6u-10u: ochtendroutine, bananen, composttoilet, kruiden oogsten en verwerken!
Oef, ik ben vroeger wakker dan ik zou willen. Deze nacht wilde de hond per sé naar buiten -- ze komt dan aan onze deur krabben en geeft niet op voor we reageren.
Gelukkig heb ik gisteravond groene thee in een glas water geweekt. Van verse (warm gezette) groene thee krijg ik vaak een opgejaagd gevoel, maar deze koude methode helpt me om mijn ochtendhumeur te verjagen.
Niet te geloven dat het alweer juni is, denk ik, terwijl ik de boterhammetjes van onze zoon smeer (met notenpasta en choco). Ik begon deze schrijfreeks 'zomaar een dagje in...' in september 2025. Ondertussen is het schooljaar alweer bijna voorbij! Tijd is iets heel erg raars.
Mijn zoontje wil absoluut de overrijpe bananen nog in schijfjes snijden om in te vriezen! Dus dat doen we. Er komt een hittegolf aan, en binnenkort is het vakantie: dan zijn bevroren bananen ideaal om supermakkelijk vegan nice cream ijs in allerlei variaties mee e maken!
Nadat mijn zoon uitgelaten de speelplaats is op gerend, fiets ik terug naar huis. Daar laat ik de hond buiten: zij volgt me op mijn ronde naar de serre, waar ik de plantjes water geef, en naar de composthoop, waar ik de volle composttoilet emmer op uitkieper.
De tuin is een plaatje. De gigantische stokroos (die aan de composthoop staat, logisch dat ze zo enorm is :) bloeit prachtig met donkerrode bloemen. Een zwerm spreeuwen vliegt krijsend voorbij: ze azen op onze kersen en krieken, die dit jaar overvloedig aan de takken hangen.
Stokroos, toorts, sla, aan de hond kan je zien hoe gigantisch de venkel is...
Ik moet eigenlijk brood bakken, maar ik wil eerst kruiden oogsten: het is bijna de langste dag, en de kruiden zijn op hun krachtigst. Nog maar heel onlangs heb ik voor het eerst een thee van Sint-Janskruid geproefd. Tevoren heb ik nooit met dit mooie kruid durven werken, met name omwille van de fototoxische reactie die je ervan kan oplopen. Maar dit jaar lijkt het bijna, alsof die mooi gele bloemen die zomaar in mijn tuin opkomen me roepen. Ik heb me ingelezen -- deze mooie tekst van Marin van De Wilde School was erg informatief: dankjewel -- en nu wil ik plukken!
![]() |
Ik verzamel een kom vol bloem, blad en knopjes Sint-Janskruid. Die naam en de plant doen me altijd denken aan een van mijn lievelings jeugdboeken: Kruistocht in Spijkerbroek van Thea Beckman. Wanneer Dolf in de middeleeuwen belandt, is dat rond de tijd van Sint Jan, vandaar...
Ik pluk ook de toppen van bijvoet, duizendblad en toorts. Ik heb zoveel dingen die ik wil maken! Vandaag is een maakdag!
Bijvoet...
Ik doe de ene helft Sint-Janskruid in een glazen potje dat ik met olijfolie overgiet (voor olie, en later zalf), en de andere in eentje dat ik met alcohol ga overgieten, voor een tinctuur. Maar o jee, blijkt dat we geen alcohol van 75° in huis hebben. Ik dacht altijd, dat rum, jenever en gin hieraan voldeden, maar die hebben 'slechts' 40°. Ik probeer het alsnog met een mengsel van rum en pruimenjenever.
Ik leg het duizendblad en de toortsbladeren op droogoven rekken. Omdat er nog plaats over is, ga ik ook nog oregano plukken, nu ze nog net niet in bloei staan. Onlangs luisterde ik een podcast over kruidenbereidingen voor honden, en ik wil vanalles maken voor mijn hond. En wij zelf zijn ook verlekkerd op oregano.
Mijn hond blaft, en ik hoor de buurvrouw roepen. Hun grote jachthond is weer eens ontsnapt. De buurvrouw is niet meer goed te been, en steeds vaker wanneer ze haar hond (die met de jaren doof geworden is) buitenlaat in hun tuin zonder hek, ontsnapt hij.
Ik steek de straat over en leid de hond met gebaren weer naar binnen. Gelukkig luister hij goed, zelfs zonder dat hij me hoort! De buurvrouw is buiten adem, en ik stel voor, dat ze een lang touw zoekt: dan kan ze haar hond met touw aan, bijvoorbeeld, de deurklink vastmaken. Op die manier kan hij even buiten in de tuin, zonder dat hij weg kan.
Ik zeg tot straks, want ik laat tegenwoordig hun hond samen met de mijne 's middags uit. Dan ga ik weer terug naar mijn oregano. Ik vul mijn droogoven en zet hem buiten, want ik hou echt niet van dat lawaai (lees: Zijn er ook nadelen aan een voedseldroger?).
10u-13u30 Cacao drink moment, brood bakken, bijvoet verwerken, ontroerend filmpje, honden wandelen
Eens binnen zet ik een heerlijk kopje onbewerkte cacao. Deze keer heb ik zelf cacao nibs geroosterd, daarna vermalen, en dan in de keukenmachine tot vloeibare cacao mass verwerkt. In een mal gieten, drogen, en daarna kan je er zalige choco'melk' mee maken. Het heeft een opwekkend effect zonder dat je je er opgejaagd door voelt, en het smaakt heerlijk. Een heel wonderlijke 'groente', die cacao.
Ik meng bloem, zonnebloempitten, pompoenpitten en nog vanalles (lees: Zelfgebakken brood gezonder en eiwitrijker maken) in twee kommen met zuurdesem en water door elkaar tot een sponsachtige massa. Meestal werk ik in stilte, maar nu die voedseldroger vlak aan de keuken buiten staat te draaien luister ik naar een podcast. Ik kies voor de aflevering met wildpluk kok Daniël Dumortier in de Wilde Wieven podcast van herboriste Lieve Galle, die me ooit voor haar podcast interviewde over mijn blog en levensstijl: hier kan je die aflevering - Wildplukken als Zelfvoorziener - beluisteren!
De aflevering met Daniel van Groesting is gezellig, met allerlei leuke wetenswaardigheden: duizendblad ga ik ook eens door de wortelsoep draaien, en pesto met wat citroenmelisse, paardenbloembladeren en weegbree in? Ga ik maken!
Als het brood in de kommen zit, begin ik aan de bijvoet. Ik wil dit jaar experimenteren met bijvoet, ik vind het een intrigerend kruid. Ik ben heel benieuwd naar de Koreaanse variant van bijvoet: Wijde Alsem, of Artemisia Princeps: die zou iets verfijnder smaken, en het is ginds een echt geliefd kruid, dat 'sukk' heet. Ik heb wat dingen opgezocht op internet, en vandaag wil ik fermented plant juice van bijvoet maken, als basis voor een siroop en een azijn, ik baseer me op dit filmpje voor het recept. Eigenlijk is het gewoon bijvoet kneden met suiker, in een pot doen en een gewicht erop zetten, een paar dagen laten fermenteren: klaar. Ik verbaas me erover hoeveel kleine diertjes er nog in mijn kom geplukte bijvoetbladeren zitten: zes mieren, drie spinnetjes, verschillende kleine vliegjes.
Edit: later leer ik, dat fermented plant juice eigenlijk voor planten bedoeld is, als groeimiddel!
Eens m'n kom insectenvrij is, begin ik te kneden en te masseren. Al gauw laat het kruid een mooi, donkergroen sap los. Ik ben momenteel helemaal in de ban van Koreaanse 'rauwe' siroop: cheong. Er staat een rabarber-rozenblaadjes cheong op mijn aanrecht te trekken (prachtig roze, en die geur!) en ik wil ook nog tijmcheong maken (met citroen), en nog een miljard aan andere mogelijkheden.
Met suiker gemasseerde bijvoet, en rozenblaadjes rabarber cheong...
Voor ik het weet, is het 12u, en ik eet haver, sojamelk, chiazaad, pindakaas, sinaasappel en banaan met een paar stukjes chocola. Ik lees leuk nieuws over een stad die gratis bomen uitdeelt aan haar inwoners, en over hoe al 123 Belgische scholen hun speelplaats vergroenden.
Ik kijk bijna nooit meer op sociale media, maar deze ochtend tipte de mama van het beste vriendinnetje van mijn zoon me, dat er een prachtig filmpje van de school op staat, waar ze om had moeten wenen. Ik ben benieuwd! Het filmpje is zo mooi... Je ziet de kleuters van de derde kleuterklas de trap op gaan (waar de klas van het eerste leerjaar ligt), en de leerlingen van het zesde leerjaar naar beneden komen. Elke leerling zet zijn/haar afstudeerhoedje op het hoofdje van elke kleuter. De zesde jaars zijn onderweg naar het eerste middelbaar en nemen afscheid van hun lagere schooltijd, de kleuters zijn op weg naar het eerste leerjaar en zwaaien hun kleuterjaren vaarwel.
Ja, oef, daar hou ik het ook niet droog bij. Ik denk wederom aan de tijd: die voorbij gevlogen is. Gisteren nog, zo lijkt het, kwam hij plots in ons leven, vandaag is hij alweer bijna een lagere school leerling! Wat een mijlpalen...
Ik ga de honden maar uitlaten, even uitwaaien... We genieten van de blauwe lucht, de zachte bries en de witte wolken.
13u30-16u Brainstorm
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik deze namiddag echt tijd zal vrijmaken om eens te brainstormen over deze blog. Er was de laatste tijd veel werk in de tuin, en ik heb deze nadenksessie al verschillende keren uitgesteld, maar nu wil ik er echt aan beginnen. Ik maak o.a. een Samenwerken Pagina -- binnenkort zet ik ze online! Ik ben op zoek naar fijne, duurzame bedrijven om samenwerkingen mee aan te gaan. Heb, ken of ben je zelf zo'n duurzame onderneming: ik hoor graag van je!
16u-22u: zoon ophalen, koken en afwas, brood bakken, hond uitlaten, zalf maken, vuilbak buitenzetten, water geven
De tijd is omgevlogen. Ik fiets naar school en haal mijn zoon op. Deze avond eten we Mexicaanse salsa met gebakken rode bonen, sojastukjes en tortilla chips. Ik ben dol op salsa en deze is echt een heel lekkere: olijfolie, rode ui, look, chili, ahorn, zout, beetje komijn, tomaten, perzik, abrikoosjes, banaan, met sinaasappel -en limoensap: njam! Ik vind koriander heerlijk, maar de rest van dit gezin niet, dus ik pluk een beetje voor mijn bord.
Er staat weer een gigantische afwas te wachten. Het brood gaat in de vormen en daarna in de oven. De hond zeurt om een korte wandeling. Mijn man gaat voorlezen, ik ga zalf maken, want dit is een maakdag!
Afwas voor en na, salsa, brood...
Een maand geleden heb ik weegbree en hondsdraf geplukt en in olijfolie gezet. Het is de hoogste tijd om de olie te zeven en daarna te mengen met kokosolie, cacaoboter en candelilla was.
Het is nog maar de tweede keer in mijn leven dat ik zalf maak. Lang geleden heb ik een keer heel veel smeerwortelzalf gemaakt. We hebben daar nog steeds een potje van over, en als we een keer een blauwe plek of pijnlijke verstuiking hebben smeer ik die zalf. Ik sta er telkens van versteld, hoe ongelofelijk goed het werkt. En ook, van hoe verbaasd ik daar over ben. Het lijkt wel alsof ik telkens aan mezelf moet bewijzen dat planten wel degelijk effect hebben. Ik weet het rationeel (ik drink bv bijna elke dag cacao en dat heeft absoluut effect), maar het lijkt alsof ik het (door de maatschappij?) 'ontleerd' ben.
De reden dat ik vandaag hondsdraf -en weegbreezalf wil maken, is omdat we hier vaak muggenbeten hebben, en ik vind dat geen enkele zalf uit de handel daar goed tegen helpt. Dus heb ik opgezocht wat zou kunnen werken tegen insectenbeten jeuk. Ik ben benieuwd.
Zalf maken...
Ik leer veel bij: 1.Je hoeft niet veel kruiden te snijden en op olie te zetten om zalf te bekomen. Net zoals bij de smeerwortel vorige keer heb ik veel te veel gemaakt!
2.Ik vind met kruiden werken leuk, maar ik ga niet direct een zalffabriek beginnen. Het is een beetje een plakkerig gedoe...
Ondertussen is het alweer 21uur! Ik ga de vuilbak nog buitenzetten, en geef de planten die het nodig hebben water (er komt een hittegolf aan).
Nu ga ik nog wat teksten schrijven. Het was een wonderschone dag, die voorbijgevlogen is, ook al was ik me bewust van het tikken van de tijd...


Geen opmerkingen:
Een reactie posten