zondag 29 november 2015

Rusthuis voor veganistische bejaarden

Ik ben nog jong, zowel van geest als lichaam, maar soms denk ik al wel eens aan de dag waarop ik echt oud ben en zorg nodig zal hebben.
Hoe moet dat??  Ik eet geen vlees, vis, eieren, melk, zuivel of zeevruchten.   Ik ben het gewoon om supergezonde, biologische en veelzijdige vegan maaltijden te eten.
Maar ik ken tot nog toe geen enkel rusthuis dat voor die behoeften catert.
De moemoe van mijn vriend verbleef onlangs voor een korte periode in zo n rusthuis.
Ik was eigenlijk blij verrast door de service daar:
Overal welkomstborden, kastjes en meubels uit de jaren 50, zodat de bejaarden zich thuis zouden voelen, vriendelijk lachend personeel dat de bewoners bij hun naam aansprak, enzovoort.
In het tijdschrift van het rusthuis las ik dat bejaarden zich konden opgeven om naar de kapper te gaan (voor een echte coupe moemoe, je kent dat wel), om te gaan kaarten, oogst inmaken, yoga, talen leren, ...
Ik concludeerde dat ik me als bejaarde best thuis zou kunnen voelen in zo n home.
Tot ik het menu zag.
Elke ochtend kon je kiezen tussen twee soorten beleg voor op de boterham.  Kaas of vlees, speculaaspasta of choco, confituur of smeerkaas, etc.
Vet, suiker, vlees, vis, of zuivel: allerlei dingen die ik niet eet.  Bovendien eet ik ook nooit brood (liever haver) s morgens...
 S middags kreeg je dan de gekende klassiekers: koninginnehapjes, gentse waterzooi, steak, ...:
Vlees, vis, gevogelte, enzovoort.
Aaah!
Bestaan er dan echt geen vegan bejaardentehuizen?  Is er hier iemand mee bezig?
Ik weet dat de organisatie Eva ooit een project heeft opgestart voor een home waar senioren zich echt thuis kunnen voelen, waar ze zich voor zover mogelijk nog "nuttig" kunnen maken, als ze dat willen, door de planten te verzorgen en de dieren te eten te geven enzovoort.  Maar hoever staat het daarmee?
In Nederland heb je Felixoord en aangrenzend woonpark Ommerhof, rusthuis en woonzorg voor bejaarde veggies, maar volgens het internet kampt de plek met financiele problemen...
Mocht iemand meer weten: vertel het hier, ajb!
Ps, lees ook mijn post over vegan ziekenhuiseten!

Geen opmerkingen: