zondag 2 april 2023

Nostalgisch Recept: Vegan Likkoekjes Zelf Maken

Nostalgisch Recept: Vegan Likkoekjes Zelf Maken

Ken je de likkoekjes nog, van vroeger?

Het zijn eenvoudige, rond gekartelde knapperige koekjes met een glazuurlaagje in roze, geel of wit. 

Ik baseerde me voor dit recept op de kunstig gemarmerde likkoekjes van Dutchfoodheritage -- erg mooi gedaan -- maar ik heb het recept geveganiseerd. 

Ik vond de koekjes verrassend lekker, en... ze smaakten echt he-le-maal zoals ik me herinnerde! De tegenwoordige likkoekjes bevatten volgens mijn smaak meer suiker dan vroeger. Het glazuur heb ik nog niet helemaal onder de knie qua verhoudingen enzo, maar ik ben al blij dat het glansde en hard werd. 

De Likkoekjes voor ze gebakken worden...

Vegan Likkoekjes

Nodig voor de koekjes:

-150g bloem, plus een beetje extra om de koekjes uit te rollen

-50g maïzena

-100g poedersuiker (ik nam biosuiker die ik vermaalde in de keukenmachine)

-50g vegan boter, koud en in klontjes -- ik nam 40g kokosvet

-1 el gemalen lijnzaad + 2,5el water (=1 vegan ei)

-1/3e tl bakpoeder

-2 el water (je kan ook plantaardige melk nemen) 

-optioneel: keukenmachine om te mengen/kneden

-kom en natte handdoek

-bakpapier of bakmat 

-optioneel maar wel leuk: koekjesvormpjes, neem eventueel zelfgemaakte koekjesvormpjes!

Nodig voor het glazuurlaagje:

-100g poedersuiker

-optioneel maar wel leuk: vegan kleurstof (ik had nog wat rode en gele liggen)

-citroensap of plantaardige melk

-kleine kommetjes, evenveel als je kleurstoffen beschikbaar hebt 

-vork om mee te roeren

Hoe maak je de koekjes?

1.Meng bloem, maïzena, bakpoeder, boter of kokosvet, poedersuiker en lijnzaad/water mengsel.

2.Kneed tot een soepel deeg. Is het te droog, voeg dan het water of de melk toe. Is het te nat, voeg dan wat extra bloem toe. 

3.Kneed tot een bal, leg in een kom, dek af met vochtige theedoek en laat 30 minuten op een koude plek staan.

4.Verwarm de over op 180°C en gebruik daarbij de hete lucht stand, als je die hebt.

5.Rol het deeg uit mbv deegroller en extra bloem tot ong 5mm dikte. Werkt makkelijk als je telkens met kleine stukken deegbal werkt, tot alles op is.

6.Steek vormpjes uit en leg op de bakmat.

7.Bak 10 à 12 minuten: de koekjes worden bruinig aan de randjes.

8.Laat de koekjes helemaal afkoelen, en maak ondertussen het glazuur.

Hoe maak je het glazuur?

Zoals gezegd heb ik vegan glazuur nog niet helemaal onder de knie. Dit zijn richtlijnen!

1.Verdeel de poedersuiker over het aantal beschikbare kleurtjes die je hebt in kleine kommetjes.  

2.Voeg voorzichtig een klein beetje citroensap toe.

3.Roer met de vork tot glad en glanzend.

4.Voeg eventueel een weinig kleurstof toe en meng.

5.Herhaal voor de andere kleurtjes.

6.Dip de onderkant van een koekje in de kleurenglazuur.

7.Haal het koekje er mbv een vork uit en leg het met de glazuur naar boven weer op de bakmat, om te drogen.

8.Wacht tot het glazuur hard is voor je proeft, als je dat kan :)

Aten jullie vroeger likkoekjes? Naar welk koekje heb je het meest heimwee?

 

Met vers glazuur dat nog niet gedroogd is... Wit glazuur bleek doorschijnend, waarschijnlijk moet je poedersuiker met plantaardige melk mengen om een witte kleur te verkrijgen... Tips welkom!



Geen opmerkingen: