maandag 17 juli 2023

Mislukt Experiment: Gefermenteerde kriekenbladthee!

Versgeplukte kriekenbladeren

Mislukt Experiment: Gefermenteerde kriekenbladthee!

Omdat je vaak enkel over gelukte experimenten leest op het internet, vandaag eens een gefaald project! Eerder schreef ik over zelf thee fermenteren van ribesachtigen uit eigen tuin: daartoe pluk je bladeren van rode bes, braam, framboos, zwarte bes en japanse wijnbes. 

Je laat deze bladeren enkele uren verwelken, dan kneus je ze met bv een deegrol zodat ze van kleur veranderen en vochtig worden.

Daarna laat je ze fermenteren: hierdoor verandert de geur spectaculair! Bij ribesachtigen krijg je een zwarte thee achtig aroma vermengd met roostinten: heerlijk.

Onlangs gaf mijn zoontje me wat geplukte kriekenboombladeren: hij wilde er later een nestje mee maken voor een knuffel. Ik stopte ze in mijn broekzak en vergat ze. 

Later op de dag vond ik de verfrommelde bladeren daar terug en ik verbaasde me over hun geur: heel sterk kers/kriek achtig, zuur en zoet, bijna een geur van snoep!

Ik zocht dus op of je kriekenbladeren kan eten en of je er thee van kan trekken, en ja hoor! Het proces is helemaal hetzelfde als bij de rode besbladeren, alleen gebruikte ik nu twee glazen als fermentatiepotjes.

Toen ik de gefermenteerde thee in de dehydrator droogde, stond ik versteld van de snoepachtige kriekengeur. Ik dacht: dit gaat een geweldig lekkere thee opleveren...

Bladeren kneuzen...
Gekneusde en gefermenteerde bladeren drogen... Geur: superinteressant en zoetzurig!
 

Maar... de thee blijkt erg bitter en de kriekgeur is na drogen helemaal weg... Volgens het internet is deze thee desondanks heel gezond en slaapbevorderend, maar je mag het niet elke dag drinken.  

Verder vond ik info over het consumeren van andere bomenblaadjes, o.a. hier:

https://www.gardensall.com/edible-tree-leaves/

https://steemit.com/homesteading/@darksandr/fermented-tea-tea-from-the-leaves-of-apple-trees-pear-trees

https://www.youtube.com/watch?v=0vLSnq1satQ : handleiding voor het fermenteren van bladeren

https://www.phillyorchards.org/2019/07/29/harvesting-blending-herbal-teas-from-orchard-plants/

Naar het schijnt kan  je wel lekkere thee maken van moerbeiblad (zwarte moerbei), en van kweepeerbladeren!

Durf jij het experiment aangaan of heb je het reeds geprobeerd? Deel hier vooral je ervaringen dan: dankjewel!

Deze thee ga ik niet meer drinken: hij zal nog als mulch in de moestuin gebruikt worden!
 

Geen opmerkingen: