zondag 25 februari 2018

Bio Garderobe: Zelf Kledij Beschermen

Ik probeer al heel lang geen onethisch geproduceerde kledij meer te kopen, maar sinds ik The True Cost zag, ben ik echt overtuigd: ik wil nooit van mijn leven nog iets als h&m of zara rijker maken met mijn centen, zolang ze hun kleding niet ethisch en ecologisch laten maken.

Meer over mijn motivatie om geen unfaire en niet bio kledij te kopen lees je hier (de veganist in de kledingwinkel).

Ik heb absoluut het budget niet om elke week nieuwe mooie leuke bio fair kleding te kopen.
Helaas! Of... Toch niet? Instant koopbevrediging leidt niet tot geluk - verlangen naar iets en er langzaam naar toe werken wel, vind ik.

Toch merk ik dat ik nu heel af en toe, als ik echt iets specifieks nodig heb qua kleding, het in bio en faire variant ga halen. Eerst zoek ik altijd tweedehands, maar als dat niet lukt, ga ik voor een vegan en Gots gecertificeerd kledingstuk in de winkel of op het internet.

Gelukkig komen er steeds meer faire winkels bij, niet alleen online, en wordt het dus steeds makkelijker om eerlijke kleren te kopen.

Ik merk dat ik meer zorg draag voor die (duurdere :) kleren.

Eén van de maatregelen die ik neem, is om de kledij te beschermen tegen motten. Aangezien er namelijk steeds meer bio kledij en beddengoed in mijn kasten zit, is de kans niet onbestaande dat de kledingmot de weg daarnaartoe vindt! Bio blijft immers bio: het is onbespoten.

Je Garderobe Zelf Beschermen
Nodig
-dekseltjes van potjes
-natriumbicarbonaat
-etherische olie die motwerend werkt, zoals lavendel, tea tree, ...
En/of:
-(bio) katoenen watjes
Hoe maak je het?
1.strooi de natriumbicarbonaat in wat dekseltjes. Ik neem één dekseltje per schuif/kast.
2.besprenkel de natriumbicarbonaat met de etherische olie, enkele druppels is genoeg.
3.als je liever met de watjes werkt: hier e.o. opdoen en in je schuiven/kasten leggen.
4.klaar! Ik maak er een gewoonte van om dit tweemaandelijks te doen, en boek na het maken van mijn "garde-robes" meteen een nieuwe "afspraak" in mijn agenda.
Hmmm, je kasten ruiken nu heerlijk en ze zijn beschermd!

Wil je nog meer ideeën om je huis heerlijk te doen geuren? Lees hier! Heb je zelf nog ideeën hieromtrent? Laat van je horen!

Geen opmerkingen: