vrijdag 19 juni 2020

Tandzeep in plaats van tandpasta???

Tandzeep in plaats van tandpasta???






Al jaren ben ik op zoek naar het perfecte zelfgemaakte tandpastarecept.

Eerder op deze blog schreef ik al over zelf tandenborstels maken en over de makkelijkste en goedkoopste tandpasta ooit (een vers salieblaadje). Dit recept op basis van kokosolie en neemolie als alternatief voor fluor komt dichtbij, maar toch was ik er niet helemaal tevreden van.

Voor mijn webshop in natuurlijke vegan zepen ben ik al een tijdje aan het opzoeken wat je nu allemaal met zo'n stuk blokzeep kan doen, buiten je lichaam, je gezicht, je handen en je haren wassen. Er zijn veel leuke mogelijkheden, voor ideeën, kijk op mijn instagram account:  https://www.instagram.com/tisohmzeep/

Tijdens het opzoeken kwam ik de tip tegen om met een stuk zeep je tanden te poetsen.
Dat kan niet, was mijn eerste reactie - daar blijkt maar weer uit hoeveel vooroordelen we hebben, want blijkbaar was zeep een standaardingrediënt in tandpasta tot ongeveer 1947!

Toch blijft het een gek idee, nee?! Hieronder wat extra info:

-Om je tanden te poetsen volstaat het eigenlijk (als je gezond eet), om je tanden schoon te schrobben. Daar gebruikte men doorheen de geschiedenis allerlei middeltjes voor, van houtskool tot wilgentakjes en zelfs eierschalen.
-Commercieel tandpoeder is nog niet zo oud, en massaproductie van tandpasta's werd pas vanaf 1870 opgezet.
-Tegenwoordig is tandpasta big business. De voordelen aan tandpasta uit de winkel: je krijgt er je tanden mee schoon, je hebt een frisse adem.
De nadelen aan commerciële tandpasta:
-het creëert veel afval
-het kost best veel
-het bevat fluor (rond fluor is veeeeeel discussie)
-het bevat (vaak) SLS, Sodium Lauryl Sulfaat, en ook dit wordt als een dubieus ingrediënt gezien, waar opnieuw veel discussie rond gevoerd wordt.
SLS zorgt voor het schuim in je mond, maar het heeft verder geen enkele functie (het reinigt niet). SLS wordt ook aan shampoos toegevoegd, om schuim te creëren. Tot de jaren 40 werd zeep nog aan tandpasta toegevoegd, nadien werd het vervangen door het (goedkopere) SLS.
-het bevat vaak nog heel veel andere onnatuurlijke ingrediënten, zoals zoetstoffen.
-Ik ben geen tandarts en geen tandenexperte, maar poetsen met commerciële tandpasta zou een laag op je tanden achterlaten, die je belet om belangrijke mineralen aanwezig in wat je at op te nemen. Het laagje wordt veroorzaakt door de glycerine die aan commerciële tandpasta wordt toegevoegd. Een stuk zeep dat koud bereid wordt en vier weken narijpt, bevat van nature glycerine, en die natuurlijke glycerine laat géén laagje achter op je tanden.  

Waarom zou je je tanden met zeep poetsen? 
Met zeep bedoel ik: natuurlijke blokzeep, liefst van biologische ingrediënten van hoogwaardige kwaliteit, koudbereide en traag gerijpte zeep die minstens olijfolie bevat en liefst ook kokosolie. 

Je tanden met ambachtelijke blokzeep poetsen is:
-natuurlijker: het bevat enkel verzeepte plantaardige olieën, en eventueel toevoegingen zoals actieve kool (die heel reinigend werkt) en essentiële oliën voor de smaak.
-veel milieuvriendelijker: want nagenoeg geen afval!
-goedkoper: zo'n stuk zeep gaat lang mee, en je hebt per poetsbeurt ook echt niet veel zeep nodig.
-het voelt heel schoon en zuiver, de zeep reinigt je tanden actief. 
-smaken verschillen natuurlijk: er zijn reviews van tandzeep waarbij mensen aangaven dat ze de smaak niet prettig vonden, maar de meerderheid van mensen die tandzeep hebben uitgeprobeerd zegt dat ze net heel enthousiast waren. Zolang je zeep kiest met eetbare essentiële olie in, of geurloze zeep, kan de smaak net heel prettig zijn. Denk: kaneel, eucalyptus, kruidnagel, venkel, sinaasappel, citroen, tea tree, rozemarijn en natuurlijk munt.
Zelf probeerde ik mijn zeepje Wakker uit, met essentiële olie van citroen, gember, en pepermunt. Ik was best zenuwachtig, want je tanden met zeep poetsen is best bizar... Maar nadien vroeg ik me af: waarom vinden we dat eigenlijk? Zeep reinigt, het schuimt - net als tandpasta! En het is veel natuurlijker. Ik vond het mondgevoel heel aangenaam, mijn tanden waren schoon, er bleef geen zeepsmaak hangen. Ik denk, dat ik mijn zelfgemaakte alternatief voor tandpasta eindelijk heb gevonden!
-natuurlijke zeep bevat natuurlijke glycerine. Dit ingrediënt voedt en reinigt tegelijkertijd de huid, en het schuimt heerlijk en zacht. Gebruik je zeep als tandzeep, dan zorgt de natuurlijke glycerine voor een reinigend en schoon gevoel in je mond, en ook voor dat bekende 'tandpasta gevoel,' want zelfs een klein beetje zeep op je borstel geeft een heleboel zacht, aangenaam smakend schuim in je mond!

Hoe poets je je tanden met zeep?
Nodig:
-een (liefst eco) tandenborstel
-een wasbak
-een stuk natuurlijke vegan zeep, en ja, hiervoor kan ik je naar mijn eigen webshop 't Is Om Zeep verwijzen :)
-water
-een glas om mee te spoelen
Hoe doe je het?
1.Je maakt je tandenborstel nat.
2. Je wrijft je tandenborstel lichtjes over het stuk zeep, tot je wat schuim ziet.
3. Je borstelt je tanden zoals je dat gewoon bent. Niet schrikken, er ontstaat een zacht, aangenaam smakend schuim! Mocht je de zwarte zeep kiezen, dan zal het schuim ook zwart zien - vanwege de actieve kool die erin zit - maar geen nood: je zombiegrijns verdwijnt zodra je je mond spoelt :)
4.Spoel je mond goed uit.
5.Geniet van het heerlijk schone gevoel!

PS: geen zorgen, zelfs als je je mond met zeep uitwast, zal je het vloeken niet verleren ;)
PS2: als je dit uitprobeert (op eigen risico), neem dan ajb een nieuw stuk zeep, en niet datgene waarmee je partner net zijn oksels gewassen heeft... Het is ook echt belangrijk om voor een ambachtelijk gemaakt stuk zeep te kiezen: koudbereid en langzaam gerijpt, met plantaardige oliën.

Bronnen:
https://dental-south.com/
https://www.lusaorganics.com/
https://healthhomeandhappiness.com/
 
Wie nog meer info wil: zoek op 'tooth soap' of 'dental soap'

Veel poetsplezier!

Ga jij dit uitproberen? Of heb je het al eens uitgeprobeerd?

Geen opmerkingen: