zondag 15 januari 2017

Ontbijt Avontturen #1

Sinds ik een endometriose dieet volg heb ik heel wat veranderd aan mijn eetgewoontes: ik at al lang vegan, maar nu eet ik ook gluten, soja en suiker vrij.

Daarom vond ik dat het tijd was voor een meer spannend ontbijt: ik at namelijk elke dag haver met fruit. Niks mis mee, eigenlijk is het mijn favo ontbijt, maar ik wou nu eindelijk eens al die ontbijtrecepten die ik door de jaren heen verzameld heb uit testen!

De komende tijd probeer ik dus enkele meer avontuurlijke ontbijtjes uit. Mijn bevindingen daarover kan je hier lezen!

Ik probeerde uit, in volgorde van "het lekkerste het laatst":

1. Frambozen Chia Pudding van De Groene Meisjes

Dit gerecht heeft een heel mooie kleur en is makkelijk te maken. Maar ik vond de smaak uiteindelijk maar pover en de structuur niet zo aangenaam. Door de gepulseerde chiazaadjes voelde dit ontbijt nogal brokkelig aan in de mond -misschien is het lekkerder als je de chia heel laat.



2. Haver met Geraspte Wortel en Rozijnen, Plantaardigheidjes

Makkelijk te maken, hoewel je wel even aan het raspen bent. Ook leuk om eens groenten in plaats van fruit te eten 's ochtends!

Dit ontbijt was lekker, maar ik zou er niet speciaal voor opstaan.




3.Haver/banaan shake van Kathy Hester, uit Heerlijke havermout


Hier gingen allerlei chaikruiden doorheen, desondanks vond ik het wat saai. Ik hou wel van groene smoothies als lunch, maar bij mijn ontbijt wil ik kunnen kauwen!



4. Indiase Havermoutpap met Safraan en kardemom, ook uit het boek Heerlijke Havermout van Kathy Hester. 

Wordt de Zelfvoorzieningsbijbel exlcusief? Ga ik vanaf nu elke ochtend kwistig het hyperdure ingrediënt saffraan doorheen mijn ontbijtexperimentjes mengen?
Nee hoor! Wij hebben, toen we ter plaatse in India waren, heel wat saffraan gekocht ginds, aan erg goedkope prijs. We gebruiken het slechts heel zelden - ik vond nog een volledig verpakt doosje.
Moet je kijken hoe mooi het verpakt, ja zelfs verzegeld is! En het groene bolletje dat je op het doosje ziet betekent dat het product vegetarisch is - die bolletjes kan je over heel India zien!
Was het lekker? Absoluut! Vers gemalen kardemom ruikt overheerlijk. In Scandinavië wordt er veel gebakken met kardemom - vreemd dat dat hier niet zo is.



3. Lemon Curd met Chia, vegan Richa

Ik nam rijstmelk in plaats van kokosmelk, waardoor het ontbijt vrij vloeibaar in plaats van puddingachtig werd. Desondanks vond ik dit superlekker. Ik had nooit gedacht dat ik citroen 's ochtens lekker zou vinden, maar de smaak was heerlijk fris en zoet en het vulde echt prima - geen honger tot 13u!
Dit ontbijt maak ik zeker opnieuw. Enige nadeel: het kost een beetje tijd.



4.Avocado Choco Pudding van fitnessista

Waw. Dit was echt goddelijk. En snel klaar. Enige nadeel: ik heb driewerf helaas geen avocado boom in mijn tuin, en de chia-planten die ik probeerde te telen zijn dit jaar alweer mislukt. Stel je voor... een avocadoboom in de tuin! Toch hou ik dit receptje bij, als traktatie, voor af en toe! Ik had het overigens al bijna op toen ik besefte dat ik vergeten was er een foto van te trekken.




Geen opmerkingen: