zaterdag 16 mei 2015

Vrijwilligerswerk

Wij hebben op dit moment twee mensen uit Taiwan te gast!  Ze hebben ons gevonden via een vrijwilligersnetwerk: wij gaven ons op als gastgezin.
Vrijwilligers krijgen kost en inwoon in ruil voor hulp in de tuin en in huis.
We zijn erg blij dat het nu eindelijk gelukt is om mensen te ontvangen.  We hebben namelijk vier vrijwilligers op rij gehad (uit Engeland, Amerika, Italie en China) die telkens net op het laatste moment hebben afgezegd.  We hadden het hele vrijwilligerswerk idee al bijna opgegeven, tot onze huidige gasten een aanvraag deden en effectief kwamen opdagen!
Ondanks het feit dat mijn vriend en ik allebei deeltijds werken (en dus veel tijd hebben) komen wij soms echt handen te kort om alles te doen wat we willen doen.  Er is het huishouden (met een hele waslijst aan dingen die wij zelf maken, zoals wasmiddel) en het verzorgen van onze huisdieren.  Daarnaast zijn er alle verbouwingswerken op onze oneindige to do list, naast al het werk in de tuin: zaaien, wieden, opkweken, verplanten, grassen kort houden, mulchen, oogsten, en verwerken.
Je kan meer lezen over hoeveel werk en tijd (maar ook plezier, hoor!) er kruipt in onze poging om meer zelfvoorzienend te leven in de zelfvoorziener en de winter.
Zo was ik bijvoorbeeld van plan om mijn overwoekerde tuinpaden deze winter proper te maken (gedurende het tuinseizoen had ik daar echt geen tijd voor), maar omdat het bijna altijd regende of vroor, was het onmogelijk.  Ik zag echt op tegen deze taak.
Mei is het drukste seizoen in de tuin, dus het is echt een zegen om te zien hoe onze Taiwanese helpers in een mum van tijd die paden vrijmaken!
Ik moet bekennen dat ik best wel zenuwachtig was voor het bezoek van onze eerste helpers.  Zou ik hen kunnen verstaan, en zij mij?  Zouden ze vriendelijk zijn, of juist onbeleefd?  Hou zou het zijn om wildvreemde mensen in ons kleine huisje te ontvangen?
Het is me allemaal geweldig meegevallen!  Onze helpers zijn echt lieve mensen, die oprecht geinteresseerd zijn.  Het is echt fijn om hun te horen vertellen over hun land, hun interesses, hun keuken en hun gewoontes.  Ik zal eerlijk zijn: ik wist zo goed als niets over Taiwan.  Ondertussen heb ik al veel bijgeleerd en heb ik mooie foto s gezien.
Vandaag willen onze helpers zelfs een typisch taiwans gerecht voor ons koken!
Het is zoals ik gehoopt had:  vrijwilligers vanuit de hele wereld ontvangen is een beetje reizen vanuit je eigen zetel: de wereld komt naar je toe!
Jaren geleden ben ik zelf vrijwilliger geweest.  Ik heb bijenkasten gebeitst in een superklein dorpje in Spanje, heb getuinierd in een prachtige ecologisch verbouwde hoeve in Frankrijk en een afgelegen boerderij in Portugal, en ik heb mee helpen verbouwen in Zuidelijk Portugal.  Dat waren telkens verrijkende en fijne ervaringen, en ik heb het gevoel dat ik nu iets terug kan doen!
Heb je ook hulp nodig met je huishouden of je tuin?
Vrijwilligersnetwerken zoals wwoof.org en helpx.com zijn echte aanraders!



4 opmerkingen:

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Wat leuk zeg! Wij denken hier ook nog over na, lijkt mij zeker leuk om te doen in de toekomst!

Krol zei

Doen! Echt een aanrader!
Ps heb je al nieuws over de tekeningen die je in je huis gevonden hebt? Ik ben dol op dat soort geschiedenisverhalen!

Maia- Weg naar Zelfvoorziening zei

Ik heb ze aan de vorige bewoner gegeven, hij laat mij eventueel nog weten als hij meer weet! Ik vind het ook heel leuk!

Krol zei

Fijn,ik kijk ernaaruit op erover te lezen!