zondag 30 oktober 2016

Tuin Evaluatie 2016

Het is bijna tijd om de look te poten, en dat betekent hier altijd: een nieuw tuinplan maken, en even evalueren hoe het afgelopen tuinjaar is geweest. Beginnend of gevorderd moestuinier? Wie weet vind je hiertussen ook voor jouw tuin nuttige tips!

Tuin Evaluatie 2016

Het was me een moeilijk tuinjaar, zeg! Aanhoudende regen en drassigheid en koude tot ver in de zomer. Veel werd goed gemaakt door de mooie, late, zonnige nazomer.

Hoe deden de groenten het?

1. Look
Prachtige oogst. Ik pootte de look nochtans vrij ver van huis (in uiterste puntje van de tuin), en wiedde slechts twee keer grondig. Hoewel ik vrij veel gemulcht had rond de tenen, was het voor die twee keer wieden een waar oerwoud geworden in het lookbed, met name dankzij het welig tierende kleefkruid, dat zich als lianen overal bovenheen slingerde. Desondanks mooie en grote opbrengst, voor het eerst zullen we kunnen verdertelen van eigen lookteentjes!

2. Ui en Sjalot
Voor de zoveelste keer: een ramp. Geen idee wat er mis gaat, buiten dat het heel erg veel regende. De plantjes verdwenen gewoon. Enige mogelijke oplossing? Verhoogde bedden. Toekomstmuziek... Iemand nog andere tips???

3. Wortel
Voor de eerste keer: prachtige, dikke, ronde en lange wortels, heerlijk van smaak. Ik kuilde de wortelen in, en ik fermenteerde er ook een aantal toen ik op fermentatiecursus ging. Voor de wortelen en pastinaken gebruikten we dit jaar een verhoogde bak, die door een van onze vrijwilligers gemaakt werd. Top idee, maar wonderwel lukten ook de wortels in de tuin zelf dit jaar voor het eerst veel beter dan voorgaande jaren.

4. Bieten
Idem als de wortels!

5. Pastinaak
Idem als de wortels, hoera!

6. Aardappelen
Zoals vorig jaar teelden we de aardappelen op kleine heuveltjes in het bed. Ook mulchte ik dit jaar rond de patatten met werkelijk alles wat ik kon vinden: netels in het zaad, bereklauw in het zaad, snoeisel van wilg en framboos, whatever: als het maar als mulch kan dienen. Dit bleek perfect voor de aardappelen. Waar andere tuiniers geen enkele patat overhielden door de aanhoudende regen, mochten wij een mooie oogst opgraven. De traditionele boer in onze straat vertelde dat zijn collega patattenboer 1/3e van de aardappeloogst kwijt was, ondanks anti-schimmel en rot producten en dergelijke.

7. Pompoen
Veel spaghettipompoen, verder een groene soort, ook mooie opbrengst, en twee heel dikke pompoenen. Ik moet beter leren labellen! Ondertussen is wel heel duidelijk dat pompoenen die mogen klimmen, meer vruchten geven. Ik ga dus allerlei klimrekken bedenken voor volgend jaar.

8. Courgette
Heel veel heel mooie en dikke courgettes. Ik probeerde courgettelasagne uit, courgettechips, en courgette-chocolade cake (aanrader!)

9. Augurk
Niet zo veel opbrengst, wel lekker.

1O. Komkommer
Idem als augurk

11. Meloen
Niet gelukt dit jaar...

12. Paprika en Chili
In stijgende lijn! Deze winter gaan we een serre zetten: iiiiiiiih! Ik probeerde gefermenteerde hete chilisaus uit met onze thaise chili'tjes: killer!

13. Tomaat
Beter dan vorig jaar, maar nog steeds niet genoeg om zelf tomatensaus in te maken. Deze winter komt er een nieuwe serre: iiiiiih!

14. Selder
Mooie groene en dikke stelen. Ik oogstte alles in een keer, sneed in stukjes en droogde het in de droogoven. Daarna schoot de selder nog een keer uit. Het gedroogde zal ik tot poeder verwerken, en gebruiken in soepen, sauzen, ...

15. Knolselder
Blijft een moeilijke. De toekomstige serre gaat ons hierbij helpen: het heeft een lang opkweekseizoen nodig, en veel mulch.

16. Prei
Geleerd dit jaar dat ook prei echt veel gebaat is bij heel veel mulch: langere witte stukken, echt lekkere prei, geen last meer van mineervlieg!

17. Snijbiet
Geen problemen. Hoewel; eentje misschien: ik vind snijbiet supermakkelijk, maar eigenlijk vind ik het niet zo heel lekker. Dan maar aanzien als sierplant die je ook kan opeten. De steeltjes van snijbiet zijn echt van een ongelofelijke schoonheid, zo kleurrijk!



 18. Peterselie
Het gezaaide kwam niet op, gelukkig hadden we nog wat plantjes van vorig jaar die we konden plukken.

19. Spinazie
Heel erg goed! Ik nam dit jaar een soort die technisch gezien niet honderd procent spinazie is, het heet Erlebette, en het geeft een soort eeuwige oogst. Erlebette is familie van de snijbiet. Het maakt groene blaadjes die heerlijk fris en spinazie-achtig smaken. De plant schiet niet door en ik heb er al zes keer van kunnen oogsten, heerlijk om te weten dat er veel porties spinazie in de diepvries zitten!

20. Basiliucum
Mooie, heerlijke oogst. We weten nu perfect hoeveel wij verbruiken: twee grote bloembakken vol zaaien, in de serre zetten, en wanneer we er zin in hebben oogsten door te toppen. Wat is er heerlijker dan verse tomaatjes met basilicum???

21. Sla
We hadden een goede oogst in het voorjaar, maar daarna, door de regen en door alle andere teelten die dan beginnen, zijn we hem wat uit het oog verloren. Volgend jaar wil ik een klimrek voor courgette/pompoenachtigen waaronder ik dan sla kan zetten. Ruimte gespaard en elke groente staat ideaal: de zonneklopper hoog en de sla in de schaduw!

22. Kool
Rampjaar voor de kolen... Slechts één witte kool haalde het! Gelukkig hebben we van het vorige jaar wel twee vaten zuurkool kunnen maken, ik ga nu de witte kool in recepten die ik maak standaard vervangen door zuurkool. De krulkool doet het wel heel goed, ik kijk uit naar allerlei soorten zoete en zoute boerenkool chips! En ook de spruitjes doen het goed, tot spijt van mijn vriend, die deze groentjes helaas verafschuwt... Als iemand een goed recept kent waarin ik spruitjes kan "smokkelen": tell me!

23. Erwtjes
Goed maar minder dan ik hoopte. Volgend jaar plan ik meer erwten in, voor de gemakkelijkheid op één lange rij langs een klimgaasrek.

24. Sperziebonen
Ongelofelijk! Ik had het poten van de boontjes steeds maar uitgesteld, omdat het bleeeeeeef regenen, en ik weet dat ze niet van nattigheid houden. Op de doosjes staat ook steeds: planten bij zonnig weer, en dat is ook zo. Maar het werd maar niet zonnig! We zaten aan de uiterste zaaidatum en nog steeds was het nat buiten: we moesten iets doen! Ik heb toen zitten surfen op internet, en zo kwam ik uit op de supertip van Sjef, om je bonen in bakjes op keukenpapier voor te zaaien!
Zo eenvoudig is het: keukenpapier in bakje doen, boontjes er op leggen, twee keer per dag besproeien met water, en tussendoor een deksel er op.
Grote voordelen:
-je hebt volledige controle over de opkomst!
-je kan zaaien ook als het buiten nat is, gewoon binnen!
-wij pootten onze opgekomen boontjes in meeeega drassige grond, en toch hebben ze "gepakt" en schoten ze de hoogte in.
We hebben enorm veel boontjes mogen oogsten deze zomer, met dank aan Sjef! Ik ga zijn tip nu ook op de erwtjes toepassen.

25. Snijbonen
Zelfde verhaal als hierboven!

26. Peultjes
Idem als de erwten, ook deze ga ik voorzaaien vanaf nu.

27.Maïs
Voor de eerste keer in mijn leven zag ik die grote, uitgestrekte monocultuur velden die normaalgezien bulken van de hoge, bespoten maïsplanten er nog zieltogender bij staan dan anders: kleine, fletse plantjes die niet wilden groeien omwille van de aanhoudende regen en koude. Bij mij in de tuin slabbakten (spelling???) de maïsplanten die ik tussen de stokbonen had gezet en overal waar er plaats was in de tuin ook, maar na augustus herpakten ze zich en maakten ze alsnog mooie maïskolven. Superzoet! Plan: maïs veel dichter op rijtjes in een vierkant naast mekaar zaaien. Volgens het zaaipakje moet je keiveel afstand houden, maar ik heb nu al te veel tuinen gezien met succesvolle maïsplanten dicht op rij, dus ik ga dit ook proberen.



Opbrengst fruit
-5 kg rode bes, waar we een ongelofelijk super fantastisch mega lekker sap van hebben getrokken!
-druiven: mislukt wegens slecht gesnoeid, ween ween
-zwarte bes: ok
-stekelbes: ok
-japanse wijnbes: giga oogst, heerlijk
-bramen: ok
-framboos: ok
-blauwe bes: wat weinig
-vlierbes: goede opbrengst, voor sap en siroop!

Experimenten:
-We zaaiden opnieuw chia en verplantten nu netjes alles op tijd. Maar eind oktober hadden de planten nog geen bloempjes gemaakt... We zullen dus ook geen zaadjes kunnen oogsten. We proberen nog n keer volgend jaar, in een betere serre.
-zoete aardappel: ik pootte enkele stekjes in potten die ik in de serre zette en die ik eigenlijk heel weinig water gaf, het lijkt er op dat deze zoete patatjes hebben gemaakt! Oogsten kan pas na de eerste serieuze vorst, een update volgt nog!
Ik pootte ook enkele stekken zoete aardappel in de grond - ook die moet ik nog oogsten.
-we zaaiden bloemkool, slechts 1 plantje haalde het en maakte een mini bloemkooltje, maar... lekker dat dat was! We zijn "hooked" en proberen volgend jaar zeker opnieuw!

Plannen voor 2017:
-ik wil me opnieuw aan de artisjokken wagen, ik zoek een zonnige, beschutte plek voor hen
-alle bessen vermeerderen voor meer opbrengst via stekjes
-watermeloen en meloen 2.0 in de serre
-meer aardpeer op schaduwstukken, om de woelratten weg te lokken
-daglelie telen: mooi en eetbaar
-meer bloemekes overal tussendoor: cosmos, goudsbloem, kaasjeskruid... Zo mooi en zo goed voor de insecten!
-ook meer bloembakken voor kleur in de tuin!










Geen opmerkingen: