donderdag 27 december 2012

Zelf Afwasmiddel Maken

Ik zoek al lang naar een afwasmiddel dat effectief en tegelijk goedkoop en milieuvriendelijk is. 
Ik experimenteerde met zeepvlokken die ik vloeibaarder maakte met plantaardige glycerine, met borax, zout, citroensap en azijn, maar telkens bleef het resultaat nogal lauw.  Het afwaswater schuimde niet, de afwas zelf voelde nog vet aan, mijn handen deden pijn van de zeep.
Ik heb heel gevoelige handen, en dus koos ik uiteindelijk maar voor het zachte handen afwasmiddel van Ecover als tussenoplossing. 
Toen ik afgelopen week bij de moemoe van mijn vriend eens polste hoe ze dat vroeger deed, de afwas, werd ik opnieuw geprikkeld in mijn zoektocht naar een eenvoudiger afwasmiddel. 
De moemoe is een plezierige dame die graag over vroeger vertelt, en wiens huis zo proper is dat je er van de  vloer kan eten.  Ettelijke bussen javel en dreft staan altijd klaar in haar voorraadkast: ze is meegegaan met haar tijd en heeft voor de vooruitgang en de aanzienlijk sterkere "kuismiddelen" van vandaag gekozen.
Maar wat ze vertelde, maakte mij nieuwsgierig: vroeger werd de afwas in een teil gedaan, met een vod in plaats van met een spons, en het enige wasmiddel was...  soda.

Soda is een milieuvriendelijk middel.   Een andere naam voor soda is natriumbicarbonaat, en het wordt tegenwoordig gebruikt als vervangmiddel door potas.  Potas kan je zelf maken uit houtas, maar het is nogal bewerkelijk en niet zonder gevaar.  Vandaag wordt soda uit natriumchloride (zout) vervaardigd via een chemisch procede.  De grootste producent van sodakristallen bevindt zich in België, een vrij lokaal product dus.
Bovendien is soda goedkoop, heel goed ontvettend, en ontzettend zacht voor de handen.  Je mag het alleen NIET met alluminium gebruiken - dat geeft een nare reactie.  Als je dus veel alu-kookpotten en pannen hebt in je keuken, is dit afwasmiddel niet geschikt voor jou.

Hoe ik mijn nieuwe afwas gedaan heb:

1.Ik nam een emailen teil, maar je zou ook een plastieken teiltje kunnen nemen of een zinken.
2.Ik mengde 1 liter kokend water met net geen 2 liter koud water en 1 el sodakorrels.
3.Ik dompelde de afgewassen zaken nog even onder in een andere teil met koud water plus een beetje natuurazijn, om de sodaresten en eventuele laatste vetresten eraf te spoelen.

Op het internet circuleren allerlei afwasmiddelrecepten met soda en andere ingrediënten, zoals zout en citroenzuur, en etherische olie.  Ik probeerde er eentje uit met citroenzuur voor het bruiseffect (soda reageert op zuren: er komen dan bubbels vrij, denk aan bruisbadballen) en dat werkte ook wel, maar in feite geef ik de voorkeur aan 1 ingrediënt, puur sec: soda. 
De afwas schuimt niet meer, maar is krachtig ontvet.  En mijn handen doen niet meer pijn! 
Leve de eenvoud. 

20 opmerkingen:

LADY-MAJOA zei

dus 2 bakken met water!!! ik ben gewent om het onder de zacht lopende kraan te doen maar dat vettige gedoe wil maar niet over dus dan maar weer over op de gewone afwasmiddel jammer

LADY-MAJOA zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Krol zei

Hallo, normaalgezien is soda de beste ontvetter die er bestaat-zelfs een frietketel is snel weer schoon als je soda en heet water gebruikt! Soda zelf maakt het water heel zacht,waardoor het glibberig kan aanvoelen, maar dat is dus geen vet... Succes met de afwas!!!

Krol zei

Sorry, ik heb je reactie op een of andere manier dubbel gepubliceerd, moet het bloggen nog wat leren!

Anoniem zei

Zie de site van duurzaam thuis voor ontzettend veel dingen die je met baksoda kan doen

Krol zei

Bedankt voor de tip!

Anoniem zei

Ai!!! Even opletten er zijn twee verschillende soda s:
baksoda= bicabonaat= niet giftig, kan je tanden mee poetsen, je haar wassen en mee bakken.
Soda = tricabonaat/ tricel = giftig bij inname maar maakt goed schoon, geen tandenpoetsen. En super goed naspoelen!!

Leuk blog, ik ben fan!!

Krol zei

Ah, idd vergeten - ik haal mijn soda altijd gewoon in de buurt van het afwsmiddelenrek! Maar je hebt gelijk, er bestaat bijtende soda. Altijd goed de verpakking lezen, daar staat op of het zonder of met risico kan gebruikt worden.

Unknown zei

Tegenwoordig kan je ook met magneten wassen!

Krol zei

Met magneten? Bedoel je dan de was, of de afwas? En hoe werkt het?

Anoniem zei

Je kan ook afwasmiddel maken van klimopblad...nog goedkoper en ideaal...groetjes en succes

Anoniem zei

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-aalst/-afwasmiddel-uit-klimop-a2259914/?utm_campaign=regio-r-link&utm_medium=social&utm_source=Facebook&utm_content=regio

Krol zei

Hee, dankjewel voor de tip!!! Ik wist dat klimop saponinen bevat, en ik heb ooit shampoo van zeepkruid gemaakt, maar nog geen afwasmiddel.
Heb je het zelf al geprobeerd? Ik ben wel erg tevreden van de soda die ik gebruik: super ontvettend!

Unknown zei

COOL! Kan je ergens biologische soda kopen in grotere hoeveelheden (10-20 kg) die je zowel voor tandpasta, afwasmiddel, en alle andere levenmiddelen kan gebruiken? Ik zou er graag aan beginnen en dan wil ik er meteen goed voor gaan :)

Krol zei

Beste Amaury, wat een enthousiasme! Als je nog nooit met soda afgewassen hebt, zou ik wel eerst proberen, dus met kleine hoeveelheid. Daarna kan je dan op zoek gaan naar bulk hoeveelheden, mogelijks bij een drogisterie, of online. De soda die ik voor wasmiddel en afwasmiddel gebruik, verschilt van de soda die ik voor tandpasta gebruik, in die zin dat de eerste grote kristallen hebben, en de tweede tot poeder vermalen is. De soda voor levensmiddelen (bicarbonaat soda) gebruik ik bv ook voor tandpasta, maar niet voor afwasmiddel. In sé is het hetzelfde product, maar datgene dat voor levensmiddeldoeleinden bestemd is, is daar ook op gecontroleerd, dus gegarandeerd safe.
Verder heb ik onlangs nog iets ontdekt dat nog niet hierboven staat: soda kan je niet gebruiken als je een eiken werkblad hebt in je keuken: de soda schaadt nl de eik.
Veel succes!

Unknown zei

Fantastisch!! Prachtig antwoord en gedetaileerd! Ik ga proberen zo snel mogelijk te werk te gaan! :) Eerst vertrek ik op reis... Het is dus pas voor daarna :) Dank je!

Anoniem zei

verschil baking soda, sodakristallen en bakpoeder
Sodakristallen binden twee keer zoveel zuur als baking soda en is daardoor een sterkere base. Het is zelfs bijtend
Baking soda is milder.
Bakpoeder bevat baking soda, maar er is ook een zuur aan toegevoegd, hierdoor gaat het bij contact met vocht bruisen en dit zorgt voor een luchtig beslag.

Krol zei

Interessant! Dankjewel voor de verduidelijking!

Heleen zei

amaury voor grote hoeveelheden zoek ik altijd online: voer het produkt in dat je zoekt en voeg dan toe grootverpakking ik koop zelf altijd natrium bicarbonaat online.meestal 10 kg 2 x 5kg dan betaal je maar een maal verzendkosten. maar kijk goed naar de prijs als je 5kg in een emmertje koopt betaal je bijna 5 euro meer dan wanneer je het in plastic zak koopt. goed op de prijzen letten dus en zeker op meerdere sites kijken en prijzen en hoeveelheden vergelijken
zelf maak ik ook een allesreiniger van citroen en schoonmaak azijn grote glazen pot hoeft niet met kraantje dat werkt na enkele maanden niet meer door het zuur. ik snij de citroenen in grove stukjes doe die in de fles en vul die met schoonmaak azijn, op een liter gebruik ik 2 citroenen en laat dat onder in een kast staan na 3 weken heb je een heel goede allesreiniger en ontkalker. er zijn nog veel meer tips te vinden online zoek op organische middeltjes of milieuvriendelijk schoonmaken enzovoorts dan kom je heel wat tegen succes Heleen

Krol zei

Dankjwel voor de tips Heleen, sorry dat ik ze nu pas kon posten, er was iets mis met mijn reactieknop!