zondag 23 oktober 2022

Zelf Vijgen Drogen: Tips en Vegan Receptideetjes

 Zelf Vijgen Drogen: Tips en Receptideetjes

Het is nu half oktober 2022 gepasseerd, en het is 20°C buiten. Ik geniet van het warme weer en van de lekkere vijgen uit de tuin van mijn ouders -- toch hangt er, vind ik, boven die zomerse temperaturen en Zuiderse vruchten die plots in ons voormalige koude land rijp worden steeds die schaduw van de klimaatopwarming... 

Er waren veel vijgen: vers gaan ze snel rotten. Daarom droogde ik er een aantal in de droogoven. Hieronder vind je de werkwijze en een aantal vegan receptideeën.

 Mooie verse vijgen

Zelf vijgen drogen

Nodig:

-verse vijgen

-een droogoven of een oven die je op 57°C kan instellen

-mes en snijplank

-pot om de gedroogde vijgen in te bewaren

Hoe doe je het?

1.Snij de vijgen doormidden, ik sneed ze daarna ook nog in kwarten.

2.Leg ze op de droogplaten, er moet plaats tussen zitten zodat ze aan alle kanten kunnen drogen, en je legt de schilkant naar beneden.

3.Laat minstens 12 uur drogen. Ik vond de vijgen na 12uur nog steeds een beetje plakkerig, ik heb ze 15 uur gedroogd.

4.Doe in een bewaarpot, het beste is, om het deksel open te laten (anders kunnen ze gaan schimmelen)

 Klaar om te drogen

Vegan Receptideetjes: Wat kan je allemaal doen met gedroogde vijgen?

-Je kan gedroogde vijgen in principe net als verse gebruiken: daartoe laat je ze op voorhand een tijd wellen in (warm) water, tot ze zachter zijn. Gebruik verse, gedroogde of gewelde vijgen...

-Ook in alle recepten waar je dadels in nodig hebt: die dadels kan je vervangen door gewelde vijgen

-in salades, bv met walnoten, of met spruitjes

-als gezond snoepje, of als lichtgewicht energierijke snack tijdens het wandelen

-in allerlei desserten: energierepen, zoete balletjes, in cakes, koekjes en taarten, rijstpap met vijgen

-in tapenades (superlekkere combi van zoet en zout)

-in confittuur en jam

-in of bij vegan burgers, hier een recept voor een vegan 'kip' kerstkrans met vijgen

-in overnight oats of havermoutpap of bij je müesli ontbijt

-in azijn (zelfgemaakte) of als toevoeging aan bv appelazijn - het smaakt naar balsamico, net als mijn zelfgemaakte aardpeerazijn

-in oosterse rijstschotels

-toegevoegd aan zelfgebakken brood, al dan niet met zelfgemaakte zuurdesemstarter

-om aan je zelfgemaakte kefir of kombucha toe te voegen 

Heb jij ook veel verse vijgen? En wat maak je ermee?

 Gedroogd!



Geen opmerkingen: