zaterdag 30 mei 2015

De voordelen van vegan hondenvoer

Voor ik begin wil ik graag meedelen dat ik weet dat dit onderwerp, vegan voeding voor honden en katten, erg gevoelig ligt bij sommige mensen.  Als je wil reageren, doe gerust, maar ik vraag je wel om beleefd en respectvol te blijven.  Immers:
-ik ben een dierenvriend, ik heb het allerbeste voor met mijn (en alle andere) dieren, en net daarom wil ik me tot in de puntjes voorbereiden.

Aanleiding:
We willen een hond en kat in huis nemen, omwille van verschillende redenen, waarover ik graag een andere keer schrijf.

Bekentenis:
Ik wilde eigenlijk een tekst over de voordelen van vegan voeding voor hond EN kat schrijven.
Vooraleer ik aan mijn opzoekingswerk rond vegan huisdiervoer begon, nam ik aan dat ik
zou te weten komen dat vegan voeding voor hond noch kat een probleem vormt.
Helaas heb ik mijn mening hierover moeten  herzien.
Vegan hondenvoeding is in principe prima te doen, maar vegan voeding voor de kat - dat is iets heel anders.
Ik ben te weten gekomen dat er katten bestaan die veganistisch voer heel goed verdragen, en die daar heel gezond en goed mee zijn, maar blijkbaar zijn er ook katten die vegan voer niet kunnen verteren, en die er bv een doffere huid door krijgen.
Ik was van plan om een kat te nemen, maar nu blijkt dat niet alle katten vegan kunnen opgevoed worden, verkies ik ofwel geen kat, ofwel het feit dat ik als veganiste toch vlees zal moeten kopen voor dat dier.
Een kat is en blijft een carnivoor, en daar veranderen mijn eigen principes niets aan.
Ik veroordeel de kat uiteraard niet dat ze vlees eet,(dat is haar aard) ik ben enkel tegen de wrede industrie die achter de vleesproductie voor die kat zit.

Als je vegan eet, en toch graag een kat wil, dan kan het ethische dilemma rond haar voeding naar mijn mening opgelost worden.  Koop nooit een huisdier bij een kweker - er zijn helaas meer dan genoeg dieren die door hun eigenaars afgedankt of mishandeld worden.  Bij een asiel of een dierenopvang kan je terecht om zulke dieren te "redden" en het alsnog een goed leven te bieden.
Red je een asielkat, dan kan je met die "goede daad" mijns inziens de "slechte daad" van het kopen van vlees  voor het dier daarmee uitwissen.    

We willen ons heel goed voorbereiden op de komst van de nieuwe huisdieren.
Daarom:
-lezen we boeken en kijken we naar documentaires (cesar millan is onze favoriet!)
-zorgen we op voorhand voor manden en dekentjes
-voor opvang voor onze dieren in geval we een keer niet thuis zijn
-voor een dierenarts dichtbij
-voor een drink - en eetbak
-en voor eten...

We willen onze hond straks vegan eten voorschotelen.  Ondanks het feit dat een hond van nature uit vlees eet.

Waarom vegan voer voor de hond?

1. We kopen voor onszelf nooit producten met dierlijke ingredienten in (zoals koekjes met eieren en melk, of mayonaise, of snoepjes met gelatine in, etc).  We zijn geen strikte veganisten, want we hebben zelf kippen, bijen en eenden, en af en toe eten we de eieren en honing van onze dieren.  Ook op familiefeesten doen we niet moeilijk over de grens tussen vegetarisme en veganisme.  Lees meer over ons soort veganisme hier.
Waar wij tegen zijn, dat is de industrie achter de melk, eieren, boter, etc.  Wij willen met ons geld die industrie niet steunen, omdat we weten dat we dan eigenlijk het zinloze lijden en het  martelen van miljoenen dieren sponsoren.
Bovendien zorgt de industrie achter vlees, vis, eieren en zuivel voor veel vervuiling.  Als we die vervuiling kunnen vermijden door onze eetgewoontes aan te passen, dan doen we dat.

2. We willen dat onze huisdieren zo gezond mogelijk zijn.  Veel huisdieren kampen tegenwoordig, net als mensen, met allerlei allergieen, en die nare symptomen zijn gerelateerd aan het voedsel dat ze krijgen.  Je zou het misschien niet denken (want een hond eet van nature toch vlees!) maar net als bij mensen is plantaardige voeding ook voor honden supergezond.  Veel conventioneel huisdiervoer bevat suiker en zout.  Wij kiezen voor echte kwaliteitsvoeding.

3.we willen niet dat er bepaalde dieren (zoals kippen, varkens,runderen, zalm, tonijn,etc etc) gedood worden voor onze uitverkoren huisdieren.  Als onze kat een muis in het wild vangt, of de hond vangt in het bos een konijn, dan is dat wat mij betreft prima.  Akkoord: ook hier is een "onschuldig" dier voor (en in dit geval door) onze huisdieren gestorven, maar er zit tenminste geen hele moord-industrie achter waarin dieren behandeld worden of het dingen zijn.  De muis in het bos heeft vast een heel ander, aangenamer soort leven gehad dan de plofkip uit de fabriek.

Wat zijn de voordelen van vegan hondenvoer?

1. Bij vegan hondenvoer kan je er zeker van zijn dat je met een uiterst gezond, hoogkwalitatief voedingsmiddel te maken hebt.  Alle benodigde voedingsstoffen en vitaminen zitten er al in.  Conventioneel huisdiervoer bevat vaak suiker (omdat suiker, net als bij mensen, op dieren een
verslavend effect heeft) - en veel commercieel hondenvoer is niet echt van goede kwaliteit.  

2. Er is al heel veel lijden in de wereld.  Met vegan hondenvoer wordt er geen extra lijden veroorzaakt.

3. Blijkbaar (volgens bronnen op het internet) hebben honden die van hun baasjes vegan voedsel krijgen minder last van vlooien en teken!

4. Samenhangend met punt 3: een vriendin die haar hond langzaam liet overschakelen op vegan voer, meldde dat de hond veel minder hard stonk! Tevoren had hij een sterke lijfgeur, maar naarmate hij meer vegan voer at minderde die, en blonk zijn vacht ook meer.

5. Met vegan hondenvoer is er minder vervuiling.  Het produceren van vlees (ook voor huisdieren) hangt immers samen met het kappen van bossen, het vervuilen van waterlopen, en een groot mestoverschot.

6. Als je ervoor kiest om je kat geen vis te voeden, zorg je mee voor het behoud van de oceanen.  Het gaat niet goed met de visbestanden in onze oceanen: er is oberbevissing, ook mee door het feit dat onze katten vaak met vis verwend worden...

Mijn vriend en ik zijn er ondertussen van overtuigd dat het mogelijk is om je hond op een gezonde manier groot te brengen op plantaardige voeding:

1. Een vroege bron die veggie honden vermeldt is kruidenvrouw Juliette de Bairacli Levy.  Deze vegetarische kruidendame stond bekend om haar prachtige, gezonde honden (ze fokte Afghaanse windhonden).  In haar bijzonder interessante kruidenboeken beschrijft zij hoe het mogelijk is om vegetarisch te koken voor de hond.  Zie "Healthy vegetarian dogs and cats" en "The complete herbal handbook for dog and cat".

2. Op talloze internetfora kan je getuigenissen lezen van mensen die hun hond en of kat vegan voer geven (sommigen omdat het zelf veganisten zijn, anderen nadat hun hond of kat een allergie ontwikkelde).

3. Het hondje Bramble heeft het Guinness Record van "oudste hond ter wereld" op zijn naam.  Bramble at gedurende zijn hele leven veganistisch, hij at gewoon wat de (vegan) pot van zijn baasjes schaftte.  Dat was meestal rijst, linzen (veel eiwit) en groenten en fruit.

Bovenstaande personen ken ik niet persoonlijk.  Maar ik kan ook vertellen over mijn eigen ervaringen met vegan honden en katten die ik ken:

4. Op reis in India heb ik veel straathonden ontmoet.  Die honden leefden in meutes op straat, en overleefden op restjes van restaurants die ze kregen of vonden.  Ik ben in dorpjes geweest waar de hele populatie van mensen strikt vegetarisch at, en bijgevolg deze straathonden ook.  Ik zal niet beweren dat die straathonden ginds nooit bv een zelfgevangen rat hebben verorberd, maar dat is nu net het soort relatie dat ik ook met mijn hond zou willen: ik bied vegan voeding aan, en de hond is vrij om die voeding aan te vullen met zelfgevangen vlees, als hij dat wil.

5. Ik ken twee prachtige honden die volledig vegan eten.  Hun baasjes zijn vrienden van ons.  Hun verhaal toont tegelijkertijd de voordelen van vegan voer, en de vooroordelen die mensen daarover hebben aan:
Onze vrienden verhuisden en gingen op bezoek bij de nieuwe dierenarts in hun buurt voor een
algemeen onderzoek.  Ze vertelden de dierenarts dat ze hun honden vegan opvoedden.
De dierenarts werd woedend.
Ze stak een preek af: je mag carnivoren zoals honden niet enkel met plantaardig eten voeden, dat is niet natuurlijk, en het is ongezond.  Schandalig!
Mopperend nam ze een staal bloed af bij de honden.
Enkele dagen later kregen mijn vrienden telefoon.
Het was de dierenarts - ze belde om zich te excuseren.  Blijkbaar was ze vooringenomen geweest wat de voeding van de honden betrof.  De bloedwaarden van die honden waren namelijk de beste die ze ooit gezien had!

6.  Een andere vriendin van me heeft haar eigen vegan restaurant.  Deze vriendin vindt het echt
belangrijk om goede daden te verrichten in onze wereld.  Een van de initiatieven die ze neemt, is het uitdelen van vegan kattenvoer (amicat) aan de straatkatten in haar buurt.  Die straatkatten zijn dol op dat eten!  Ze komen afgerend als ze met hun bakjes aankomt.  Natuurlijk kan je zeggen dat die katten uitgehongerd zijn en alleen daarom het vegan voer aannemen, maar blijkbaar overleven ze er wel op. 

7.De grootmoeder van mijn vriend vertelde eens over de honden en katten van de buren.  Die kregen de beste voeding voorgeschoteld: speciaal voor hen gekochte steaks, zalm, en wat niet nog meer.  De grootmoeder vond het moeilijk om te aanvaarden dat die huisdieren in zulke luxe leefden.  Zijzelf was in relatieve armoede opgegroeid.  Ze vertelde dat ook zij thuis een kat hadden, maar dat apart "katteneten" in blikjes en zakjes zoals nu toen eenvoudigweg niet bestond.  De kat kreeg bij hen enkel restjes (en hier zaten inderdaad wel eens botjes tussen) en moest verder haar eigen kost vangen.  Die kat was gezond - zij hield de muizenpopulatie onder controle zonder ooit aangepast kattenvoer te krijgen.

Onze principes:

-We bieden het huisdier bescherming, onderdak, warmte, liefde, beweging, drinken en eten.

-We kiezen voor de hond een zo volwaardig voedsel als mogelijk, waar tegelijkertijd geen andere dieren hebben voor moeten lijden.

-De gezondheid en het welzijn van ons huisdier gaat voor op onze principes.  Moest de kat of hond om een of andere reden toch het vegan voer niet verdragen, dan zoeken wij naar een andere oplossing.  In dat geval zullen we een biologisch en zo diervriendelijk mogelijk voer zoeken.  

- Als ons huisdier in het bos of in de tuin een wild dier uit eigen beweging vangt (zoals muis, rat,
kikker, vogel of konijn) dan hebben wij hier geen problemen mee: we respecteren het jacht instinct van het huisdier. 

Praktisch:

Naast een gezond dieet van rijst, linzen, groenten en fruit willen we onze dieren ook amicat en
amidog aanbieden.  Voor de hond zien we geen probleem, honden zijn meer alleseters dan dat het aaseters of carnivoren zijn.
We kennen persoonlijk veganistische honden die zeer gezond en happy zijn.
Voor de kat ligt het moeilijker: een kat is wel een carnivoor, die in de natuur vlees als hoofdbestanddeel eet, aangevuld met plantaardige ingredienten.
Als we voor een kat gaan, dan kiezen we waarschijnlijk een volwassen dier uit een opvang dat al gewend is aan amicat - zodat we weten dat ze dit voer verdraagt.  Moest de kat (die we regelmatig zullen laten onderzoeken) het voer toch niet kunnen verteren, dan zullen we noodgedwongen vlees voor haar kopen. 

Vooroordeel
Tot slot wil ik hier even het meest voorkomende vooroordeel omtrent vegan huisdiervoedsel bespreken.
Heel vaak zeggen mensen: vegan honden/kattenvoer, dat is niet natuurlijk!
En het is waar dat je een hond niet snel een potje broccoli zal zien stomen in de natuur!
Toch zijn honden in feite alleseters - ze zullen - ook in de natuur - niet enkel op vlees overleven.  Je kan een hond gras en bepaalde planten zien eten als je hem zijn gang laat gaan, net als een kat. Onze honden vroeger (die van mijn ouders vlees kregen) waren DOL op stukjes appel, wortel, en rijst.
Het is evenmin natuurlijk om je kat Whiskas of je hond Friskies te laten eten...  Dat voer is afkomstig uit de vleesindustrie, van dieren die in uiterst ONnatuurlijke omstandigheden geleefd en geleden hebben.  Ze stonden op beton en in hun eigen afval, in plaats van in het gras.  In hun hokken was er geen natuurlijk daglicht, of het was juist dag en nacht fel belicht (zoals bij kippen, opdat die meer zouden leggen omdat ze denken dat het nog dag is).  Ze kregen antibiotica toegediend, en ze stonden met veel te veel soortgenoten op elkaar gepakt.  Aan het vlees van deze onnatuurlijk gehouden dieren wordt ook vaak suiker toegevoegd, en bewaarmiddelen! Allesbehalve natuurlijk.
Bovendien heb ik nog nooit geweten van een kat die een zalm ving,of een hond die een rund doodde.
Het is evenmin "natuurlijk" om een kat of hond te laten steriliseren, om hen dag en nacht in een verwarmde woning te laten leven, om hen medicijnen en vitaminen toe te dienen wanneer ze ziek zijn, en om hen elke dag op hetzelfde tijdstip te voederen.  In de natuurlijke situatie zouden katten en honden buiten leven, in wind, regen en kou.  Daar zouden ze zelden elke dag iets kunnen vangen om zichzelf mee te voeden, en er zouden geen dierenartsen rondlopen die hen verzorgen als ze ziek zijn.
Dan liever een onnatuurlijke maar mededogende situatie!
Hebben jullie ervaring met plantaardig huisdiervoer?
Voor updates: ervaringen met een vegetarische pup.





14 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Wij hebben kippen en dachten dat deze wel restjes (rauwe) groente zouden eten. Dus wij met wat stukjes komkommer naar de kippen, helaas bliefden de dames het niet.
Wie het wel opat? De kat, zij was blijkbaar minder kieskeurig.

Ik voer de kat geen vegan dieet, maar het valt mij wel op dat zij bepaalde kliekjes of stukjes groente gewoon opeet. Blijkbaar vind zij het zelf een goede aanvulling naast de brokjes en de muizen.

Krol zei

Haha, wat grappig, onze kippen zijn dol op komkommer! Ik denk dat dieren inderdaad heel goed weten wat wel en wat niet goed voor hen is. Onze kippen bv zie ik regelmatig paardebloemblad opeten - terwijl ze andere planten links laten liggen. Ik vraag me dan altijd af hoe ze het verschil tussen die planten kunnen zien?!

Hondenvoer zei

Goed artikel. Ben altijd benieuwd geweest wat de voordelen zijn.

Krol zei

Dankjewel! Binnenkort meer over onze ervaringen met ons veggie pupje - tot nu toe gaat alles heel goed!!

Anoniem zei

Onze honden zijn ook gek op diverse soorten fruit en groente

Marianne zei

Mijn katten hebben een tijdlang vegan kattenvoer gehad. Ging op zich prima, maar ik heb 1 oude kat en die kreeg constipatie zodat ik helaas weer over moest op een ander merk.
Op zich was het prima spul, het stonk niet zo als het gewone voer.

Krol zei

Jammer! We hebben een kat uit de opvang geadopteerd, hij is waarschijnlijk ouder dan twee jaar, maar een makkelijke eter. We geven hem amicat en tot nu toe gaat het heel goed!

Bram zei

Onze honden krijgen voeding van caro croc, nu ik dit lees ben ik toch wel benieuwd geworden van de werking van deze voeding.

Krol zei

Wij zijn echt heel tevreden over yarrah, de vegetarische hondenbrokken in hun gamma zijn eigenlijk vegan, en: bio! En je vindt ze gewoon in de bioplanet, bij ons lokale biowinkeltje kunnen we ze ook makkelijk bestellen.

Anoniem zei

Mag ik vragen wat de beste veganistische hondenvoer merken zijn naar jou mening?

Krol zei

Hallo, momenteel vind ik Yarrah de beste: zij zijn vegan en biologisch. Onze hond lustte ook graag amidog, maar dat is niet bio. Verder hebben we eigenlijk nog geen merken uitgeprobeerd. Benevo bestaat ook nog. Voor beloningskoekjes en kauwdinge, vind ik Whimzees en V-dog heel goed. En de kauwtjes van eco4petz,nl
Groetjes

Anoniem zei

Een hond/ kat is een carnivoor. Als je een vegan huisdier wilt, neem dan een konijn en belast jouw denkwijze niet op een dier die geen weerwoord kan geven. Mijn hond kan totaal niet tegen plantaardig voer en eet daarom vers, rauw vlees. (KVV) . Zonder toevoegingen. Ik heb mij wel verdiept in hondenvoer en inderdaad is het meeste hondenvoer (voornamelijk brokken) niet best als je naar de ingrediƫnten zijn. Als een hond van slechte brokken op vers, rauw vlees wordt gezet zijn er ook de voordelen die jij noemt, zoals minder stinken, geen wormenmiddel nodig, mooie vacht etc. Vlees wel rauw! Honden/ katten kunnen alleen plantaardig voer verteren als het door hun prooidier is geweest, daarom eten ze de maaginhoud van hun prooi. Anders kunnen ze de celwand niet verteren en poepen ze het zo weer uit. Aan de granen/ rijst in voer hebben ze helemaal niks. Hun darmen zijn nu eenmaal niet gemaakt om dat te verteren. Het zijn overlevers, daarom kunnen ze leven op alles wat ze vinden ,maar hun lichaam werkt nog hetzelfde als dat van een wolf.
Voor veel plantages voor oogst-planten worden enorme stukken oerwoud vernietigd en enorme hoeveelheden water gebruikt zoals de palmbomen voor palmolie en avocado’s. (die je trouwens vooral niet moet voeren aan je dier, daar gaat hij dood van, avocado’s zwaar vergif).
En de technieken van Cesar Millan zijn ook twijfelachtig.
Maar je zult dit wel niet plaatsen.

Krol zei

Iedereen doet wat h/zij het beste vindt voor de dieren. Wij hebben onze dierenarts op de hoogte gebracht van wat we onze hond te eten geven. Ons hondje is nu 2,5 jaar oud en ze is nog nooit ziek geweest. Iedereen merkt op dat ze de zachtste, meest blinkende vacht heeft die ze ooit gezien hebben. En verder staan we er om bekend dat we haar nogal verwennen: we doen alles voor haar. Mochten we ooit merken dat ze niet meer tegen het vegan voer kan, dan zouden we onmiddellijk omschakelen.
Om vlees te verkrijgen, heb je nog veel meer water en grond nodig dan wanneer je rechtstreeks soja of tarwe eet. De koe die je opeet wordt namelijk ook met soja en tarwe gevoederd.
Maar nogmaals: doe wat jij denkt dat het beste voor de gezondheid van je dieren en die van de aarde is.

Sanne zei

Beste anoniem, een aantal decennia geleden was er inderdaad nog weinig bekend over de effecten van plantaardige voeding op honden. Dat is ook de reden dat sommige dierenartsen in hun opleiding geleerd hebben dat dierlijke producten noodzakelijk zijn voor de hond. In de wetenschap is echter veel gebeurd op dit gebied en meerdere onderzoeken hebben de laatste tien jaar aangetoond dat plantaardig voeding voor honden prima kan, met volledig behoud van de gezondheid. Zoek vooral eens zelf in een wetenschappelijke database als je daar toegang toe hebt of anders via google scholar.
Als je interesse hebt kan ik je ook de door mij bekeken wetenschappelijke artikelen sturen.
Vriendelijke groet Sanne