vrijdag 8 maart 2024

Zelf Seitan met Zuurdesem Maken!

Met zuurdesem kan je meer maken dan alleen brood...

Zelf Seitan met Zuurdesem Maken!

Het recept om zelf seitan te maken dat ik ooit op deze blog postte: hier, gebruik ik nog steeds. Het levert een sappige, smaakvolle eiwitbron op.

Maar ik vroeg me al lang af of je ook een gezuurdesemde seitan zou kunnen maken. 

Het experiment - zelf seitan met zuurdesem maken - voerde ik gisteren uit, en het was zo lekker dat ik vergat om een foto te maken voor alles op was! Mijn gezuurdesemde seitan stond een halve dag te fermenteren, korter of langer kan ook, voor de beste smaak is 5 uur staan een minimum.

Seitan gemaakt met zuurdesem is:

-sappig en smaakvol, zoals seitan zonder zuurdesem

-maar deze seitan heeft ook die typische heerlijke zurige fermentatie-nasmaak van desembrood

-omwille van de zuurdesem vermoed ik, dat deze seitan ook beter te verteren valt, en dat hij nog meer voedzame bestanddelen bevat

Dus als je zelf zuurdesem hebt staan borrelen in je keuken, voeg dan even wat aan je seitan toe!

Vegan Recept: Zelf Seitan met Zuurdesem Maken!

Nodig (voor een vrij grote hoeveelheid seitan, wij aten veel en vroren ook nog veel in):

-250g glutenbloem 

-1c zuurdesem = 240ml zuurdesem = 280g

-2 el sojasaus

-80ml water

-kom

-natte handdoek 

-olijfolie

-pan

-750ml water, wijn, bier of bouillon

-laurier

-kruiden naar smaak

-sojasaus naar smaak of bouillon, ik gebruik een halve cup sojasaus

Hoe maak je het?

1.Meng gluten, zuurdesem, sojasaus en water tot een samenhangend deeg.

2.Doe in een kom.

3.Leg de natte handdoek erover.

4.Laat fermenteren op kamertemperatuur, ideaal is 5 à 6u, langer kan ook voor intensere fermentatie, korter kan ook.

5.Trek bolletjes ter grootte van een walnoot van de deegbal.

6.Verhit de olie in de pot.

7.Voeg laurier en kruiden toe.  

8.Voeg de seitan 'balletjes' toe en roerbak tot ze aan beide kanten goudbruin zijn.

9.Blus met water, en voeg bouillon/sojasaus toe.

10.Breng aan de kook.

11.Laat 45 minuten zacht koken.

12.Je kan de seitan nu zo eten, of je kan hem ook nog bakken in olijfolie.

Smakelijk!

Misschien ook nog interessant:

-Wildpluk zuurdesem quiche recept

-Zelf zuurdesem maken

-Hoe maak je zelfgebakken brood gezonder en voedingsrijker?

-Zuurdesem maken van oud brood

-Zelf brood maken van oud brood 

 

 

2 opmerkingen:

Marie zei

Dat is een goed idee. Ik maak al jaren seitan, maar heb er nooit aan gedacht om het te laten fermenteren. Bedankt!

Krol zei

Heel graag gedaan! Veel kookplezier en smakelijk :)