woensdag 19 juli 2023

Zelf parfum en deodorant maken: tips en ervaringen en essentiële olie flesjes helemaal opmaken!

Zelf parfum en deodorant maken: tips en ervaringen en essentiële olie flesjes helemaal opmaken!

Ik maak al jaren zelf parfums en deodorants

Nadenken over 'onafhankelijk worden van commerciële deo' begon jaren geleden, op een lange reis die ik maakte, toen ik mijn gewoonlijke deodorants in oosterse landen niet terugvond en toen ik eigenlijk ook niet al dat extra gewicht wilde meesleuren. 

Maar eigenlijk begon het al toen ik als tiener last kreeg van eczeem door agressieve chemische commerciële deodorants op basis van alcohol.

Op reis gebruikte ik nog gekochte flesjes parfum: olie plus een lekker geurtje (meestal patchoelie, mijn favoriet) in een klein flesje.

Toen ik terugkwam van het reizen wilde ik zo ecologisch mogelijk leven. Ik maakte zelf deodorant op basis van baksoda en essentiële oliën: je vind hiervoor enorm veel recepten op internet, zoals deze.

Maar na enkele jaren kreeg ik ook hierdoor eczeem...

Ik verving de soda door maïzena, en dat werkte goed, maar na een tijdje kreeg ik daar ook uitslag van!

Ik gebruikte verder rijstmeel, kokos, essentiële olie: dat mengt goed en het werkt ook, maar ik was er klaar mee. De kokosolie wordt in de winter heel hard en in de zomer vloeibaar: ik vind dat vervelend. Ook blijft de geur niet zo lang bewaard in kokosolie.

Ik vind parfum op basis van alcohol niet aangenaam: de geur is me te sterk en te 'plakkerig'. 

Ik hou het meest van het soort deo dat ik op reis gebruikte: eenvoudigweg een neutrale draagolie (zoals zonnebloem, maïsolie, jojoba, amandelolie enz) met essentiële olie.

Ik volgde een leuke workshop bij de auteur van De DIY Parfumeur en ik leerde veel uit haar boek. Ik had ook veel aan De Kracht van Aromatherapie. In deze boeken vind je informatie wat betreft exacte hoeveelheden en geurencombinaties. 

Je eigen parfum maken is heel makkelijk en leuk

Omdat ik ambachtelijke zeep maak heb ik vaak een heleboel lege flesjes van verschillende soorten essentiële oliën. Ik vind het fijn om met onderstaande parfum-maak methode ook de laatste kostbare druppeltjes uit die flesjes nuttig te kunnen opgebruiken, en om originele geurencombi's te maken. 

Maar uiteraard hoef je niet over een hele voorraad verschillende essentiële oliën te beschikken: één geur kiezen die naar jouw smaak heerlijk geurt is al voldoende!

Zelf Parfum Maken en Lege Essentiële Olie Flesjes Helemaal Opmaken

Nodig:

-lege parfumflesjes: je hebt er met een staafje dat je onder je oksels kan wrijven, of met een roll-on roller.

-een neutrale draagolie

-lege (of volle) essentiële olie flesjes, zo veel of zo weinig keuze als je wil. Zie onder voor twee geurenmix voorbeelden

-mes om het plastic afsluitdeksel van de essentiële olie en van je lege parfum flesje open te wrikken: wees voorzichtig!!!

-zeep om achteraf je handen mee te wassen (essentiële olie is heel krachtig)

-etiket en pen of stift

Hoe maak je het?

1.Bepaal de geur of de geurenmix die je in je parfum wil hebben.

2.Wrik met het mes het plastic sluitinkje van je lege parfumflesje open: wees voorzichtig.

3.Giet neutrale olie in je lege parfumflesje, tot het vol is.

4.Wrik nu de plastic sluitinkjes van de essentiële olie die je wil gebruiken open.

5.Giet vervolgens de neutrale olie in een leeg essentiële olie flesje. Giet daarna in het volgende lege e.o. flesje. De neutrale draagolie zal alle laatste essentiële olie druppeltjes uit de flesjes meenemen.

6.Gebruik je volle essentiële olieflesjes, bepaal dan hoe sterk je de geur wil. Let op: enkele druppels e.o. zijn al heel erg krachtig!

7.Giet na het laatste e.o. flesje de neutrale olie terug in je lege parfumflesje.

8.Vervolgens giet je de aller aller laatste druppeltjes draagolie + e.o. uit alle lege essentiële olieflesjes een voor een nog eens in je parfumfles: je zal merken dat er nog een aantal drupjes uitkomen wanneer je ze ondersteboven boven je parfumfles houdt.

9.Plastic sluiting weer op je parfumflesje duwen.

10.Handen wassen: klaar! Label je etiket!

Voorbeeld van twee geurmixen die me heel blij maken:

Ik hou van aardse, diepe, zware geuren :)

Mix Sandelhout:

Meng de laatste druppeltjes van

-sandelhout

-venkel

-roosgeranium

-lavendel

-zwarte peper

-vetiver

-pompelmoes

-zoete sinaasappel

Mix 'Blij' (deze gebruik ik ook in een van mijn seizoenszepen, 'Blij' en ik vind de geur ook echt vrolijkmakend):

Meng de laatste druppeltjes van

-basilicum

-mandarijn

-zoete sinaasappel

-dragon

-wierook

-patchoelie



Geen opmerkingen: