zondag 14 februari 2016

Vegan Recept: Zoete Chocolade Boerenkool Chips!

Vorige week besprak ik het nieuwe vegan kookboek van Jessica Nadel hier, Vegan 24/7, en ik moest gewoon weten hoe die zoete chips met chocolade van boerenkool smaakten!

Overheerlijk, zo bleek. Nooit gedacht dat ik chips, zoete dan nog, van kool lekker zou vinden!

Ik paste het recept enigszins aan: Jessica gebruikt namelijk heel grote hoeveelheden, en thuis ben ik de enige die chocola lust. Ook voegde ik cayennepeper toe - ik weet het, het is beschamend, maar ik heb nog maar heel kort geleden mogen proeven hoe ongelofelijk lekker de combinatie chocola/cayenne is! Ik maakte een warme chocomelk en omdat ik verkouden was, voegde ik cayenne toe. Wow...

Het idee van Jessica om kokosrasp en chiazaadjes toe te voegen vind ik geniaal. Vooral de chia voegde iets heerlijks knapperigs toe!

PS: de chips ziet er niet uit, (ik ben ook niet de beste fotograaf :) maar ik zweer het: hij is heeeel lekker!



Vegan Recept: Zoete Chips van Boerenkool met Chocolade
Nodig:
-1,5 el kokosolie, gesmolten
-1,5 el cacaopoeder
-1 a 1,5 el agavesiroop
-naar believen: cayennepeper (ik nam 1/4e tl, denk ik)
-ook optioneel: kaneel, gember, vanille
-kokosrasp naar smaak
-chiazaadjes naar smaak
-2 handjes vol boerenkool, gewassen en geplukt, genoeg voor één bakplaat
 -bakpapier

Hoe maak je het?
1.Verwarm de oven voor op 180 graden.
2.Meng cacaopoeder met eventuele kruiden.
3.Voeg ahornsiroop toe.
4.Meng met de kokosolie.
5.Voeg kokosrasp en chiazaad toe, meng alles goed.
6.Meng de boerenkool erdoor, zorg dat alles met de chocopasta bedekt raakt.
7.Spreid een vel bakpapier over een bakplaat.
8.Verdeel de koolstukjes en schuif de oven in.
9.Bak 5 minuten, hussel even door elkaar, bak nogmaals 5 minuten.
10.Ik at een hele ovenplaat in een keer op - wie volgt? :)

1 opmerking:

Marin Anke zei

Wauwww, wat leuk!
Ik ga 't binnenkort eens uitproberen :)