Als je mij twee jaar geleden zou voorspeld hebben dat ik elke dag een uur zou wandelen met mijn hond, of dat ik elke dag minstens een half uur zou uitrekken om te schrijven, dan zou ik gezegd hebben: no way! Dat kan niet! Dat past niet in mijn dagschema! Daar heb ik geen tijd voor!
Toch ben ik er in geslaagd om in mijn dag een heel uur vrij te maken voor de hond, in feite nog meer, want tussendoor moet ze ook uitgelaten worden. Verder mediteer ik nu tien minuten (minstens) per dag, en probeer ik bijna altijd een half uurtje vrij te houden om te kunnen schrijven.Ook verplicht ik me zelf van minstens 1 rustdag per week te nemen, en om regelmatig te pauzeren.
Ik was al lang op zoek naar manieren om meer tijd over te houden.
Er zijn zo veel leuke dingen die ik wil doen, en er zijn zo veel taken die echt moeten gebeuren. Daarnaast hebben mijn vriend en ik ook nog elk onze deeltijds job. En doordat we zoveel mogelijk zelfvoorzienend willen leven, besteden we bovendien heel veel tijd aan het zelf maken van dingen, en aan het verbouwen van ons eten. Wil je daar meer over lezen, check dan o.a. de zelfvoorziener en de winter.
Het huishouden, onze interesses, familie en vrienden, ons voedsel verbouwen en onze job: dat neemt allemaal heel veel tijd in beslag.
Hoe kan ik meer tijd over houden? Daar heb ik lang over nagedacht.
Hoe kan ik de dingen die moeten gebeuren (zoals het huishouden) leuker maken?
Hoe kan ik effectiever mijn dag indelen?
Ik las verschillende boeken die me hierbij geholpen hebben.
Getting things done van David Alan is er zo eentje.
Het belangrijkste wat ik uit het boek leerde is het volgende:
1.Noteer de eerste stap.
Als je iets wilt bereiken, zoals bijvoorbeeld: de badkamer renoveren, dan moet je NIET op je to do lijstje "de badkamer renoveren" noteren, want dat is een veel te groot en veel te abstract, onoverkomelijk doel. Wat je WEL moet doen, bij alles wat je wilt realiseren, is denken: wat is de gewenste uitkomst, en wat is de eerste stap om die gewenste uitkomst te bereiken.
In het geval van de badkamer was die allereerste stap: een gesprek met mijn vriend inplannen om eens te praten over: welk soort badkamer willen we.Daaruit volgden dan allerlei acties die we konden ondernemen, zoals: de klusjesman bellen.
2.Noteer al je ideeën onmiddellijk!
Waar ik ook heel veel aan had: David Alan stelt voor om ALLES wat in je hoofd aan ideeën opkomt, meteen te noteren.
Zodra ik meer dan drie dingen in mijn hoofd heb, zo van die vage gedachten als: het zou leuk zijn om, of: ik moet eens... dan word ik helemaal "tureluut".
Mijn gedachten blijven dan eindeloos in een kringetje rond die "te onthouden" wensen draaien.
Daardoor ben ik dan niet bezig met de taak of de hobby die ik op dat moment aan het uitvoeren ben, en ben ik veel minder productief en effectief. Wat ik dus voortaan doe: altijd onmiddellijk noteren of inspreken (op mijn phone) wat me te binnen schiet.
Regelmatig orden ik die ideeën dan (want als je er niks mee doet, helpt het uiteraard ook niets).
3.Werk met een "inbakje" dat je onderverdeelt in "folders".
Ik werk nu dankzij het boek van Alan ook met een "inbakje," met daarin verschillende folders. In mijn geval zijn die folders op dit moment: een to do lijst, een "renovatie badkamer"lijst, een "renovatie keuken"lijst, en een lijstje met blogideeën (vaak zijn dat recepten of dingen die ik in mijn leven wil uitproberen, en waarover je op deze blog dan hoort als ze geslaagd zijn!)
.
4.Stel niet enkel een dagelijkse, maar ook een wekelijkse en een maandelijkse Te Doen lijst op.
Ik hield al een to do lijstje bij, maar na het lezen van Getting Things Done, deel ik dat lijstje verder op in:
1.Maandelijks te verwezelijken,
2.Wekelijks te verwezelijken,
en 3.Dagelijks te doen, ...
En... ik ben veel productiever!
Het helpt echt om eens in je agenda te kijken wat je deze maand allemaal te doen hebt, en om dan een vel papier te pakken en op te schrijven: dit wil ik allemaal doen.
Daarna ga je bedenken: wat kan ik best in welke week doen.
Vervolgens plan je de week per dag in.
Zo krijg je een heel duidelijk en realistisch overzicht - het heeft mij echt geholpen.
5.Doe dingen die niet veel tijd vragen eerst.
-Nog een hele goeie tip van Alan voor je dagelijkse to do lijst: markeer alle taken die je binnen de vijf minuten kunt afwerken, en voer die als eerste uit!
Zo lijkt het alsof je al superveel gedaan hebt, waardoor je gemotiveerd raakt.
6.Van verschillende bronnen over tijdsindeling op het internet leerde ik "de lelijkste kikker eerst op te eten."
Elke dag is er wel een bepaalde taak of uit te voeren "iets" waar je meer tegen aan kijkt dan tegen andere zaken.
Een mens heeft maar een beperkte hoeveelheid wilskracht per dag.
Als je dus dat item waar je het meest tegen aankijkt (de lelijkste kikker) het eerst afwerkt, krijg je een supergoed gevoel daarna: je hebt de moeilijkste stap al genomen!
Uiteraard moedig ik als vegan proberende te zijn niet het eten van kikkers aan... maar je begrijpt wat ik ermee bedoel!
7.Kleren voor de hele week
Veel mensen maken er een gewoonte van om 's avonds hun kleren voor de volgende dag al klaar te leggen en zo tijd te besparen. Ik heb mij de gewoonte eigen gemaakt om op zondag of maandag mijn kleren voor de hele week klaar te leggen.
Ik heb een hekel aan kleren uitkiezen, maar ik heb gemerkt dat als ik er een moment voor uitrek, het me dan veel gemakkelijker valt.
Ik check mijn agenda: op welke dagen moet ik werken? Daar leg ik dan mijn "nettere" kleren voor klaar, met sokken en al per dag erbij. Voor de dagen dat ik thuis ben leg ik "werkkledij" of "tuinkledij" klaar: spullen die ik meerdere dagen na mekaar kan dragen.
Uiteraard komt het nog wel eens voor dat ik de dag zelf ergens heen moet en alsnog een outfit moet samenstellen. Maar de wetenschap dat ik 's morgens niet meer moet kiezen, de hele week niet, geeft mij rust, en het bespaart me tijd.
8.Ontbijt klaar zetten
s'Avonds even de tijd nemen om mijn ontbijt klaar te zetten scheelt s morgens: ik ben -nog- :) geen ochtendmens, en het helpt als dat kommetje er al staat.
9.Tijd winnen in het Huishouden
Ook het huishouden neemt veel tijd in beslag, maar als je de uit te voeren taken laat liggen, wordt het nog veel erger!
9.a. Dagelijks Opruimmoment
Een vast, kort moment per dag waarop ik even de ronde van het huis doe en spullen terug op hun plaats zet, scheelt enorm veel tijd. Ik ben een sloddervos en het kost mij moeite om deze gewoonte er bij mezelf in te peperen, maar het helpt, echt.
9.b. Dagelijks een kwartiertje besteden aan het huishouden
Over het huishouden op een effectieve manier doen las ik een heel jaar lang de tips van Flylady. Ik schreef een aparte post over wat ik geleerd heb, hier.
Het belangrijkste wat ik leerde is: als je een kwartiertje per dag aan het huishouden besteedt, bespaar je veel tijd en ergernis. Terzelfdertijd is een kwartiertje echt niet lang, en blijft het dus plezant.
9.c. Vaste kuisdagen en taken
Als jij een ordelijk mens bent, of je geeft niet zo om een net huishouden, dan komt het waarschijnlijk als absurd over om je week op te delen in vaste kuisdagen. Maar voor iemand als ik (sloddervos en uitstelster) brengt een vaste kuisdag structuur en orde aan, niet enkel in mijn huis, maar vooral in mn hoofd.
9.d. Maandelijkse grondige kuisdag
Een kwartiertje per dag aan het huishouden besteden plus een dagelijks opruimmomentje blijken niet voldoende voor een proper huis. Mij helpt het enorm om een vaste maandelijkse gezamenlijke kuisdag in te lassen. Dan wordt er grondig afgestofd, geveegd, gestofzuigd, de vloeren met nat en idealiter ook de ramen gedaan. We maken er iets gezelligs van door platen op te zetten, met essentiële olie te werken (heerlijke geuren) en elkaar als beloning voor het harde werk een welverdiende massage te geven!
9.e. Meer tijd door beter leren opruimen
Over in een opgeruimd huis wonen (opgeruimd en minder spullen betekent meer tijd overhouden) had ik veel aan Opgeruimd! van Marie Kondo en Spark Joy.
In mijn aparte post over het huishouden met plezier doen vertel ik wat ik uit die boeken geleerd heb.
10.Meer tijd door vroeger opstaan
Dit is wel een hele logische, maar ik vond het de moeilijkste van allemaal. Ik ben een slaapkop, een langslaper, en ik hou van mijn bed!
Zonder onze hond was het me denk ik niet gelukt om elke dag om 7 uur op te staan. Je hebt ECHT wel een motivatie nodig om op te staan. In mijn geval was dat: in een warme badkamer me kunnen aankleden dankzij het chauffage-programma ipv een koude. En het hondje dat stond te wachten. Wat ook heel veel helpt is onmiddellijk na het opstaan een glas - desnoods lauw- water drinken. s Nachts verlies je veel water uit je lichaam door het zweten. Daardoor kan je je bij het opstaan uitgedroogd en niet uitgeslapen voelen. "Bijtanken" helpt dan.
Ik kan niet zeggen dat ik onmiddellijk enthousiast was over dat vroegere opstaan. Het heeft me lang gekost om er echt tevreden over te zijn - ongeveer een jaar, phoe! Pas nu heb ik echt een ritme, en ben ik superblij met de gewonnen tijd.
11.Tijd overhouden door tijd te nemen voor jezelf
-Je bespaart, vreemd genoeg, tijd door vaak korte pauzes in te lassen. Ga een glas water of een kopje thee drinken, maak een wandelingetje door de tuin. Daarna lukt het veel beter om je opnieuw te concentreren!
-Om meer te relaxen probeerde ik Take Ten van Headspace uit, en ik had nooit durven vermoeden dat ik hier zoveel aan zou hebben!
Voordelen van meditatie die ik ontdekt heb:
1.Het voelt heerlijk om even tijd voor jezelf, helemaal voor jou alleen, te nemen.
2. Ook al neem je tijd voor jezelf, je hoeft je nergens schuldig over te voelen, zelfs niet als er nog gigantisch veel zaken te doen zijn, want het gaat om ocharme tien minuutjes.
3.Meditatie is als wat een sigaret voor een roker betekent, maar dan zonder schadelijke effecten: diep inademen, en ontspannen. Een geluksgevoel.
4.Sinds ik mediteer, merk ik dat ik beter slaap en meer geconcentreerd kan zijn.
5.Als jij meer ontspannen bent is dat niet alleen fijn voor jou, maar ook voor je omgeving, en voor de mensen rondom je. Er is werkelijk effect merkbaar!
Heb jij nog tips om je tijd beter in te delen?
1 opmerking:
Ik ga getting things done toch ook eens lezen, al veel over gehoord en ik heb de laatste tijd weer erg het gevoel dat ik het nodig heb. Ik heb sinds kort ook een vaste kuisdag, alhoewel ik geen fan ben van dingen op vaste momenten doen. Ik maak altijd wel to-do-lijstjes maar ik zet er altijd meer op dan ik gedaan krijg, waarbij het vaak dezelfde dingen zijn die dan weer opschuiven naar het volgende to-do-lijstje (de lelijkste kikker wordt hier te vaak vooruitgeschoven). Grappig dat je kleren voor een hele week ineens klaarlegt, wat dat betreft geloof ik dat altijd (ongeveer) dezelfde outfit dragen (zoals Steve Jobs vroeger en Marc Zuckerberg die altijd hetzelfde grijze T-shirt draagt) wel een goed idee is.
Een reactie posten