zondag 7 augustus 2016

Natuurlijk Anti-teek Middel Zelf Maken

Al van toen ik als kind geconfronteerd werd met een knikkergrote grijze teek vol bloed op de buik van onze hond vind ik teken echt walgelijke beesten.

Toen ik klein was, waren ze vrij zeldzaam - maar nu komen teken meer en meer voor. Bovendien kunnen ze gevaarlijk zijn, want sommige teken zijn drager voor de ziekte van Lyme en nu ook voor een nieuw virus dat hersenvliesontsteking kan veroorzaken.

Teken hebben weinig natuurlijke vijanden, en ze zijn gevaarlijk. Volgens mij zijn ze Moeder Natuur's antwoord op die andere, gevaarlijke, woekerende soort: de mens...

Wist je dat er in Australië een tekensoort is die van verstokte vleeseters vegetariërs kan maken??? Blijkbaar gebeurt er iets met je spijsverteringsstelsel na de beet van zo'n teek, waardoor je vlees niet langer kan verteren zonder doodziek te worden!

Wij gebruiken de tick twister (de groene dingetjes op de foto) om teken te verwijderen en zijn daar heel tevreden over. De tekentang gaat ook maar soms glijdt de teek er uit.


Supertip die wij leerden van onze Amerikaanse vrijwilligster: wanneer je de teek hebt verwijderd, plak je ze best in een stukje plakband. Dat kan je daarna netjes dichtplakken en in de vuilbak doen. De teek kan er niet uit en sterft snel door zuurstof tekort. Het is namelijk niet makkelijk om een teek te doden: vaak kan het beest weer aangroeien als je het lijf en niet het hoofd beschadigd hebt.
Verder zou je met deze methode ook de datum van de tekenbeet kunnen noteren op het stuk plakband, en alles bijhouden. Wij kijken na een maand altijd na of er een rode ring rond de tekenbeet is verschenen: een symptoom van Lyme. Als je de datum en de teek (in plakband) nog hebt, kan dat helpen bij onderzoek. 

Vorig jaar behandelden we onze hond met een chemisch druppelmiddel tegen vlooien en teken. Het hielp heel goed: telkens wanneer het tijd was voor een nieuwe behandeling, ontdekten we plots weer teken in de vacht van de hond. Na behandeling: geen teken meer.

Maar... het hele idee van gif op de huid van je hond doen - gewoon al het idee van gif te moeten gebruiken - staat me erg tegen. Ik vind het onheilsspellend dat je je hond enkele uren lang niet mag aaien. (of je moet je handen grondig wassen). Hoe kan het dat enkele druppels op de nek van je hond je hele hond voor een hele maand lang "beschermen"? Het kan toch bijna niet dat de huid van je hond daar niet onder lijdt???

In ieder geval heeft het internet ons voor de zoveelste keer geholpen bij het zoeken naar een oplossing.
Volgens deze amerikaanse blogster helpt etherische roosgeranium olie fantastisch goed bij het weren van teken - zowel bij de hond als bij de mens.

Nu vind ik de geur van roosgeranium heerlijk (ik heb er al eens een deodorant mee gemaakt), dus dat wou ik uittesten!



Ik deed 40 druppels etherische olie van goede kwaliteit (belangrijk!!!) in 50 ml amandelolie.
Persoonlijk vind ik het erg belangrijk om etherische olie te verdunnen als je het op je huisdier gaat aanbrengen. Etherische olie is straf spul en onverdund kan het heel gevaarlijk zijn. In de reacties op de blog die ik hierboven noem getuigen verschillende mensen van een epileptische aanval van hun hond na onverdund gebruik van etherische olie, en dat is NIET de bedoeling.

Wees dus alsjeblieft voorzichtig als je dit gaat uittesten, begin altijd met een heel kleine hoeveelheid, ook bij jezelf!

Natuurlijk Anti-teken Middel
Nodig:
-50 ml amandelolie (olijfolie kan ook)
-40 druppels etherische olie van roosgeranium, van een erkend en kwaliteitsvol merk
-flesje
Hoe maak je het?
-Meng de ingrediënten.
-Doe een kleine hoeveelheid (echt maar een snufje!!!) op de halsband van je hond. Voor jezelf: breng een weinig olie aan op bv je enkels, polsen.

11 opmerkingen:

Greet zei

Interessant dat je op zoek bent gegaan naar een natuurlijk middel tegen teken. Heb je het gevoel dat het werkt voor jullie hond? Wij gebruiken op aanraden van de dierenarts Bravecto: één pilletje en de hond heeft 3 maanden geen last van vlooien en teken. Over de werking ben ik zeer tevreden, vroeger gebruikten we pipetjes en dan vonden we af en toe toch nog teken. Bovendien liet hij dat niet graag doen en vind hij de pilletjes Bravecto lekker. De discussie over hoe natuurlijk het is is een andere zaak. Onze hond heeft er geen bijwerkingen van maar het blijft wel een middel dat giftig is voor vlooien en teken dat aan hem wordt toegediend natuurlijk. Ik denk daar maar niet te veel bij na, maar als er een natuurlijk alternatief bestaat is dat natuurlijk wel het overwegen waard.

Krol zei

Hoi, die bravecto kende ik nog niet...
Ik heb het gevoel dat het werkt - telkens we die geraniumolie er vergeten op,te doen heeft de hond teken, en doen we het wel, dan heeft ze er geen. Maar honderd procent zeker weet ik het niet. Ik weet wel dat bv luizen steeds resistenter worden tegen gif, waardoor anti-luizenmiddelen ook steeds sterker worden. Uiteindelijk is daar de beste methode: de luizenkam, en geen gif.
Van citroengeranium weet ik dat muggen het verafschuwen-wellicht werkt het op dezelfde manier: is het niet schadelijk, maar de teken houden echt nietvan de geur.
Als je het zou uitproberen, laat zeker je ervaringen weten!

Unknown zei

Bravecto kan dodelijk zijn

Krol zei

Dankjewel om die info te dlen.
Update: ik merk dat hoe langer de olie staat, hoe minder effectief hij is. Waarschijnlijk omdat de scherpe geranium geur vervliegt. Dus het middel werkt het best "vers".

Rian zei

Beste anti-teken-medestanders. Ik gebruik al jaren geen giftige middelen meer voor mijn twee honden. Wat ik doe is: 10 knoflooktenen een paar weken laten trekken op 500 ml. amandelolie. Daarna de knoflook er uit filteren en dan mengen met wat druppels etherische eucalyptus- en cederolie. Laat nog een paar dagen staan en schud regelmatig om. Eens in de week wrijf ik de honden hun vacht hiermee in, je hebt maar heel weinig nodig. De honden hebben geen teken meer terwijl ze toch veel in bos en duin lopen. Ook wordt hun vacht er heel zacht en doorkambaar van.
Ik zal aan mijn volgende mengsel geraniumolie toevoegen voor de geur dus dank voor de tip.

Krol zei

Beste Rian, heel veel dank voor die interessante tip! Ga ik zeker uitproberen: dankjewel!!! :)

Emmymalaysia zei

Hi, ik vroeg me af hoe je de knoflook laat trekken. Maak je de knoflook klein if doe he gewoon de tenen in de olie en sluit je het af met een deksel?

Bekkytjen zei

Zou dit ook helpen tegen ev. vlooien bij een kat?

Krol zei

Dat denk ik niet, ga alsjeblieft niet experimenteren: essentiële olie is straf spul, wat voor het ene dier ok is, is voor een andere diersoort dodelijk. Katten zijn een heel andere diersoort dan honden, ik denk dat je voor hen beter antivlooienmiddel dat getest is gebruikt.

Scrap a Book zei

Kan het ook zonder olie, met iets anders ofzo? want ik vind dat vette niet fijn?

Krol zei

Hoi, de essentiële olie is sowieso nodig, maar ik denk dat je die essentiële olie ook kan toevoegen aan 250ml appelazijn verdund in 1l water. Hier je hond twee keer per week mee wassen, wel eerst even uitproberen op een klein stukje vacht en een dag afwachten of je hond allergisch reageert. Doet hij het niet, kan je hem ermee wassen. Ik hoop dat het werkt, veel succes!