zondag 4 november 2018

Wat aten we vorige week 2 #tryvegan

Zondag: Chinese wok met shitake, paprika, wortel, chili, gember, look en rijstnoedels
Losjes gebaseerd op het recept van Jamie Oliver



Maandag: sushi en misosoep!
Joehoe, Japans! Ik brak waarschijnlijk alle misosoep wetten want ik deed er tomaat in (naast broccoli, paprika, look, gember, ui, rammenasblad, boontjes, wortel), maar het was heerlijk! Ik gebruikte het weekwater van de shitakes van gisteren als bouillon.
Sushi is zooo lekker! Ik vulde ze met sushirijst, wortel, geschilde broccolisteelstukjes (heerlijk zoet en krokant!), avocado en paprika. Het sausje (rijstazijn, ahornsiroop en sojasaus) was zo goed dat ik het had kunnen opdrinken #japanseindigestie!




Dinsdag: wok van aubergine, paprika, ui, tofu, patatten, sla, tomaatjes en dressing
 

Woensdag: polpette (een soort in de oven afgebakken "gehakt"balletjes) van aubergine, quinoa, ui, kikkererwtenmeel, kruiden en chili, met tortillas, witte kool, wortel, tomaat, en uit de tuin geplukte vogelmuur als sla. We aten er ook nog vegan aĆÆolie bij! Het idee voor de polpette kwam van green kitchen stories — dit soort groentenballetjes wil ik vaker maken!





Donderdag: restjesverwerking! We maakten burgertjes met de rest van de quinoa, en aten daar aardappelen, tomaten en een wok van prei, ui, wortel, kool en chili bij.


Vrijdag: vegan waterzooi, naar het recept van Eva, maar ik maak een sterk vereenvoudigde versie (ik wok gewoon alle groenten te samen ipv eerst een bouillon te maken, en ik liet de tofu weg maar at er rijst bij). Heerlijk vullend en romig, en als je geen vegan room in huis hebt maar wel cashewnoten: week de noten, en mix ze dan met wat water— even lekker!


Zaterdag: restjesverwerking! Veg fried rice met wortel, peper, ui, citroen en kruiden, en komkommer plus pikant sausje voor erbij. In India heb ik dit vaak gegeten. Daar leerde ik ook om zwart zout op gesneden komkommer te doen: geeft een maffe, verfijnde smaak.



2 opmerkingen:

Marie zei

Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit!!!!
Ik ga snel wat proberenšŸ˜Š

Krol zei

Wat leuk! SmakelijkšŸ˜Š✨