zaterdag 22 augustus 2015

Zuurdesem van oud brood

Onlangs startte ik mijn zuurdesem weer op.
Bij het experimenteren met bakken gebruikte ik met succes oud, droog broodkruim als basis om een nieuw brood te bakken.
En dit keer vroeg ik me af of je een zuurdesem ook zou kunnen opstarten met oud broodkruim.
En het is gelukt!

Om de zuurdesem te starten mengde ik
-250 ml lauw water
-200 g oud broodkruim, fijngemalen tot een soort bloem
-50 g speltmeel
Daarna elke dag s morgens en s avonds doorroeren, en al vanaf de tweede dag was het aan het bubbelen.
Daarna gebruikte ik er een deel van om een brood mee te maken. 
Omdat onze bloem bijna op was, kneedde ik een deel van het brood met grof broodkruim als "bloem".  Zo zag het eindresultaat er uit:


Een zij experiment dat ik uitvoerde met het broodkruim is jammer genoeg wel mislukt.  Ik wou proberen kass te maken, een gefermenteerde brooddrank met oud brood als basis.  Je moet dat mengen met citroensap en munt, en een zoetstof - het klonk heel lekker.  Maar het resultaat vond ik helaas vies smaken...Misschien had het ermee te maken dat ik de hoeveelheden voor het recept gehalveerd heb. 
Zo zag de kvass er uit:
 Mocht er iemand betere resultaten met kvass hebben behaald of met andere zuurdesemprojecten: laat maar horen!

6 opmerkingen:

Bertsmoestuin zei

Je spreekt over kvass, maar dit de Russiche benaming voor Komboucha.
Dit is een bacterie kolonie met gistbacteriën, deze kun je ook gebruiken om brood mee te bakken. Het smaakt een beetje zoet.

Krol zei

Hey, dank voor je reactie. Ik dacht altijd dat kombucha den soort zwam is waarmee je met behulp van thee en een zoetstof een gefermenteerde drank kan maken. In ieder geval ben ik nog niet uitgekvasst want er bestaan blijkbaar heel veel recepten voor, op de site van green kitchen stories staat bv dit lekker klinkende recept: http://www.greenkitchenstories.com/fermented-fruit-kvass/

Anoniem zei

BROODDRANK ZELF MAKEN

170511-Surfus

Het kan allemaal véél gemakkelijker en altijd met succes: Ik deel graag gezondheid:
• Koop zakje tarwezaden (klein zakje ter test) die niet perse hoeven te ontkiemen, maar spoel ze schoon (lauw water) en na reiniging laat 24 uur in ruim water weken.
• Doe een paar dagen het volgende: spoel de volgezogen tarwekiemen met schoonwater om eventueel vijandige, schadelijke bacteriën geen kans te geven. Doe het bijvoorbeeld 3 maal daags.
• Selecteer even de ontkiemde zaden eruit om tarwegras te kweken: Ook super gezond.
• Doe alle zaden in een ouderwetse gehaktmolen met de mesjes en doe de drap in een grote schone glazen pot.
• Vul de pot met ruim kraanwater (bronwater is helemaal niet nodig).
Met een deksel op te pot zonder af te sluiten begint het fermenteer proces.
En regelmatig roeren maar.
• Wanneer de brooddrank genuttigd is (kan de pot een paar keer weer aangevuld worden met kraanwater) dan kan het overblijvende drab als basis (i.p.v. zuurdesem) gebruikt worden voor bijvoorbeeld notenbrood met een hele banaan in het midden te bakken: puur genot en een heerlijk en leuk te presenteren versnapering. Pas vooral geweekte turkse zwarte rozijnen toe (weken in gember kaneel drank [ook zelf maken/koken]) en een gezond kommetje gemengde zoutloze noten.
Geniet met volle teugen, maar niet in stilte...

Krol zei

Leuk! Dankjewel!

Kees zei

Krol, je hebt het over zuurdesem van oud brood. Je voegt wel speltmeel toe. Fermenteert de speltmeel dan niet tot zuurdesem?
Ik ben erg geïnteresseerd want ik wil graag de smaak van een bepaald soort broos terugkrijgen. Deze bakker wil zijn desem niet delen, begrijpelijk, maar als ik m zo na kan maken wil ik dat voor eigen gebruik graag proberen.

Krol zei

Hoi Kees, ondertussen heb ik met succes al meerdere keren een nieuw brood gemaakt van een zuurdesem bestaande uit vermalen oud brood kruimels plus water. Ik zou dus gewoon dat brood dat je bij de bakker koopt kopen, een paar sneden in stukjes doen en laten hard worden, en hier zuurdesem van maken. Het klopt dat als je spelt (of gelijk welke andere bloem) toevoegt aan je zuurdesem, dat deze dan die smaak gaat overnemen. Je zal dus nog wat moeten experimenteren om de juiste mengeling te bekomen, of misschien je bakker trakteren :) veel succes