zondag 22 oktober 2023

Boekbespreking: Basisboek Wilde Bladgroenten, Laurette van Slobbe, Uitgeverij Florae

Boekbespreking: Basisboek Wilde Bladgroenten, 21 groenten waarmee je jaarrond kunt oogsten uit eigen tuin en landschap, met 65 vegan recepten, Laurette van Slobbe, Uitgeverij Florae*

*Uitgeverij Florae stuurde me dit boek op ter bespreking: ik geef je mijn eerlijke mening

Ik zoek al langer naar manieren om meer wildpluk te integreren in de keuken. Ik wil hierover binnenkort een blog posten: waarom we nog steeds 'wildplukschroom' voelen, hoe we daarover heen kunnen geraken, en praktische tips.

Heel in het kort gebruik(te) ikzelf persoonlijk voordien weinig wildpluk in de dagdagelijkse maaltijden:

1.Omdat het soms gewoon niet praktisch is (het regent, of ik ben vergeten mijn tuin/het veld in te lopen om te wildplukken voor ik achter de kookpotten sta, en plots is er geen tijd meer)

2.Omdat mijn wildplukkennis puur autodidactisch is en helaas niet overgeleverd door familie of vrienden. Er is niemand die naast me door de tuin loopt en me geruststelt: ja, je mag ik dit plukken en opeten! Deze onzekerheid noem ik 'wildplukschroom': ik moest echt iets overwinnen voor ik pakweg knopkruid durfde proeven, zelfs nadat ik in drie boeken had gelezen dat het eetbaar is.

3.Omdat ik het niet gewend was/ben met wilde planten te koken: het is/was geen gewoonte, het zit niet langer in de cultuur. Maar... ik denk dat er een cultuuromslag gaande is, want wildpluk is aan een comeback bezig. 

Enkele redenen om dit boek te koesteren:

Het Basisboek Wilde Bladgroenten van Laurette van Slobbe kwam voor mij als geroepen: 

-Het boek toont overtuigend aan dat wilde groenten evenwaardig zijn aan gekochte of zelf geteelde groenten.

-Ik leerde dat je met wilde bladgroenten uit eigen tuin zowat het hele jaar rond enorm veel oogst zonder veel moeite kan verzamelen -- en dat je deze oogst voor het grootste deel ook nog eens kan bewaren: per plant staan er tips in wat drogen betreft, en of de plant geschikt is om te drogen. 

-Laurette biedt ideeën en concrete vegan recepten: het aardige hierbij is dat alle recepten glutenvrij zijn (of gemaakt kunnen worden). Bovendien is er meestal zowel een rauwe als een gekookte versie van een recept beschikbaar.

-In dit boek leer je met andere ogen naar je tuin kijken: in plaats van 'te wieden onkruid' zie je plots een weelde aan gezonde, lekkere, makkelijke en gratis wilde oogst die in de winkel onverkrijgbaar is. Cultuuromslag!!!

-Het boek helpt je om die cultuuromslag te maken, die knop in je hoofd om te draaien, zodat je niet alleen enthousiast wordt bij het zien van de spontaan in je tuin groeiende wilde groenten, maar dat je deze wilde bladgroenten zelfs actief gaat telen! (En oogsten natuurlijk). 

Want als je wilde groenten in je eigen tuin, of zelfs op je eigen balkon (Laurette geeft bruikbare tips voor wie slechts een terras of kleine tuin, maar ook voor wie een grote lap grond ter beschikking heeft) zelf gaat produceren, laat je de natuur met rust en draag je bij aan een ecologischer landschap en aan een ecologischere levensstijl.

-Dankzij dit boek ben ook ik, net als Laurette, de vitaliteit, de kracht, en het DIEPgroene, van deze mooie wilde planten nog veel meer gaan waarderen. Ik heb na het lezen voor het eerst witte dovenetel klaargemaakt, het was echt de allereerste keer dat ik het bewust proefde, en wat een fijne verrassing was dat!

Het Basisboek Wilde Bladgroenten bespreekt 21 groene planten. Nieuw voor mij waren o.a. Akkerkool, en Melkdistel. 

Enkele Leuke Weetjes over/in het Basisboek:

-In mijn post over Distels in je tuin: doen of niet? bespreek ik kort de eetbaarheid van deze stekelige planten, ik schreef er toen bij dat ik het klaarmaken en verorberen van akkerdistel 'eerder iets voor na de apocalyps of wanneer de zombies komen' vind... Laurette daarentegen biedt in haar boek gewoon een heldere handleiding voor oogst en verwerking van akkerdistel, èn twee recepten aan -- respect!

-Ik wist niet dat echte valeriaan familie was van de veldsla! 

-Ik wist ook niet dat kaasjeskruid (calcium, eiwitten) en knopkruid (ijzer, calcium) zoveel enorm waardevolle voedingsstoffen bevatten, of zevenblad zoveel vitamine C: Laurette lijst al deze inhoudsstoffen per plant en hoeveelheid overzichtelijk op in een tabel. 

Hier had ik kool geplant, maar er staat vooral: knopkruid, brandnetel en kaasjeskruid!

-Tevoren schaamde ik me een beetje voor het groenteperk in de foto hierboven. Ik vond knopkruid een onooglijk lelijk plantje waar ik quasi niks over wist (sorry, knopkruid :). Mijn miezerige witte en rode kolen zijn bijna helemaal ingenomen door omringend 'on'kruid. 

Nu kijk ik met andere ogen: het knopkruid beschermt de kolen tegen slakkenvraat, en dit kruid is lekker (aardperige smaak) èn het is enorm waardevol want bevat veel voedingsstoffen. Het kaasjeskruid is decoratief, geneeskrachtig (owv slijmstoffen vooral in de mooie bloemen), trekt hommels en bijen aan, en de bladeren bevatten behoorlijk veel calcium en zelfs eiwitten!

Enkele recepten in het Basisboek die me interessant lijken:

-Groene Godinnendressing: een recept met avocado en wilde bladgroenten, eens iets anders dan een guacamole, overigens krijg je ook heel interessante tips voor fruitdressings en zonder olie. (wil je meer weten over Vegan Koken Zonder Olie lees hier)

-Toen ik de blogpost Wat je allemaal met Berenklauwzaden kan doen schreef las ik dat men in Rusland vroeger gefermenteerde berenklauwsoep maakte -- in het Basisboek Wilde Bladgroenten vind je gewoon een recept voor deze gefermenteerde berenklauwborsjt!

-Kaasjeskruid met spicy kokossaus

-Gestoofde Paardenbloembladeren met gekarameliseerde ui en puree

-Hete Bliksem met Paardenbloem, hazelnoten en kweepeer!

-Gestoofde Appelpartjes met roomse kervelsaus 

-Vegan kaas met gedroogd zevenblad (een interessante vegan kaas op basis van polenta)

-Soep van (zelf) gedroogde wilde groenten

-tips om veel wilde bladgroenten in recepten te verwerken

Tot slot nog enkele geweldige quotes uit dit fantastische boek:

-'Ik kan iedereen met een tuin aanraden om er brandnetels in te zetten.'

-Over hoe Wilde Bladgroenten niet veredeld zijn en hoe ze nog steeds spectaculair evolueren: 'Melde heeft een resistentie ontwikkeld tegen meerdere bestrijdingsmiddelen.' Yay melde!

-Over vogelmuur: 'Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat zoveel mensen, inclusief de (moes)tuiniers niet weten wat een fantastische groente vogelmuur is!'

-'Veel mensen zijn maar al te goed bekend met de imperialistische neigingen van het zevenblad.' :) Gelukkig smaakt zevenblad lekker en is het ook nog eens erg gezond.

-'Wil je meer wilde bladgroenten gaan eten dan kan je ze het beste in je eigen tuin hebben staan': mee dankzij dit boek heb ik zelf inmiddels de knop omgedraaid, en kijk ik nu met bewondering naar al die prachtige, krachtige, vitale wilde en eetbare planten die zomaar vanzelf zijn komen aanwaaien in mijn tuin. Ik ben heel dankbaar voor hun aanwezigheid.

Vroeger wilde ik een permacultuurtuin met een heel stuk aan vaste groenten, zoals asperges. Maar door dit Basisboek te lezen, heb ik nu ingezien dat mijn tuin al vol wilde vaste groenten staat, waar ik quasi geen moeite voor moet doen!




Geen opmerkingen: