zondag 15 mei 2016

Meer koken uit kookboeken: Vegan Vittles

Vorige keer kookte ik uit Het Grote Vegetarische Kookboek. Deze keer koos ik voor Vegan Vittles van Jo Stepaniak.



Ik kreeg het boek cadeau van mijn vriend. Het is een heel praktisch kookboek met veel informatie over typisch vegan ingrediënten. Ik heb er veel uit geleerd, vooral qua smaakvolle vleesvervangers maken. Ook heb ik uit het boek al vaak de quiche gemaakt (hier een recept geinspireerd op die quiche), evenals de meaty balls en de macaroni with cheez.

Wat me minder aanspreekt in het boek is het feit dat er geen foto's in staan.  En de desserten kunnen me ook niet motiveren: er zit veel tofu in.

Wat ik wel leuk en origineel vind aan het boek:

-je hebt hier veel aan als je pas vegan leert koken.
-er staan zowel heel eenvoudige als erg gecompliceerde recepten in
-het concept achter het boek is supermooi: Jo Stepaniak werkt bij Farm Sanctuary, een opvangplek voor geredde dieren uit de industrie.
Er staan geen foto's in het boek, maar wel veel tekeningen van geredde koeien, kippen, kalkoenen, enzovoort. Elk dier heeft een naam gekregen, en bij elk besproken dier staat een verhaaltje. Over hoe het dier bij Farm Sanctuary terecht kwam, hoe het opbloeide, enzovoort.
-de auteurs proberen om een plantaardige manier van leven in de gehele maatschappij en in ons denken te integreren. Heel wat typische zegswijzen die wij gebruiken gaan over dierenleed, en op zowat elke bladzijde stellen zij een plantaardig alternatief voor zulke dieronvriendelijke spreekwoorden voor.
Bijvoorbeeld:
"Instead of 'You can kill two birds with one stone,' use: 'You can slice two carrots with one knife."
Dat kan misschien overdreven lijken, maar niet als je 1984 hebt gelezen...

Wat maakte ik?

Kikkererwtensoep
Eerlijk gezegd niet de beste soep ooit.  Ik was verkouden dus deed de warme soep op zich wel deugd, maar dit maak ik niet nog eens.  Ik voegde nog aardappelen en zuurkool toe om een volwaardige maaltijd te hebben.
 Boerenkool/aardappelsoep
Eveneens niet echt een giller.  Een beetje een slijmerige consistentie. Niet slecht, maar not up to my standards... Ik kookte er pasta bij om een hoofdmaaltijd te hebben.
Kokosrijst met veggies
Dit was een soort hartige rijstpap, op zich een goed idee: rijst in kokosmelk met een beetje thaise currypasta laten gaar worden, en er groentjes bij stomen. Ik had enkel nog pompoen liggen, en dat werd nogal, eh, papperig!

Couscous met kikkererwten en augurkjes
Ik koos voor deze couscous omdat er augurkjes in gedaan worden, en dat bleek een topidee! Superlekker!
Garlicky Greens
Ook dit was erg lekker, en heel eenvoudig. Boerenkool met in partjes gesneden look (stuk of 8 teentjes) gaarstoven, met chili en citroen naar wens, en tamari. We aten er (nieuwe) lupineburgertjes uit de winkel bij.
 Ethiopische aardappeltjes met boontjes
Ik ben echt dol op de Ethiopische keuken, dus wou ik dit zeker uitproberen. Maar het was vrij flets, had wel wat pittiger gemogen. We aten er seitanworstjes bij.
Unrolled cabbage rolls
Het principe achter dit gerecht is dat het zou smaken als koolrolletjes, maar dan zonder al dat oprol en vouwgedoe. Ik had geen witte kolen meer in de tuin, dus ik heb boerenkool gebruikt. Dit gerecht, hoewel het er niet uit ziet, was heel lekker! Echte brij, maar best goed smakend.



Better Burgers
Op basis van haver, met mosterd en ketchup - lekker!


Cornucopia Oat Burgers
Op basis van walnoten.

2 opmerkingen:

Uneo Maxx zei

Hoi, het ziet er niet echt appetijtelijk uit, maar smaakte het wel goed?

Krol zei

Het smaakte heel goed, ik ben gewoon een hele slechte fotografe :))