donderdag 16 maart 2023

Vegan Recept Zelf Kwakies: Chocolade Kokos Granola (Na) Maken!

Vegan Recept Zelf Kwakies: Chocolade Kokos Granola (na) Maken!  

Wie kent er nog Kwakies, die rode doos superlekkere ontbijtgranen van vroeger uit de Aldi?!

Om een of andere duistere reden stopte Aldi met de verkoop van deze lekkernij. 

Op het internet kan je veel nostalgische wensen vol heimwee naar de Kwakies terugvinden, zoals hier:

-een facebookgroep die ijvert voor de terugkeer van Kwakies: ik wil Kwakies terug!

-een artikel van Elle: 15 dingen uit je kindertijd die niet meer bestaan 

-forum: Kwakies for life  

-Reddit: I just want a bowl of Kwakies

Zelf at ik het niet zo vaak, maar ik herinner me:

-de knapperigheid van de haver

-de stukjes kokos en de zachte kokossmaak

-de heerlijke brokken pure chocolade

- het feit dat je kommetje melk na een tijdje chocolademelk werd

Ik probeerde Kwakies na te maken -- ik vind het resultaat heel geslaagd. De chocoladedruppels die ik gebruikte smolten helemaal in de oven: daardoor verkreeg ik heel crunchy ontbijtgranen, maar het had niet hetzelfde grote stukken chocolade effect als bij de echte Kwakies. Het hangt er een beetje vanaf welke soort chocoladedruppels of bakchocolade je gebruikt. Je zou de chocoladedruppels of stukjes ook achteraf kunnen toevoegen!

Heb jij ook heimwee naar de Kwakies van vroeger? Zie hier mijn Kwakies 'hack':


Vegan Recept: Zelf Kwakies: Chocolade Kokos Granola (na) Maken!

Nodig:

-3 koppen haver (240g)

-2/3e c rijststroop: ik raad aan om rijststroop te gebruiken, agave of ahorn kan ook, maar dan heb je iets minder crunch effect. 

-1/2c chocolade druppels of bakchocolade

-1/2c kokoschips of kokosvlokken

-1/4ec kokosolie, gesmolten

-2 el cacaopoeder

-2 el bloem (is nodig voor de knapperigheid)

-2 el kokosmelkpoeder

-1 tl arabische gom: ik gebruikte dit omdat het op het etiket van de Kwakies vermeld stond en ik het in huis had. Het fungeert als 'lijm' om alles aan elkaar te plakken, ik vermoed dat je het kan weglaten. 

-1/2tl vanillesuiker (ik gebruikte zelfgemaakte vanillesuiker)

-bakmat en oven

-een beetje olie om je bakmat in te vetten

Hoe maak je het?

1.Meng haver, kokoschips, cacaopoeder, kokosmelkpoeder, bloem, arabische gom en vanillesuiker in een kom. Je kan de chocoladedruppels er ook aan toevoegen, met kans dat ze smelten in de oven. Een andere optie is om de chocolade pas toe te voegen nadat je de granola gebakken hebt.

2.Meng de gesmolten kokosolie met de rijststroop.

3.Meng havermengsel met siroopmengsel.

4.Verwarm je oven op 165°C.

5.Bak 25 minuten en roer af en toe eens door.

6.Laat afkoelen.

7.Eventueel kan je nu pas de chocoladedruppels toevoegen en mengen. 

8.Bewaar in een pot. 

9.Lekker bij een kopje (zelfgemaakte) plantaardige melk! Of doorheen je (zelfgemaakte) vegan yoghurt, of als trailmix, of tussendoortje, ... 

Hebben jullie heimwee naar Kwakies??


 

Geen opmerkingen: