoe goed het werkte: mijn schoenen werden echt warm!

Je voeten verwarmen met cayenne peper: Hoe doe je het?

Nodig:

-theelepel

-cayennepoeder

-schoenen

-koude voeten, in sokken gestoken - niet je beste sokken ajb, want cayennepeper kan voor vlekken zorgen!

Hoe doe je het?

1.Schep mbv de lepel een beetje cayenne op. De eerste keer dat je dit uittest wil je beginnen met een kleine hoeveelheid!

2.Giet de cayennepeper voorzichtig in je schoenen.

3.Doe sokken aan.

4.Doe je schoenen aan.

5.De cayenne zorgt na een tijdje voor een verwarmend effect.

Ongebruikelijke Bespaartip 3: Vervang je dagelijkse brood door haver!

De meeste mensen hier eten vaak 2 keer per dag brood: 's morgens en 's middags. Zelfs als je je eigen (zuurdesem) brood bakt, zelfs als je nieuw brood van oud broodkruim weet te maken, bijvoorbeeld met behulp van een zuurdesemstarter gemaakt van oud brood, dan nog is brood stukken duurder dan haver eten.

Want: op brood hoort ook beleg. Waren heel vroeger mensen al tevreden met een droge korst, of met een dunne laag vet of een schijfje rammenas, dan is er nu een overvloed aan duur (en lekker) broodbeleg. 

Op De Zelfvoorzieningsbijbel heb ik een tijd een reeks van originele zelfgemaakte broodbeleg recepten gedeeld: vegan americain, faux gras, zelf allerlei notenboters maken, frisse erwtenspread, quinoa-preispread, wakame superspread, vegan lemon curd met pastinaak, en vegan lemon curd met worteltjes, vegan melkconfituur, etc

Maar zelfs als je al je het zelf maakt blijft broodbeleg een dure zaak.

Als je echt op zwart zaad zit, is haver de goedkoopste optie, zonder dat je aan voedzaamheid moet inboeten.

Ik heb het dan niet over luxe havermoutontbijtjes met allerhande extraatjes of toegevoegde lekkernijen, zoals bij deze fruitpap voor volwassenen, of deze avontuurlijke ontbijtrecepten, of zoals de recepten in Havermoutje

De goedkoopste zelfgemaakte vegan melk is overigens havermelk

Maar haver eten kan ook behoorlijk duur zijn, bv als je er (al dan niet) zelfgemaakte vegan melk -- ik denk dat zelfgemaakte hennepmelk de duurste melk is -- aan toe te voegen, of zelfgemaakte vegan yoghurt vàn zelfgemaakte vegan melk, ...

Nee: wil je echt besparen, dan kan je 's morgens en 's middags haver eten, op volgende wijze.

Heel goedkope en toch voedzame haver

Nodig:

-1/2e kopje haver

-1 kop water

-kom en lepel

-pan

-desnoods: zout, suiker, kaneel, cacaopoeder of een klontje plantaardig vet of olie voor de smaak

     Verwarmende haverpap: Hoe maak je het?

1.Doe je haver en water in een pan.

2.Je laat de haver kort koken tot die indikt.

3.Afkoelen en klaar!

Nog goedkoper: Zuinige Koude Overnight Oats -- Hoe maak je het?

1.Doe haver, eventuele smaakmaker en water in een kom.

2.Dek af en laat 1 nacht of 1 voormiddag staan.

3.'s morgens of 's middags leng je eventueel aan met water.

Tot slot:

Pas ik deze tips zelf toe?

Ik ben aan het lobbyen voor het uitzetten van onze boiler: ik vond het bucket bath best fijn. Door de energiecrisis heb ik ook beseft hoe vanzelfsprekend wij energie zijn gaan vinden. Een beetje besparen om ecologischer te leven kan absoluut geen kwaad. Onze peuter gaat vooralsnog ook enkel in bad en niet in de douche, dus voor hem zou het ook kunnen. Nu mijn vriend nog overtuigen!

Cayennepeper gebruik ik momenteel (nog) niet omwille van de aanwezigheid van onze nieuwsgierige peuter in huis :)

En haver eten doe ik al meer dan dat ik brood eet. Ik hoef geen superdeluxe ontbijt, maar ik hou wel van allerlei toevoegingen, zoals nootjes, cacao, ahorn, seizoensfruit, lijnzaad, etc. Zowel man als kind zijn fervente broodeters, en voorlopig ga ik hen niet overtuigen om hun boterhammen te laten. 

Heb jij nog een ongebruikelijke bespaartip?

Geen opmerkingen: