zondag 27 april 2014

Boodbeleg van de maand: Vegan lemon curd met worteltjes!

Vorige maand maakte ik een vegan versie van het overheerlijke Britse broodbeleg Lemon curd, met pastinaak.
Het zette me aan het denken: zowel pastinaak als wortel zijn schermbloemigen, en allebei heb ik ze al gebruikt in zoete nagerechten (worteltjescake, pastinaakmuffin).  Zou een lemon curd met wortel ook lekker kunnen zijn?

Het antwoord is een volmondige JAAA!  Ik vond deze wortel-curd zelfs nog meer naar de authentieke lemon curd smaken, en hij was smeuïger, en de kleur was zo mooi helder oranje dat ik er vrolijk van werd!


Recept: Vegan Lemon Curd met Worteltjes
Nodig:
-250 g wortels, schoongemaakt en in blokjes gesneden
-50 ml citroensap en 1 el extra sap, apart gehouden
-1 1/2 el agavesiroop of een andere zoetmaker
-de zeste van 1 citroen
-1 el plantaardig vet (ik gebruikte gesmolten kokosvet)
-1 snufje kurkuma (optioneel) voor de kleur
-mixer of keukenmachine
-kookpot met water
-vergiet
Hoe maak je het?
1.Kook de stukjes wortel tot ze gaar zijn (minstens tien minuten)
2.Giet ze af en prak of mix tot glad.
3.Voeg 50 ml citroensap, zeste, agavesiroop en kokosvet toe, evenals de optionele snuf kurkuma, en blend of mix opnieuw tot egaal.
4.Giet dit mengsel in de droge kookpot en verhit drie minuten op medium vuur (goed blijven roeren) tot je het dikker ziet worden.
5.Voeg dan nog de extra lepel citroensap toe en roer goed.

Geen opmerkingen: