zondag 2 augustus 2015

Gepekelde Snijbiet Steeltjes

Zoals eerder op deze blog vermeld, vind ik snijbiet een heel makkelijke en mooie groente, maar veel smaak is er niet aan.  Ik maak het meestal klaar als spinazie, of als rolletjes met een vulling: zie dolma s van smijbiet
Onlangs had ik wat snijbietsteeltjes over.  Toen bedacht ik me dat die kleurrijke steeltjes mooi zouden staan in een pekelpotje.
Ik zocht eens op het internet of ik geen recept voor gepekelde warmoesstelen kon vinden, en ja hoor!




Ik vertaal hier het recept:

Gepekelde Snijbiet Steeltjes
Nodig:
-de stelen van ongeveer twee bussels snijbiet, in gelijke lengtes gesneden (ongeveer een vinger lang)
-1 sjalotje, fijngesnipperd
-1/4e kop zout
-2 el mosterdzaad
-1 el karwijzaad (ik liet dit weg)
-1 kop azijn (ik gebruikte bio appelazijn)
-1/2 kop suiker
-1 kop water
Hoe maak je het?
1.Doe stelen, zout en sjalot in een vergiet en roer alles om.
2.Zet een uur weg.
3.Verhit ondertussen de zaadjes in een droge pan en rooster tot je ze begint te ruiken.  Laat afkoelen.
4.Spoel het steeltjes mengsel en laat uitlekken.
5.Doe de stelen, het sjalotje en de zaadjes in propere glazen potjes.  Zorg dat je er zoveel mogelijk in een potje krijgt. 
6.Verhit azijn, water en suiker en breng aan de kook.
7.Giet het azijnmengsel (de pekel) over de steeltjes tot aan de rand.
8.Schroef het deksel er op en laat omgekeerd afkoelen.


Geen opmerkingen: