donderdag 19 september 2019

Zelf Inkt Maken! Recept en Ebook!


Vegan Creatief Recept: Zelf Inkt Maken, Recept en Ebook!


Ik schrijf enorm graag: aan deze blog, aan romans zoals mijn debuut, aan cursussen voor de Schrijf Kaffees die ik organiseer, ... ik ben altijd wel bezig met fictie of non-fictie neer te pennen.

Het liefst schrijf ik met de hand. Dat gaat weliswaar trager, maar het dwingt je om in het nu te blijven. Ook hou ik van de handeling zelf: je ziet als het ware je gedachten uit je hoofd op het papier vloeien, soms kan je de inkt zelfs van kleur zien veranderen terwijl hij opdroogt...

Een tijdje terug had ik de zoveelste balpen leeg geschreven. Bij het in de vuilbak gooien dacht ik: zo veel plastic! Zelfs vulpenbuisjes zijn ook van plastic gemaakt.

Het deed me verder nadenken: is inkt eigenlijk wel eco? Zou er een alternatief zijn?

Ik heb allerlei recepten opgezocht en uitgeprobeerd om mijn eigen eco, plantaardige inkt te maken.

Vandaag deel ik een inkt van rode bietjes! Maar ik heb nog veel meer info en recepten, die ik in een Ebook (van 40 bladzijden) heb gebundeld.
Ik bied het Ebook aan voor 5€. Naast achtergrondinfo en recepten vind je er ook foto's van mijn experimentjes in!

Vind je dit een leuke blog en wil je me graag steunen, of ben je gewoon een zelfmaak diehard, of een schrijfverslaafde zoals ik, dan kan je het Ebook Zelf Inkt Maken bestellen door me een mailtje sturen: dezelfvoorzieningsbijbel@gmail.com  
Alvast hartelijk dank!

En dan nu het recept:

Zelfgemaakte Inkt van rode bietjes
Nodig:

-1 kopje verse rode biet in stukjes gesneden, de schil mag erbij
-1 kopje water
-1 tl wijnsteenzuurpoeder (geeft rozerode inkt) of 1tl ijzer (geeft donkerrode inkt)
-1 tl 1/2tl Arabische gom (heb je echt nodig...)
-3 druppels essentiële olie van rode tijm
-kookpot
-schone handdoek
-zeef/kaasdoek/trechter
-opvangpot
-glazen potje/s
Hoe maak je het?
1.Steriliseer eerst de glazen potjes met kokend water of in de oven. Zet ze omgekeerd op de handdoek, in afwachting van gebruik.
2.Doe de rode biet, het water en het gewenste beitsmiddel in de kookpot.
3.Breng aan de kook.
4.Laat zachtjes stoven tot de gewenste consistentie: ongeveer 20 minuten (ongeveer tot je een kopje vloeistof overhoudt).
5.Giet de vloeistof in een opvangpot met behulp van een met kaasdoek bedekte zeef, gebruik eventueel een trechter.
6.Giet de opgevangen vloeistof met behulp van een zeef en wat kaasdoek in je glazen potje.
7.Voeg een halve theelepel Arabische gom toe aan het potje.
8.Roer de gom los, blijf met tussenpozen roeren tot de gom helemaal opgelost is, dit duurt een tijdje.
9.Laat afkoelen.
10.Voeg drie druppels tijmolie toe voor de houdbaarheid.
11.Sluit het potje en label het.

12.Schrijven maar!


Een melig voorbeeldje van het romantische kleurtje dat je met deze inkt bekomt...

Heb jij wel eens zelf inkt gemaakt? 









5 opmerkingen:

Unknown zei

Bedankt! Net wat ik zocht om met mijn leerlingen te doen. Ik heb een mailtje gestuurd voor het EBook!

Unknown zei

Is het ebook nog beschikbaar?
Vriendelijke groet, Micky

Krol zei

Dag Micky, jazeker! Als je een mailtje stuurt naar dezelfvoorzieningsbijbel@gmail.com kan ik je uitleg geven! Vriendelijke groetjes!

Anoniem zei

Waar schrijf je mee?

Krol zei

Hoi, sorry voor de late reactie... Ik schrijf met een Venetiaanse glaspen, of met een vulpen: ik vul lege cartridges mbv een spuitje. Wel geen dure vulpen gebruiken, hoor, in geval het zou misgaan :) veel succes!