donderdag 28 maart 2013

Boekbespreking: Groeten uit Transitië

Het is altijd vol ongeduld uitkijken naar nieuwe boeken over duurzaam leven. 
Dubbel plezant wordt het, als zo'n boek in het Nederlands verschijnt - niet als vertaling, maar opgesteld door landgenoten!  Voor mij was het onlangs ook nog eens extra leuk om te ontdekken dat de naam van mijn vroegere studiegenootje Eva Peeters (we volgden allebei Engels aan de univ in dezelfde klas) op de meest recente titel over duurzaam leven, namelijk "Groeten uit Transitië" prijkt! 
Eva mag met recht trots zijn op dit mooie, fijne en praktische boek: aan de hand van haar sappige, grappige vertelstijl (je krijgt tijdens het lezen het gevoel dat ze gezellig bij je thuis op de sofa zit te keuvelen) weet ze ook moeilijke onderwerpen (zoals vleesvermijding en plastic soep) op een heldere, aangename en vooral plezante manier te verduidelijken.  
Samen met andere auteurs, zoals Mme ZsaZsa ("Allemaal rokjes") en Dorien Knockaert ("Goed Eten") loodst Eva je per hoofdstuk naar een andere levensstijl, door telkens duurzame alternatieven voor te stellen.  Het doel van dit boek, aantonen dat ecologischer leven leuk is en zelfs hip kan zijn, wordt ruimschoots bereikt.
Alle belangrijke aspecten van het leven, zoals lekker eten, reizen, het huishouden, lichaamsverzorging, (ver)bouwen en werken worden op humoristische wijze besproken.  Als lezer krijg je ideeën, tips, recepten en vooral veel goede moed en enthousiasme aangeboden.  Leuk gevonden zijn de verhaaltjes over Kelly, een overambitieus "groen meisje," en haar ietwat minder gewillige man, Mr. Janssens.  Door middel van deze humoristische stukjes tussendoor en door de persoonlijke ervaringen van Eva en haar vriendinnen is dit boek allerminst belerend - niemand steekt het vingertje uit!

Wat ik uit het boek geleerd heb:
-Dit is niet het eerste boek dat ik over duurzamer leven gelezen heb - veel informatie kende ik dus al.  Toch heb ik er nog veel ideeën en nieuwigheden uitgehaald:
-ik wist niet dat er tegenwoordig microplastiek in bv bepaalde tandpasta's toegevoegd wordt - nog meer motivatie om eigen tandpasta te maken!  
-ik heb al veel doe-het-zelf deodorant-recepten uitgeprobeerd, maar het recept uit "Groeten uit Transitië" is tot nu toe mijn favoriet!
-ik ben heel blij met het hoofdstuk over het compost-toilet.  Hoog tijd dat dit toilet van de toekomst, zoals de auteur van het Humanure handbook het noemt, wat meer onder de aandacht komt! 
-het hoofdstuk over vlees en vis is echt goed - het is niet eenvoudig om de problemen rond vlees en vis op een positieve manier uit te leggen, maar "Groeten uit Transitië" slaagt daar met glans in...
-Ik ben supertevreden dat er nu een Belgisch boek bestaat waarin deeltijds werken aanbevolen wordt!

"Groeten uit Transitië" is een aanrader voor iedereen die op een toffe manier wil bijleren over duurzaam leven!

2 opmerkingen:

naais zei

Oh, Krol, toppie! En we hebben toch Zweeds gestudeerd samen? ;-)

Krol zei

Nondedju! Das waar! Mijn geheugen wordt al even roestig als mijn Zweeds... :)