zondag 26 november 2023

Zelf Oost-Indische Kers Chips Maken!

Zelf Oost-Indische Kers Chips Maken!

In onze tuin groeit momenteel heel veel Oost-Indische Kers. Deze plant biedt veel voordelen, ze is:

-Mooi: je kan de prachtige bloemen plukken, ze zijn ook eetbaar, dus ideaal om maaltijden decoratief mee te versieren

-Lekker: zowel bloem, blad, als bloemknop zijn eetbaar. Oost-Indische Kers heeft een specifieke zoetige smaak die eindigt in een peperige noot. De bloemknopjes zijn het pittigst, je kan deze inmaken als kappertjes volgens dit recept.

-Gezond: Oost-Indische Kers bevat een stof die je immuunsysteem versterkt, die antibacterieel is en geneeskrachtig

-Geneeskrachtig: heb jij of je hondje een ondiepe wonde die mogelijks aan het ontsteken is? Een oude methode is dan om vers Oost-Indische Kers blad eromheen te wikkelen en de bladeren vast te zetten met natgemaakt verband. Om de twee uur verversen, en de wonde zou mooi moeten helen. Raadpleeg een dokter of voor je hondje een dierenarts als je er niet gerust in bent - dit is geen medische blog!

-Tuinvriendelijk: het is een lokplant voor bladluizen

Ik zoek steeds naar manieren om meer (wilde) groene bladgroenten te eten, omdat ze zo gezond zijn. Wil je meer weten over de wilde bladgroenten, lees dan zeker mijn bespreking van het boek van Laurette Van Slobbe.

Eerder maakte ik Wilde Blaadjes in Chocolade gedipt als een soort Wilde After Eight chocolaatjes. Deze keer wou ik eens iets anders dan zoute boerenkoolchips of netelchips maken. Ik zag die mooie, grote Oost-Indische Kersbladeren in de tuin en dacht: bingo!

Deze chips zijn makkelijk en snel te maken, ze worden heel knapperig en zijn lekker - het peperige is er wel uit - ik vind het een leuke snack.

Wil je nog meer anderssoortige chips maken?

Check dan:

-chips van melde

-chips van berenklauw

-chips van druivenblad

-chips van weegbree

-chips van duizendblad

-chips van radijsjesloof

-chips van bloemkoolblad


                                                        Inmasseren met olie...

                                                         Klaar om te bakken!

Zelf Oost-Indische Kers Chips Maken!

Nodig:

-een kom vol Oost-Indische Kers bladeren 

-olijfolie of kokosolie

-zout naar smaak

-optioneel: slazwierder 

-bakplaat en bakmat

Hoe maak je het?

1.Als de bladeren stoffig zijn: was ze en droog ze daarna in een slazwierder. 

2.Masseer de bladeren in de kom met een weinig olijfolie en een snuf zout. 

3.Zet de oven op 180°. Ik gebruikte ook de 'hete lucht' functie en dit werkte prima, dus als je die hebt: aanzetten.

4.Laat 10 minuten bakken.

5.Pel, wanneer de chips afgekoeld zijn, ze voorzichtig van de bakmat. Ze zijn nu flinterdun en knapperig.

Het lekkerst meteen na bakken!

Ik denk erover om een hele batch Oost-Indische kers te oogsten, in de droogoven te drogen, en dan tot poeder te vermalen. Dit poeder kan ik vervolgens als gezonde en kleurrijke toevoeging gebruiken in brood, pannenkoeken, spreads, soepen, hoofdmaaltijden en zelfs koekjes.

Misschien probeer ik ook nog een batch zoete Oost-Indische Kers Chips te bakken naar dit recept.

Wat doe jij met Oost-Indische Kers?

 



Geen opmerkingen: