dinsdag 1 november 2022

Vegan Wildpluk Recept: Zelf Chocolade Muntblaadjes maken, Zelf Eetbare Chocolade Blaadjes maken, en Meer!

Eetbare chocolade blaadjes...

Recept: Zelf Vegan Aftereights of Eetbare Chocolade Munt Blaadjes Maken en Experiment: kan dit ook met andere (wildpluk) blaadjes?

Het is een klassieker om muntblaadjes in gesmolten chocolade te dopen: je verkrijgt dan een heerlijk, fris snoepje vergelijkbaar met After Eight chocolaatjes

Ik maakte zulke pepermunt/chocoladeblaadjes, en ik vroeg me af:

1) wat je nog meer met een overschot aan munt kan doen (zie onder voor originele en creatieve vegan receptideeën) en 

2)of ik ook nog iets anders dan muntblaadjes in chocolade kon dopen

Het antwoord was ja: check hieronder voor een lijst van andere wildpluk eetbare blaadjes, bloempjes en zelfs champi's die je kan 'pairen' met chocolade voor een origineel snoepje. EN, ten 

3)e: tijdens het opzoeken ontdekte ik ook dat je echt superprachtige chocolade garnituren kan maken mbv wilde bladeren

Op de Hoe maak je mooie chocolade blaadjes mbv echte blaadjes filmpjes ziet het er heel makkelijk uit, maar in de praktijk vond ik het toch best een gepruts! Enkel bij basilicumblaadjes lukte het me goed om het chocoladeblaadje eraf te 'pellen'. De chocola smolt ook snel. Maar ik ben niet zo knutselgericht, dus als jij aan de slag wil met eetbare chocolade herfstblaadjes maken op je cakes of taarten, kijk hier.

Hier zie je een selectie aan eetbare blaadjes, o.a. jong zevenblad, rucola, oostindische kers, dovenetel, ...

Wat voor eetbaar (wildgeplukt of tuin) lekkers kan je nog allemaal omtoveren in een chocolade snoepje?

Naast muntblaadjes kan je kiezen voor:

-oreganoblaadjes

-basilicum

-takjes met venkelzaadjes (zie ook mijn recept voor makkelijk venkelzaad snoep)

-lindebloesems

-goudsbloem

-madeliefjes

-viooltjes

-salie (neem kleine blaadjes, want dit is vrij sterk van smaak)

-kerveltakjes

-bergamot

-dragon

-kamillebloempjes

-jong zevenblad

-bosaardbeitjes

-oostindische kers (verrassend lekker)

-klaver

-kool of radijsbloemetjes of zaadpeulen

-dovenetel

-hondsdraf

-rucola

-esdoornvleugeljes

-en zelfs: judasoor paddenstoeltjes! Deze groeien op de vlierboom, en je kan ze eigenlijk niet verwarren met giftige soorten (maar wees desondanks toch voorzichtig ajb en determineer juist of via een paddenstoelenkenner!) Je vindt recepten voor judasoor in chocolade gedoopt op wildplukken.nl (recept staat helemaal onderaan)

Welke blaadjes smaakten het lekkerst in combinatie met de chocolade?

Ik vond rucola, oostindische kers, basilicum en oregano lekker. Esdoornzaadjes ook! Absoluut niet lekker vond ik citroenmelisse. Ik probeerde ook een heel jong (en dus zacht) blaadje van een citroenboom: dat was ook goed. De muntblaadjes passen overigens heel goed bij chocola, toch als je een verfijnde muntsoort neemt. Ik heb een chocolademunt in de tuin, en die smaakte superlekker!

Oostindische kers blad: lekker! Jong citroenboomblaadje: ook lekker! Hopblad (het grootste) voor de vorm geprobeerd, als garnituur, maar mij lukte het niet om die chocola van dat blad af te krijgen...

Vegan Recep: Zelf Chocolade Wildpluk Snoepjes Maken

Nodig:

-een aantal grote muntblaadjes van een lekkere muntsoort OF andere eetbare blaadjes, judasoor, bloempjes, zaadjes, ....

-50g vegan chocolade

-pot waar een ander, kleiner kookpotje in past voor bain-marie, om water in te doen

-kleiner potje om je chocola in te smelten

-water

-spatel

-verfkwast die je niet voor verf gebruikt

-bakplaat of schaal

-bakmat of bakpapier

Hoe doe je het?

1.Breek de chocola in kleine stukjes en doe in de kleinste kookpot.

2.Vul de grootste kookpot met een beetje water.

3.Zet op het vuur.

4.Hang de kleinere kookpot in de grotere.

5.Smelt de chocola en roer af en toe met een spatel.

6.Haal van het vuur als alles gesmolten is.

7.Ofwel doop je de blaadjes nu in de gesmolten chocola terwijl je ze aan hun steeltje vasthoudt, ofwel 'verf' je ze met de kwast langs beide kanten. Als het niet lukt om allebei de kanten nu te verven, laat je eerst een kant met chocola stollen, en zodra die gestold is, verf je de andere kant.

8.Leg de blaadjes op een bakplaat op een bakmat, en laat de chocolade weer hard worden.


Andere Vegan Recept Ideeën voor als je veel munt hebt:

-Indische limonade met munt

-munt chutney

-vegan munt raita (Indische yoghurt saus)

-vegan muntijs

-allerlei soorten vegan pesto

-slaatjes met munt

-munt in ice tea, kombucha, kefir, ...

-zelf gedroogde munt thee maken 

 Wat doe jij met muntblaadjes? Heb je nog wildpluk-chocolade ideeën???


Geen opmerkingen: