zondag 25 december 2022

Kerst Gastblog: Hugo van t-Over-leven met 'Een boom onder de kerstboom'

 Kerst Gastblog: Hugo van t-Over-leven met 'Een boom onder de kerstboom'

Nieuwe Reeks: Gastblogs op de Zelfvoorzieningsbijbel van mensen die ook met zelfvoorziening of met bewust leven bezig zijn. 

 

Ken of BEN jij iemand die hier ook een gastblog rond zelfvoorzienend leven, bewust leven, anders leven, ... wil schrijven?! Neem dan zeker contact met me op!

 

Vandaag is deze (kerst) gastblog geschreven door Hugo van t-Over-leven -- een wonderbaarlijke website met prachtige woordspeling, waarop je onwaarschijnlijk veel info wat betreft zelfvoorzienend leven kan vinden. Hugo schreef ook een boek, t Over Leven, waarin hij alle kennis bundelde.  



Dankjewel tOverlevenaar Hugo voor deze kerstblog, fijne feestdagen iedereen!

 

Informeren, of (ideologisch) (dood)zwijgen?

 

Een gast-blogje op de Zelfvoorzieningsbijbel van Karolien… waarom niet. We zijn met dezelfde dingen bezig. Dat kan elkaar alleen maar versterken. 

Ik denk gewoonlijk dat ik alles al wel gezegd geschreven heb. Soms ook dingen waarover ik twijfelde… zou ik…? Niet?

 

Ik heb nog eens teruggekeken op de website welke artikels het meest werden gelezen. En ja, nog altijd, hoog in de top-10: 

4.           Hoe kan je een boom kapot maken?

 

Hoewel de tekst pas een paar jaar na de start van de site is opgenomen, schoot ie als een raket omhoog. Toen ik het later merkte, begreep ik het niet. Waren er zoveel bomenhaters? Zoveel grommelende buren die de bladverliezende boom van een buur graag en bij voorkeur stiekem om zeep wilden helpen? Toen ik het artikel schreef ging ik uit van een gangbare redenering: het is een veelgebruikte zoekterm, dus er is behoefte aan correcte informatie. Wie zoekt zal de info toch wel vinden, indien niet op ‘t-Over-leven, dan op een andere webplek. Veel op fora gesuggereerde oplossingen bleken zelfs gevaarlijk, en niet werkzaam. Gaten boren en vullen met stookolie, met pesticiden, zoutzuur… Er zijn nogal wat venijnige mensen.

 

Ik heb lang getwijfeld: het artikel wel of niet wissen? Begrijpen die mensen wel hoe nuttig en nodig bomen zijn? Aan de andere kant worden exoten in natuurgebieden ook wel zo goed mogelijk bestreden. 

Zoals ook in geval van als wapen bruikbare dingen vaak gesteld wordt: niet de techniek of de tools zijn gevaarlijk, wel het -juiste of foute- gebruik. En dat is afhankelijk van de gebruiker en zijn/haar intenties.

 

Uiteindelijk heb ik de info aangevuld met een nog iets ruimere tekst over ‘Het nut van bomen’. In de hoop dat die het kapotmaken ervan een beetje overstemt, en ijverige, moordzuchtige zoekers tot andere inzichten kan brengen.

 

Die zelfcensuur heeft er ook voor gezorgd dat ik wel schreef over het kweken van zowat alle nuttige gewassen op onze breedtegraad, maar ik vond tabak taboe. Terwijl het kweken en gebruiken ervan voor sommigen levensnoodzakelijk lijkt. Na +10 jaar twijfelen, ga ik het toch in de volgende editie van het boek opnemen. Ook wel met wat omkadering. Want ik vind jezelf afhankelijk maken van nicotine nog veel erger dan afhangen van een elektriciteitsnet, waternet of worldwide net. En dat laatste leert ons dan weer dat dit eeuwenoude vergif ook al even lang een genotsmiddel (en medicijn) is. 

Ik zal in de rand van het artikel dus zeker nog wel gaan kankeren over vies-peuken.

 

Voor wie bomen het leven wil schenken, heeft Hugo veel tips:

 

-Hoe maak je zaadbommen?

 
 
 

-Suggereer zelf boomplantplekken in je gemeente aan het bestuur via deze link 

 

-Je kan ook een boom adopteren, bv bij Ecotree

 

-Je kan lid worden van Natuurpunt of je kan een gift doen aan Natuurpunt: zij willen Bos voor Iedereen


-Bij minitree en geefeenboompje kan je een (gepersonaliseerde) geboorteboom als kraamcadeau geven!


-Of geef het ultieme kerstcadeau: een boom voor onder de kerstboom! Het kan o.a. bij ecotree, bosplus, kadoboom, en treesforall.




Geen opmerkingen: