zondag 10 september 2017

Foto's#13: chili's, dosa's, bramen, praliné

 Wat ben ik blij met onze kamerpeperplant! Hier zie je een groen naast een rood chili'tje. Beiden smaken heerlijk, zowel de bloempjes als de groene en de rijpe vruchten staan prachtig, en de rode chili's drogen ook nog eens aan de plant: superhandig!



 Er was een rijstoverschotje, dus mijn vriend zette urid dal in de week voor dosa's en hij maakte coconut chutney. Oh, oh oh, wat was dat lekker! Met patatjes, tomaatjes, erwtjes uit eigen tuin!
 De volgende dag maakte ik een dosapannenkoek met banaan en citroen op zijn Indisch!

En 's avonds hadden we nog deeg over voor weer een dosa!
 Kilo's en kilo's bramen hangen er te rijpen. Ik vries ze in op een schaal en doe ze daarna in een bakje. 's Morgens kook ik wat havermout, en dat meng ik dan met bevroren bessen. Lekker!

 Groene boontjes en Oost-Indische kers.
 Mijn bramen/haver ontbijt - superlekker met citroen (of een beetje appelazijn), gemalen kokos en een vleugje munt voor dat breakfast mojito effect!

 Mooie trossen druiven, dit jaar!
 Als ik slechts één gewas mocht zetten, zou het...boontjes zijn! Altijd lekker: warm gekookt of gestoofd met een ajuintje, door een koude sla, met patatjes, tomaat of paprika zoals op de foto op zijn Europees, of in een exotisch getinte wok: stelt nooit teleur! En voedzaam! Ook voor de aarde: lees hier meer!

Dit. Is. Zo. Gevaarlijk! Ik maakte zelf praliné van hazelnoten en kokossuiker. Oh, oh, ik kwam er zelfs niet toe om de notenkaramel tot praliné te vermalen. Dit maak ik zeker nog eens, maar misschien, euh, niet te vaak.

3 opmerkingen:

Mel zei

Interessant, zo'n kamerpeperplantje! Wat is de officiële naam daar van?

Krol zei

Hallo, oei: dat weet ik net! Wij hebben zelf zaadjes van een vriendin gekregn die de naam ook niet wist. Ik vermoed dat het thaise chili's zijn. Maar ik denk dat je elke chili binnen kan laten overwintefen en als,kamerplant laten groeien: succes!

Mel zei

Ok leuk, ga ik ook eens proberen!