zondag 6 november 2016

Foto Overzicht #2

Ok, elke twee weken een foto overzicht posten blijkt te ambitieus. Maar...ik vind het wel leuk om sporadisch wat foto's te posten!

Hierbij wat sfeerbeelden van de voorbije weken...

Nog steeds druk met oogsten en oogst verwerken!





We maakten opnieuw appelmoes (7 kg appeltjes schillen en in stukjes snijden) in de grote kookpot. Je houdt er een hele hoop schillen en klokhuizen aan over. Dit jaar had ik de energie er niet meer voor, maar volgend jaar wil ik vruchtenazijn maken van al die schillen!
We hebben nu twee voormiddagen besteedt aan het appelmoes inmaken. Zo komen we voor een heel jaar toe. Ik vraag me af of het opweegt in tijd als we appelmoes zouden kopen: aanschuiven aan de kassa van een supermarkt en in de file op weg er naar toe. Wel weet ik zeker dat eigen appelmoes scheelt in geld, in smaak, in gebruikte hoeveelheid suiker en in voedselkilometers!




Tussen al dat geweck door moesten we natuurlijk ook eten. Mijn vriend maakte deze overheerlijke schotel klaar: chapatti's met gekookte wortelgroenten uit de tuin (biet, wortel, pastinaak) en een courgette-spinazie-paprika-pepertjes-tofu wok. Vegan eten, saai? :p

Ik probeerde gefermenteerde hot chili saus uit, het recept haalde ik bij Grow, forage, cook, ferment. Pepertjes onder water zetten met zout, look en ui, en twee weken in een schoteltje onder kaasdoek laten staan. Daarna alles mixen. Lekker, maar, euh, heet. En... niet houdbaar buiten de koelkast. Volgende keer probeer ik iets met azijn, waardoor het langer bewaart.


Ik maakte deze vegan omelet (met kikkererwtenbloem) met prei en tomaatjes uit eigen tuin. Dit recept is zo makkelijk, en het ziet er zo "echt" uit!
We hadden zin in fastfood (frieten), maar we herinnerden onszelf er aan dat we dat (snelle hap halen) minder gingen doen. Ineens schoot het ons te binnen dat we zelf nog een frietketeltje hebben staan! We schilden onze patatten in stevige frieten die we in kokosvet tweemaal bakten. Met huisgemaakte appelmoes en veganaise erbij werd dit een delicatesse.


Ik was al heel lang nieuwsgierig naar het traditionele recept uit Nice voor zoete snijbiettaart. In een oud kookboek kwam ik een recept hiervoor tegen dat ik veganiseerde. Ik nam ook cashewnoten ipv de veel duurdere pijnboompitten. Het resultaat was niet slecht, maar zeker niet onmisbaar...
The quest voor een echt lekker snijbiet recept continues!

Ik maakte een nieuw tuinplan, altijd een beetje een puzzel.

Ik had al lang geleden een gedroogd zakje shiitake paddenstoelen gekocht, tijd om die nu uit te proberen. Je giet er kokend water op en laat dat een uur staan. Daarna bakte ik de shiitakes in olie met sojasaus en maïszetmeel, look en gember, en we aten deze heerlijke hapjes met rijst, sesamzaadjes, rauwe wortel en pijpui.


 We selecteerden de droogbonen waar we mee verder zullen kweken: die met de meeste boontjes in de peul! Prachtig, die schakeringen op die kleine boontjes...

Nog meer lekker eten uit eigen tuin: eigen patatjes gebakken in de oven, een wokje van paprika, ui en courgette, en rode linzen gemaakt à la risotto (telkens met bouillon gekruid water bijgieten en roerbakken tot ze gaar zijn).

We maakten veel en lange herfstwandelingen, onze hond ging telkens mee. Ik ben vrees ik te lui en te ongeconcentreerd om telkens foto's te nemen van al het prachtigs in de natuur dat ik op zo'n wandelingen zie, maar deze liefde tussen ons zwartje en de prachtige witte wolfshond was gewoon TE cute om niet te fotograferen! Love is in the air tussen deze twee, ze waren niet bij elkaar weg te slaan en gaven elkaar de hele tijd likjes, zooooo lief! Net twee levende verliefde schaakstukjes!





Geen opmerkingen: