zondag 12 oktober 2014

Je Urine als meststof gebruiken

Aangezien ons toilet een tijdje niet meer doorspoelde, zijn we ons (buiten) compost-toilet in gebruik gaan nemen.
Het enige probleem: vanwege verbouwingen konden we nog geen binnen-compost-toilet zetten, en lui als ik ben zag ik het niet zitten om 's avonds door het donker naar buiten te gaan.

Ik plaste dan maar binnen in een po.

Uit nieuwsgierigheid probeerde ik de in de po opgevangen urine uit als meststof.  Ik had namelijk ergens gelezen dat als je urine verdunt met water (1deel urine op 10 delen water), je een prima meststof verkrijgt.
Ik probeerde dit middeltje uit op onze peperplanten.

En wat een resultaat!

Ze schoten de hoogte in, en zagen er vitaal en gezond uit!




Het lijkt zo'n zonde om urine zomaar weg te spoelen.  Het zit vol voedingsstoffen voor planten.  Verdunde urine stinkt niet - ik heb alleszins nooit iets geroken bij onze peperplanten.  En het watergeven van die serrepepers zat al in onze dagelijkse routine: ik hergebruik altijd het 1 dag -oude drinkwater van onze kippen als plantenwater.  Met dit "kippenwater" verdunde ik de urine.

We willen mijn plasjes nu ook uitproberen op onze kolen!

Vind je het maar een vies idee?  Bedenk dan dat alle gewassen die je in de winkel koopt groot geworden zijn dankzij dierlijke mest (van varkens, kippen, kalkoenen, runderen, etc etc).  Als je niet bio groenten koopt, is het eveneens zo dat de mest die bij deze groenten gebruikt werd, afkomstig is uit de vleesindustrie. Mest die dus "gewonnen" is uit zo n veestal met op elkaar gepropte dieren, waar af en toe dode dieren tussen liggen die bezweken zijn aan stress, angst of ziektes.  En het geheel is nog aangevuld met bloedmest (van bloed), en mogelijks ook nog met kunstmest.

Dan toch liever eigen urine!  Die is "goud" waard :)
Eens je plant begint te bloeien, moet je wel ophouden met het toedienen van stikstof (urine).  De plant kan zich op die manier concentreren op de vruchtvorming en niet langer op het groeien.
Onze peperplanten staan samen in de serre, maar de kolen staan verspreid doorheen de tuin.  Ik ben benieuwd of mijn verdunde urine ook de woelmuizen zal afschrikken.  Ik heb al gehoord van mensen die hun tuin met urine (onverdund) markeren om katten, vossen en dergelijke weg te houden.
Wie weet helpt het ook tegen woelmuizen??
Hebben jullie ervaring met het gebruiken van urine als meststof?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik gebruik al enige jaren urine als meststof en met name bij de potplanten buiten zoals tomaten, komkommers, pronkbonen, sla. Kortom de grootste hongerlappen krijgen het meeste maar in feite krijgen ze dit allemaal als meststof. Ik heb wel geprobeerd om anderen te vertellen dat het geweldig is maar tot nu toe alleen een beleefd jaja of een opgetrokken neus. De tomaten willen ze echter wel allemaal hebben, dan is het opeens niet meer vies. Ben blij dat jij erover blogt.

groetjes,

Marianne

Krol zei

Wat leuk om te horen! Dankjewel!