zaterdag 7 maart 2015

Eetbare Kamerplanten

Een moestuin is niet altijd makkelijk.  Voor de vele mislukkingen (en gelukkig ook successen!) die ik in eigen tuin meemaakte, zie mijn tuinevaluatie.  Oogsten die mislukken...  Zaad dat niet opkomt wegens te nat, of te droog...  Fragiele plantjes die door hongerige slakken worden afgemaakt nog voor ze tien centimeter hoog zijn...  Of prachtige pastinaken waar de woelratten mee gaan lopen...
Kheb het allemaal al meegemaakt.  Soms denk ik wel eens: kon ik die gewassen maar beter beschermen!
Beste lezer: dat kan!
Het is mogelijk om binnenhuis eetbare planten te telen.  Ben jij een appartementsbewoner die droomt van een eigen tuin?  Dan ben je, terwijl je misschien verder zoekt naar een stadstuintje dat je kan huren of delen, vast blij met volgende tips.
En ook voor mensen met tuin is het fijn om te weten dat je ook binnen planten kan kweken die je nadien kan opeten, zonder dat de vogels, de slakken of de woelratjes dat doen.  Bovendien moet je rond zulke planten niet wieden!

Ik som even enkele eetbare kamerplanten op:

1.Gember:
Koop een stuk biogember in de winkel, en wacht tot er een scheut op verschijnt.  Plant de gember in een brede, lage pot (dit is belangrijk voor de wortelvorming), en laat hem groeien.  Niet alleen krijg je zo een prachtige kamerplant, je kan ook regelmatig een stukje verse gemberwortel oogsten!

2.Pepertjes
In het voorjaar zaaide ik pikante pepertjes.  Ik verhuisde hen naar de serre, waar ze dankzij een behandeling met eigen urine als meststof erg groot werden.  Toen het kouder werd vond ik het zonde om hen dood te laten gaan, dus zette ik hen in grote potten binnen.  Tot in december maakten ze prachtige eerst groene en dan rode pepertjes, die ons eten heerlijk kruiden.  Bovendien geven ze kleur aan huis, echt fijn!



3.Aloe Vera
Ik kreeg dit plantje van een vriendin.  Aloe is gekend als bijzonder goed middel voor de huid (o.a. bij brandwonden), maar het zou ook een soort superfood zijn in bv een groene smoothie.  Op dit moment is de aloe nog klein, maar eens ik kan oogsten ga ik er zeker nog mee experimenteren in de keuken!



4.Gekende kruiden
Op dit moment heb ik binnenshuis rozemarijn, tijm en munt staan.  Je kan ook basilicum, fenegriek, hyssop, bonenkruid, etc etc binnen kweken.

5.Kiemplantjes
Ook heel fijn om in de winter (wanneer je enkel binnen en niet buiten kan zaaien) te telen zijn kiemplantjes.  Waterkers, alfalfa, prei, bieten...  Allemaal microgroentjes die extra veel vitamientjes bevatten.  Je hebt enkel een glazen bokaal en wat kaasdoek nodig.

6.Tomaten
We kregen een kamerplant (een palmachtige) van mijn mama die met compost uit eigen tuin was opgekweekt.  Blijkbaar zat er in de compost nog een levenskrachtig tomatenzaadje, want naast de palm kwam er een flinke tomaat op!  We hebben er verschillende keren van kunnen oogsten.

7.Venkel
Naast een paprikaplant uit de serre die ik in pot had overgeplant kwamen er twee venkels op.  We kunnen zowel het loof (in slaatjes) als straks de knol oogsten!



8.Broccoli
Kan je binnen opkweken, en regelmatig de roosjes oogsten

9.Sla
Een makkelijk gewas, ook binnen!  En mooi, beschikbaar in allerlei kleurtjes.  Je kan kiezen voor snijsla, kropsla, of Aziatische specialiteiten, zoals mosterd.

10.Kurkuma
Je vertrekt van een verse biologische kurkumawortel in de winkel.  Zorg voor een grote pot, warme temperaturen en vochtige grond.

11.Zoete Aardappel
Dit gewas houdt van warmte.  Zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd, maar misschien is het mogelijk om, als je een zonnig plekje hebt, in een ruime emmer zoete aardappels te kweken binnenshuis.  Via deze link alvast enkele ervaringen van mensen die het buiten probeerden.

12.Kardemom
Nog zo n mooie, eetbare kamerplant!  Zelf uit zaad opkweken heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat het moet lukken, aangezien je in ons land toch ook kardemomplantjes kan kopen.  Heeft een warme plek nodig.

13.Pindanoot
Je kan zelf pinda s kweken, binnenshuis!  Pinda behoort in feite tot de peulvruchtenfamilie.  Hier vind je een beknopte handleiding.

14.Voor gevorderden:
Volgens James Wong in de Nieuwe Eetbare Tuin kan je zelf thee kweken: camellia sinensis is een kamerplant!  wel niet makkelijk, en voorlopig zijn de planten ook nog vrij duur.  Misschien kan je eens proberen om als alternatief zelf thee te fermenteren uit eigen tuin?
Ook citroenen en olijven behoren tot de mogelijkheden, als je tenminste over een zonnige zuidkant beschikt.

Kennen jullie nog eetbare planten die je binnen kan kweken of hebben jullie er ervaring mee?


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Citroen is ook niet moeilijk!

Krol zei

Ooit, na onze verbouwingen, zullen we hier een zonnig terrasje op het zuiden hebben - dan komt die citroenplant er!