zondag 26 maart 2017

Mijn liefde voor...Sla!

Sinds ik een endometriose dieet volg, eet ik heel erg puur. En wat merk ik? Dat ik veel meer zin heb in "groensel": in blaadjes sla.
Dat zette me aan het denken. Vroeger at ik betrekkelijk weinig sla. Ik heb nooit de gewoonte gehad van bij elke maaltijd sla te eten, ik kocht slechts zeer sporadisch sla in de winkel. Ik vond sla wel erg lekker - ik denk met nostalgie terug aan de overheerlijke puree met in stukjes gesneden sla en ajuinsaus van mijn mama! - maar op één of andere manier verwerkte ik zelden of nooit sla in mijn maaltijden.
Pas toen mijn vriend en ik een groententas abonnement namen (toen we nog geen eigen tuin hadden), leerden we allerlei nieuwe soorten sla kennen. Elke week zaten er wel verschillende soorten blaadjes en steeltjes in ons pakket, en daar moesten we creatieve en lekkere oplossingen voor bedenken.
Onze oplossingen (die iedereen wel zal toepassen, maar voor ons was het een openbaring):
-sla snij je fijn, zodat het beter weghapt, en
-je mengt het met allerlei dressingen en sauzen.

Toen we onze eigen groenten uit eigen tuin kweekten, verkreeg sla nog steeds geen hoofdrol.

Weet je wat ik denk?
Dat sla geen al te best imago heeft.

Zeg sla, en wat denkt iedereen stiekem?
Konijnenvoer! Iets voor slappe vegetariërs! Saahaaaai!

Door de goesting die we de laatste tijd in sla hebben, besloot ik eindelijk eens de niet populariteit van slablaadjes onder de loep te nemen.

Mijn conclusie?

Sla is tof! Sla is hip! Sla is hypergezond! En... sla is zooooo lekker!

En zo makkelijk!

Heb je geen tuin? Of kan je, zoals ik, niet wachten tot het tuinseizoen buiten begint? Kieper dan gewoon een bak met grond op je vensterbank, binnen, en zaai die sla!

tatsoi...

Kropsla, snijsla, ijsbergsla, ruccola, waterkers, mosterd, mizuna, postelein, veldsla, raapsteeltjes... allemaal even heerlijk.
En het groeit 'gelijk niks', zoals wij zeggen. Je hebt er amper omkijken naar.

Eikenbladsla...

Het mooie is, dat je met sla heel makkelijk af bent - niet alleen in de bak (het groeit zelfs terug aan nadat jij het hebt afgeknipt), maar ook op het bord.

Je kan sla mengen met mosterd, azijn, olie en kruiden. Of met veganaise. Met geprakte avocado. Je kan het koud eten, of je kan het warm mengen met aardappeltjes, rode bietjes, linzen en zo meer.

De mogelijkheden zijn eindeloos!

Veldsla...

Vanaf nu is het bij ons in huis gedaan met die onterechte tweede plaats voor sla. Alle vensterbanken staan vol prachtig groeiende plantjes, en op onze borden prijken vanaf nu elke avond en middag ook wat mij betreft die mooie groene, gele en rode blaadjes.

Eten jullie vaak sla? Wat is je favoriete salade? En je lievelingsmanier om sla te eten?

Geen opmerkingen: