zondag 6 november 2022

Zelf een Lampionslinger maken van Kaardenbol!

Zelf een Lampionslinger maken van Kaardenbol!

Oude caravan met terrasje en naturel kaardenbolslinger...

Wij krijgen vaak te horen dat het in onze tuin altijd vakantie lijkt. Misschien hebben onze in verschillende kleurtjes geschilderde geredde tuinstoelen, onze wilde tuin vol brandnetels en paardenbloemen, onze oude caravan en onze aangeboren slordigheid daar wat mee te maken!

In ieder geval wilde ik, nu het herfstiger wordt, de vakantiesfeer van de tuin blijven benadrukken. Ik dacht aan lampionnen of slingers, en wilde eerst al naar een winkel voor lampjes op zonne-energie. 

Maar toen dacht ik, laat ik eerst eens in de tuin rondkijken, wat er al is en wat als lampionnetje zou kunnen dienen. Ik weet dat je van physalis prachtige lichtslingers of kransen kan maken, maar ik heb geen ananaskers in de tuin.

Toen botste ik letterlijk op de kaardenbol

Deze plant heb ik altijd fascinerend gevonden: hij ziet er licht absurd uit, zou prima passen in een Dali schilderij. Het stekelige hoofdje is prachtig in de zomer wanneer de lila bloempjes verschijnen, en heel geliefd bij hommels. In de herfst en winter vinden dan weer de vogels die hoofdjes te gek want ze bevatten veel zaadjes. Vogels houden ook van deze grote plant omdat hij fungeert als regenopvang bekken: naturel drinkbak in droogteperiodes...

Ik las ergens dat je gedroogde kaardenbol ook als verfplant kan gebruiken, en die zou een blauwe verf opleveren: iemand ervaring mee?

Ok, de kaardenbol levert geen lichtgevende lampionnetjes op, toch vind ik ze mooi en stemmig. Je zou elk hoofdje in een andere kleur verf kunnen dopen voor een kleurrijk effect - ik ging voor naturel.

Check die stemmige slinger, bovenaan!

Zelf een Lampionslinger maken van Kaardenbol

Nodig:

-schaar

-kaardenbollen

-optioneel: zakjes om de zaadjes in op te vangen

-touw

-plek of boom om je slinger aan omhoog te hangen

-eventueel: verf om de hoofdjes kleur te geven, kranten om verfspatten op te vangen

Hoe maak je het?

1.Knip hoofdjes af met je schaar en laat er een stukje stengel aanzitten. Let op want de stengels hebben stekels. 

2.Stop afgeknipte hoofdjes eventueel even in een zakje. Als je ze ondersteboven houdt, vallen er veel zaadjes uit: deze kan je gebruiken op de vogelvoedertafel. 

3.Maak een knoopje rond de steeltjes van de afgeknipte hoofdjes, laat telkens evenveel plaats (ongeveer) tussen dit en het volgende hoofdje. 

 4.Doop eventueel de hoofdjes nog in verf om een gekleurde slinger te krijgen.

5.Hang omhoog, ga zitten, en doe alsof je op vakantie bent in eigen tuin. 

Hebben jullie nog creatieve ideeën met kaardenbol?



Geen opmerkingen: