zaterdag 30 mei 2015

Tuinpad Probleem

In onze moestuin van 18 are zijn heel wat paden.
Ik wou niet alleen praktische paden toen ik de permacultuurtuin aanlegde, maar ook mooie.
Daarom koos ik voor een kronkelpad in het midden, dat in een bocht tussen twee grote bedden in de vorm van een yin-yang teken heen gaat.  De inspiratie voor het yin-yang bed patroon haalde ik bij Peter Bauwens.  Als het bed begroeid is, is het prachtig!


Het Yin-yang bed (rechts nog niet geschoffeld) met kronkelend pad ertussen.


Maar ondertussen denken mijn vriend en ik er meer en meer aan om onze moestuin opnieuw aan te leggen.
Wat is het probleem?
1.Onze paden raken steeds sneller overwoekerd.  Onlangs nog hielpen twee Taiwanese vrijwilligers ons om ze vrij te maken - anders was het ons nooit gelukt!  Voorlopig hebben we de paden (deels) kunnen bedekken met karton, en daarbovenop haksel van snoeihout en ecologische houtvezel (nog over van de verbouwingen). 

Overwoekerd pad: help!

pad bedekt met karton en eco houtvezel

bedekt met karton en haksel van eigen snoeihout

de kat komt even kijken!





In het begin hebben wij de gehele tuinoppervlakte bedekt met karton.  Zie ook: hoe begin ik een permacultuurtuin?
Daarbovenop kwam een dikke laag compost.
Daarna heb ik met klinkers die de vorige bewoners en masse hadden achtergelaten de bedden omzoomd.  Met de enorme hakselberg van de coniferen die we hadden laten omhakken bedekte ik de paden.
Met haksel bedekte paden zien er echt prachtig uit, vind ik.  En het haksel loopt ook aangenaam.

Maar...

Binnen de twee jaar was al dat haksel compleet verteerd.  Het was weg!

En nu hebben wij wel een kleine hakselaar van mijn opa geerfd, en we hebben ook snoeihout om te hakselen, maar nooit zoveel dat we de alle tuinpaden ermee kunnen bedekken.

We bekeken de optie om hakselhout te laten leveren, maar naast het feit dat dat niet gratis is, vonden we het ook niet zo ecologisch.  Zeker niet als we dat elke twee jaar moeten doen.

We werden tijdelijk uit de nood geholpen doordat  we het haagscheersel van de buren als padbedekking mochten gebruiken, maar ook dat was in een mum van tijd verteerd.

Gevolg: ik spendeerde heel wat uren aan het onkruidvrij maken (vooral gras en kruipende boterbloem) van de paden.
Veel energie, en weinig opbrengst...

Een oplossing zou kunnen zijn om stenen paden aan te leggen, maar ook daar kruipt heel veel geld en tijd en energie in.

We hebben er lang over nagedacht, en zijn tot de volgende oplossing gekomen:

1.We gaan het eerste deel van de moestuin helemaal heraanleggen.  Onze tuin heeft de vorm van een driehoek, en veel bedden liggen vertikaal.  Die vertikale lijnen benadrukken eigenlijk de lange vorm van de tuin, wat niet zo mooi is.  Als we de bedden horizontaal leggen, zal de tuin er mooier uitzien.

We gaan kiezen voor een strak patroon met 1 (rechtlopend) hoofdpad, en aan weerszijden daarvan allemaal horizontale evengrote bedden.  Zo hebben we een maximale opbrengst en minder padoppervlakte.
Weg yin-yangbed...  Spijtig, maar ik moet toegeven dat het zo praktischer zal zijn.

2.Op de nieuwe paden gaan we gras inzaaien.  Helaas kan dit wel pas gebeuren wanneer het groeiseizoen voorbij is - als we nu alle bedden omgooien hebben we straks geen  groenten!  Dus ergens in de herfst.

3.We gaan een duwertje (een niet-elektrische grasmachine) kopen, liefst tweedehands.

4.We zullen elke week de paden al duwend moeten maaien, maar dit zal ons twee voordelen opleveren: fijne mulch van het gras (goed voor opkomende zaailingen) en minder onkruid.

Als iemand ervaring heeft met zo n duwertje en met paden van gras: ik hoor het graag! 


2 opmerkingen:

Bertsmoestuin zei

Je zou tegels kunnen gebruiken voor de paden. Er zijn genoeg mensen die er graag vanaf willen, kosteloos.

Krol zei

Ik heb echt heel heel lange paden waar heel erg veel tegels voor nodig zijn... Ik heb bovendienal een jaar lang een zoekopdracht op 2dehands.be lopen voor tegels in mijn buurt, maar blijkbaar hier niet zo veel aanbod...